loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نامه سرگشاده جمعی از فعالین فرهنگی به مدیرکل ارشاد جنوب

سه‌شنبه 2 آبان 1391

به گزارش بازخوانی؛ در پی برگزاری نمایشگاه کتاب در چند روز اخیر در شهرستان جیرفت، و عرضه کتب معارض با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و نبود کتابهای نویسندگان متعهد انقلاب، جمعی از فعالان و دلسوزان عرصه فرهنگ جنوب نامه سرگشاده ای را خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نوشتند که متن نامه به شرح ذیل است.

 

 

بسمه تعالی

کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده ی دانش و معرفت است و کتاب خوب، یکی از بهترین ابزارهای کمال بشری است.

"مقام معظم رهبری"

خدمت ریاست محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان

سلام علیکم؛

1- بی شک، مهمترین ابزار انتقال فکر و اندیشه، کتاب است که می تواند حاصل یک عمر تجربه و دست آورد انسانی و بیشترین معارف الهی و بشری را در کمترین زمان، به آسانی در اختیار انسان بگذارد. کتاب غذای روح است‌ و همچنان که جسم احتیاج به تغذیه دارد روح انسان هم؛ که این خوراک جز کتاب نمی تواند باشد. آنچه مسلم است این است که این خوراک ، در صورتی که سالم و مقوی باشد به رشد و تعالی روح می انجامد، و چنانچه ناسالم، روح را دچار مشکل نموده و خسارات و لطمات بعضاَ غیر قابل جبرانی را وارد خواهد کرد.

2- اهتمام به کتاب ممکن نیست مگر با اهتمام به کتابخوانی و ترویج آن در بین افراد جامعه. و از جمله کارهائی که در این زمینه می توان انجام داد، برگزاری نمایشگاه های دوره ای کتاب در مراکز استان ها و شهرستان ها است، که این بخصوص در مناطق دوردست که ارتباط شان با مراکز نشر و توزیع کتاب کمتر است و نیازهای فکری و خوراک معنوی افراد به راحتی قابل تأمین نیست، اهمیتش دو چندان است.

3- مستحضرید که اماکن و سازمان های ویژه ای اگر ببینند جایی غذایی فاسد به مردم فروخته می شود، با عرضه کننده مقابله می کنند وحتی بعضاَ مغازه اش را پلمپ هم می کنند؛ همچنین اگر جایی غذای معنوی فاسد به مردم عرضه و فروخته می شود، با این هم باید عملاَ مقابله گردد. حتی شدیدتر از نوع اول؛ به اندازه ظرافت های خاصی که روح دارد و تفاوت بسیار آن با جسم؛ که این وظیفه علی الظاهر بر عهده فرهنگ و ارشاد است .

4- حال اگر خود فرهنگ و ارشاد متصدی و برگزارکننده نمایشگاهی باشد که در آن چنین کتاب هائی عرضه می شود چه جوابی می توان داد؟ مِن جمله نمایشگاهی که ما هم اکنون در شهرمان جیرفت شاهد آن هستیم که با همکاری و نظارت مستقیم اداره فرهنگ و ارشاد برگزار شده است! نمایشگاهی که با 5000 عنوان کتاب مدتی ست افتتاح شده و تقریباَ در آن همه نوع کتابی یافت می شود، جز چند کتاب واقعاَ سالم، مفید و مقوی! (البته این بجز کتاب هایی چون قرآن و نهج البلاغه و متون کهن و... است که در همه نمایشگاه ها به خاطر فروشی که دارند یافت می شود). ازطرفی، کتاب های ناسالم، فاسد و گندیده، نه یکی دو مورد بلکه صدها مورد در آن دیده می شود؛ از جمله به تعداد زیاد رمان های پوچ و خالی ازهرگونه مفهوم و بار اجتماعی، و حتی بعضاَ هوس انگیز و مضر، کتاب های داستانی القا کننده انزجار، تنفر و وحشت برای سنین کودک و نوجوان، آثار جبهه فرهنگی معارض انقلاب، آثار نهیلیست های وطنی و غیروطنی چون کافکا و صادق هدایت، و حتی شعرهای باز و عریان جنسی هم در این نمایشگاه دیده می شود!

5- از عمده ترین مشکلات این نمایشگاه این است که نه تنها نیاز واقعی فرد را جوابگو نیست بلکه در فرد نیاز کاذب هم ایجاد می کند و ذائقه فرد را به سمت آثار منفی سوق می دهد! نمایشگاهی که قرار است مثلاَ خرد و اندیشه برتر را در اختیار انسان بگذارد، اما از صدها و بلکه هزاران اثر مربوط به علما و بزرگان اسلامی و اندیشمندان و صاحبان خرد ما، یک اثر هم در این نمایشگاه به چشم نمی خورد؛ بزرگانی چون امام و رهبری، و متفکرانی چون شهید مطهری، آیت ا... مصباح، آیت ا... جوادی آملی و... و هم چنین دهها نویسنده، فاضل و اندیشمند اسلامی دیگرکه به اندازه انگشتان دست هم ازآثارشان در نمایشگاه دیده نمی شود!

6- نمایشگاه یعنی محل و مکان نمایش یک (یا چند) ابزار. و اگر این ابزار (مثلاّ کتاب) قرار است در فضائی نشئت گرفته و برخاسته از انقلاب اسلامی و با همکاری یک نهاد وابسته به نظام جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شود، انتظار عقلائی این است که حداقل تناسبی هم با تفکر انقلاب و آرمان های آن داشته باشد و طبعاَ باید آثاری بیشتر در آن دیده شود که پدیدآورندگان و نویسندگانش،‌ حقاَ وفادار و مؤمن به نظام و انقلاب و آرمان های متعالی آن باشند. و اینکه آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در آن دیده شود نه آثار روشنفکران و جبهه ی معارض ؛ چیزی که متأسفانه در این نمایشگاه دیده نمی شود؛‌ بالعکس از آثار جبهه ی روشنفکری و معارض تا دلت بخواهد!

برای اطمینان خاطر مبارک حضرت عالی، من فقط یک نمونه از جبهه معارضش را که در این نمایشگاه ، کتاب هایش به وفور یافت می شود عرض می کنم خدمت تان : محمود دولت آبادی را حتماَ می شناسید؛‌ این نویسنده در طول دوران سی و چند ساله ی انقلاب، حتی یک کلمه هم در همراهی با نظام نداشته ؛ بل سابقه ای فعال هم در ضدیت با جمهوری اسلامی دارد، که یک نمونه، در فتنه 88 ، نقش و حضور پررنگ او بر کسی پوشیده نیست! حضور او در جشن خانه سینما و قرائت بیانیه علیه جمهوری اسلامی تا مدتها مهمترین سوژه خبری رسانه های غربی شده بود و در همین ایام فتنه 88 بود که بعد از انتشار رمانی از او در اسرائیل تحت عنوان "زوال کلنل " ، رسانه بی بی سی فارسی از آن با عنوان " بمب فرهنگی ایران در اسرائیل منفجر شد " نام برد!

حال جای بسی تأسف است که دراین نمایشگاهٍ وابسته به فرهنگ و ارشاد ،آثار این نویسنده وهمفکرانش به وضوح به چشم می آید!

7- این در حالی است که با وجود دهها و بلکه صدها نویسنده، هنرمند و شاعردر جبهه فرهنگی انقلاب، شما در این نمایشگاه حتی به اندازه انگشتان دست هم نمی توانید آثاری را از آنان بیابید! افرادی چون شهید مرتضی آوینی،‌ مرحوم قیصر امین پور ، سید محمود گلابدره ای و... که عمری را در خدمت به انقلاب و آرمان های آن به پایان رسانده و فاخرترین آثار هنری را از خود به یادگار گذاشته اند و آنان که هم اکنون در قید حیاتند و در وصف فداکاری ها و ازخودگذشتگی های این ملت چه دردوره انقلاب و چه در دوران 8 سال جنگ تحمیلی ، دهها اثر هنری فاخر را خلق نموده که به دلیل بی مهری و غفلت مسئولان فرهنگی، حتی یک اثر هم ازشان در این نمایشگاه دیده نمی شود! و اگر نبود کتاب های مرحوم جلال آل احمد، آن وقت به جرأت می توانستم بگویم سهم آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این نمایشگاه از مجموع 5000 عنوان کتاب، صفر است! در زمینه شعر مثلاَ شما به وفور آثار شاعری مثل شاملو را می بینید که هیچ نسبتی با انقلاب ندارد و در وصف امثال ماندلا شعر گفته اما به امام ناسزا می گوید!

8- اگر نمایشگاهی ، با مشخصاتی آنچنان که گفته شد، فقط یکبار برگزار می شد و دیگر تکرار نمی شد، باز قدری جای تأمل بود. اما اینکه در شهرستانی مثل جیرفت ، چهار سال متوالی، این نمایشگاه بدون اندکی تغییر و تحول محتوایی و صرفاَ با همین آثار، هر ساله تکرار می شود و مسئولین فرهنگ و ارشاد ما هم در اینجا کک شان که نمی گزد هیچ؛ بل آن را بزرگ و مهم قلمداد کرده و هر ساله برایش افتتاحیه می گذارند، باید کمی در وفاداری شان به ارزش ها شک کرد. مگر این که از اثر عدم شناخت و آگاهی باشد که این هم در وصف یک مدیرفرهنگی در نظام جمهوری اسلامی نمی گنجد!‌ این در حالی ست که این موضوع بارها به طرق مختلف، به اطلاع مسئولین برگزارکننده در فرهنگ و ارشاد شهرستان رسانیده شده و هر ساله هم انتقاداتی از طرف فعالان فرهنگی دلسوز شهرستان نسبت به این موضوع به همراه داشته است اما آب از آب تکان نخورده است!

9- این در حالی است که با وجود دهها انتشاراتی برترکشور با داشتن کارنامه ای موفق در ترویج اسلام ناب و گفتمان دینی و مراکز نشر فعال در زمینه ادبیات و هنر انقلاب از جمله سوره مهر، افق، نیستان و... جایی برای یک انتشارات دست چندم که در لیست صدم مجمع ناشرین انقلاب اسلامی هم قرار ندارد، باقی نمی ماند.

اما جوابی که ما تابحال در مراجعات مختلف مان به اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان شنیده ایم این است که این انتشاراتی از وزارت ارشاد مجوز فعالیت دارد و آثاری هم که عرضه می کند مورد تأیید وزارت خانه و دارای مجوز پخش اند و بنابراین ایرادی بر آنان وارد نیست! سوال اینست که آیا تنها داشتن مجوز ارشاد، دلیل بر سالم و مفید بودن یک اثر و عاری بودن آن از هرگونه ضرر و زیان وآسیب احتمالی است؟ و با این فرض، آیا دیگر نمی توان جلوی یک اثر مخرب و سوء در جامعه که مضر بودن آن بر همگان عیان است، را گرفت؟ و اگر قرار است گرفته شود چه کسی باید جلوی آن را بگیرد؟


10-در پایان به اطلاع می رسانیم که ما جمعی از فعالان فرهنگی جنوب کرمان منتظر پاسخگویی شما و همکارانتان در اداره کل فرهنگ و ارشاد هستیم و از شما می خواهیم که هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی و اقدامات لازم را به انجام رسانید تا دیگر شاهد این اتفاق به اصطلاح فرهنگی و در واقع ضد فرهنگی که بیشتر در خدمت جبهه فرهنگی معارض انقلاب است در شهرستان جیرفت و منطقه جنوب کرمان نباشیم . ان شاءا...


با تشکر


جمعی از فعالان و دلسوزان فرهنگی جنوب کرمان

رونوشت:

1- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

2- دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

3- مجمع ناشرین انقلاب اسلامی

4- شبکه مراکز تولید و توزیع جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

5- دفتر امام جمعه محترم شهرستان جیرفت

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط