loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه‌ های اقتصادی توسعه: تحلیلی از پارادایم‌ های رقیب

ناشر نشر نی

نویسنده دایانا هانت

مترجم غلامرضا آزاد (ارمکی)

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 426

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

هدف از نگارش این کتاب، ارائه متنی تکمیلی در زمینه «اقتصاد توسعه» است و نه تهیه کتابی درسی. با چنین هدفی تلاش شده، «دیدگاه‌های اصلی» در مطالعه «توسعه اقتصادی» و همچنین چارچوب‌های فکری مهمی را شرح شودکه تدوین رهنمودهایی برای عمل معطوف به توسعه را ممکن می‌کنند.

در این زمینه، فرض شده که خواننده با ابزارها و مفاهیم پایه‌ای اقتصادی آشنایی قبلی دارد، ابزارها و مفاهیمی که، به گفته یان لیوینگستون در کشورهای «کم‌تر توسعه‌یافته» نیز مانند کشورهای توسعه‌یافته هسته برنامه درسی رشته اقتصاد را تشکیل می‌دهند.

همچنین فرض شده که خواننده از انواع موضوعاتی که جوهره اقتصاد توسعه را شکل می‌دهند، نیز آگاه است.
اقتصاد توسعه شاخه‌ای تحقیقاتی است که از یک سو با تفسیر فرایند تخصیص منابع و تحول اقتصادی در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته سروکار دارد و از سوی دیگر، با ارائه توصیه‌های عملی برای نیل به توسعه اقتصادی که مشتمل بر انتخاب استراتژی توسعه و سیاست‌هایی برای پی‌گیری آن است. با وجود گنجینه‌ای از ایده‌ها و نظریه‌ها که ظرف نیم‌قرن گذشته از مطالعه توسعه اقتصادی فراهم آمده است،

هر تلاشی برای تلخیص دیدگاه‌های فکری اصلیِ غالب در این رشته در معرض خطر سطحی‌نگری و ساده‌سازی بیش از حد قرار دارد. قطعا، نمی‌توان در مورد مسائل مربوط به سیاست‌گذاری و ابزارهای آن همان میزان از ریزه‌کاری تحلیلی را اعمال کرد که معمولاً از متون متعارف اقتصاد توسعه انتظار می‌رود.

همچنین نمی‌توان انتظار داشت مسائل مشابه یا مرتبط با یکدیگر به‌جای این‌که در قالب تحلیلی متمرکزی مورد بحث قرار گیرند، در فصل‌های مختلف و متناسب با زمینه بحث درباره دیدگاه‌های متفاوت، مطرح شوند. به‌علاوه، حتی سازماندهی مطالبی که باید تحلیل شود، به معنایی دیگر با خطر ساده‌سازی روبه‌روست؛ خطری که هنگام «مقوله‌پردازی» و «طبقه‌بندی» ایده‌ها رخ می‌دهد.

درباره خطر اول، فقط می‌توان فرضی را که پیش‌تر ذکر آن رفت تکرار شود که این کتاب باید به‌دنبال یا همزمان با متون پایه‌ای رشته اقتصاد و متون متعارف‌تر در اقتصاد توسعه خوانده شود.

برای مقابله با خطر دوم، در وهله اول سعی شده دچار وسوسه رده‌بندی تمام آثار نظری و کاربردی اقتصاد توسعه در دو یا سه مکتب فکری عمده نشود

به نظر نویسنده، شمار دیدگاه‌های متمایزی، که تأثیر چشمگیری در این رشته داشته‌اند، بیش از این است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما