loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

9دی نشان داد انقلاب دغدغه مقدس شاعران است

شنبه 9 دی 1391

یک شاعر گفت: حجم اشعار سروده شده درباره 9دی نشان دهنده این است که شاعران نسل انقلاب نسبت به فراز و نشیب‌های انقلاب بی‌تفاوت نیستند و سرودن درباره چنین مسائلی از دغدغه‌های مقدس و جدی آنها است.

به گزارش فارس، نقشی که شاعران انقلابی و کسانی که از ابتدای انقلاب پای انقلاب ایستاده بود و در فراز و فرودها سینه سپر کرده و با قلمشان می‌جنگیدند اگر همپای افرادی نباشد که در برهه‌های مختلف انقلاب از جان و مال و آبرویشان گذشتند، کمتر نیست.

نهم دی سال 1388 که به روز بصیرت معروف شد پس از فتنه‌هایی که می‌خواستند خراشی به چهره تابناک انقلاب اسلامی بیندازند، هم یکی از مقاطع حساسی بود که مانند یک میزان وارد عمل شد و شاعرانی متعهد، به روز و مردمی را از افرادی که باری به هر جهت بودند و صرفا شعر را برای شعر می‌پسندیدند، جدا کرد.

شاعران بسیاری از گوشه و کنار این سرزمین شعر سرودند و تعدادی از این شعرها شعار شد و بعضی از چهارپاره‌ها و رباعی‌ها هم  در قالب پیامک در آن روزهای غبارآلود دست به دست شد و نقش روشنگری داشت.

به مناسبت فرا رسیدن سالگرد این حماسه مردمی و البته الهی نظر تعدادی از این شاعران را درباره فتنه و نقشی که شاعران متعهد در ایجاد بصیرت در میان مردم ایفا کردند گرد هم آوردیم .

 

* اسماعیلی: 9 دی نشان داد، انقلاب دغدغه جدی و مقدس شاعران است

رضا اسماعیلی هم در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس درباره ورود شعرا به مساله 9 دی با سرودن اشعار و نقش آنها در ایجاد بصیرت در جامعه گفت: اکثر شاعران معاصر انقلاب در رابطه با 9 دی اشعاری گفتند و این از آنجا ناشی می‌شود چنین مسائلی از دغدغه‌های جامعه ادبی ما است که نسبت به مسائل انقلاب حساسیت نشان دهند.

وی افزود: تعداد اشعار درباره فتنه و 9 دی به قدری زیاد بود که علاوه بر چاپ کتابی در این مورد، اشعار جدیدتری هم در قالب یک کتاب مستقل قابلیت چاپ شدن را دارند و این نشان دهنده این است که شاعران نسل انقلاب نسبت به فراز  و نشیب‌های تاریخ انقلاب و حوادث تلخ و شیرین  انقلاب بی‌تفاوت نیستند و سرودن درباره چنین مسائلی از دغدغه‌های مقدس و جدی آنها است.

 

این شاعر انقلاب اظهار داشت: حوادث گذشته نشان داده که اگر دشمن برای انقلاب نقشه‌ای بکشد و قصد شیطنتی داشته باشد  که انقلاب را از مسیر اصلیش منحرف کند، شاعران با چشم‌های بیداری خود وارد می‌شوند و این دسیسه‌ها را خنثی می‌کنند و ترفندها را نشان می‌دهند.

اسماعیلی گفت: این هوشیاری شاعران بشارت فردای روشنی را می‌دهد و اثبات می‌کند که این نسل هم مثل شاعران نسل 57 مثل جان حافظ و پاسدار انقلاب و نظام و آرمان‌های آن است و هر جا که رسالتی حس می‌کنند با سلاح قلم در صحنه حاضر می‌شوند و با دادن آگاهی و بصیرت به جامعه انقلاب را در صراط مستقیم خود هدایت می‌کنند و حافظ انقلاب هستند.

 

 

* انصاری‌نژاد: شاعران دیدبان جامعه هستند

محمدحسین انصاری‌نژاد هم در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس درباره تاثیری که ورود شاعران به عرصه یوم الله نهم دی سال 88 داشتند، گفت: شاعر وجدان بیدار جامعه است  و نقش شاعر در جامعه نقش دیدبان است که باید سطح بیداری جامعه را بالا بیاورد و در هر عصری از اعصار گذشته ادب فارسی که شاعران  به خوبی توانستند نقش آگاهی بخشی خود را انجام دهند، نهضت دینی جامعه هم موفق‌تر بوده است.

این شاعر روحانی اهل جنوب کشورمان در ادامه گفت: شاعر می‌تواند حقایق دینی و فرهنگ دینی را در قالب شعر اصیل بریزد و در ترویج معارف اصیل دینی نقش کلیدی داشته باشد که این اتفاق در بقیه هنرها کمتر می‌افتد چون شعر عرصه بازتر و گسترده ‌تری نسبت به بقیه هنرها دارد.

 

* محدثی خراسانی: در فتنه 88 هنر و ادبیات انقلاب مقداری غافلگیر شد

مصطفی محدثی‌خراسانی شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس درباره  ورود شاعران در واقعه 9 دی و سرودن اشعاری در این زمینه گفت: حضور شاعران در عرصه‌های فرهنگی که با مبانی اعتقادی و ارزش های انقلاب و اسلام در آمیخته است یک نوع گردگیری به حساب می‌آید که از هنرمندان انقلاب اسلامی و شاعران برآمده از این انقلاب انتظار می‌رود تا با اعلام وفاداری به آموزه‌های انقلاب اسلامی در چنین مواقعی اعلام موضع کنند و این اعلام موضع کاملا عین هنر و عین یگانگی با ذات هنر است بر نظر خلاف عده که هنر را بیرون از تعلقات تعریف می‌کنند، هیچ منافاتی با هنر ندارد.

 

محدثی خراسانی درباره تاثیری که ورود شاعران به این عرصه بر عموم مردم جامعه و افزایش بصیرت آنها داشت اظهار داشت: در ابتدا باید اذعان کنم که در فتنه 88 هنر و ادبیات انقلاب مقداری غافلگیر شد و با بروز این فتنه ما تازه به خودمان آمدیم و متوجه شدیم که در خیلی زمینه‌ها کم کار کرده‌ایم و این در عین عشق و علاقه شاعران و هنرمندان به انقلاب بود اما فعالیت‌ها در مقابل عظمت انقلاب اسلامی بزرگ نبود و دست هنر و ادبیات انقلاب آن طور که باید و شاید پر نبود با این وجود در همان مقطع شاعران ورود کردند و نگذاشتند عرصه خالی بماند و با آنچه که در توان داشتند هنرمندانه به میدان آمدند اما بزرگی انقلاب اسلامی ایجاب می‌کند تلاش کنیم همواره دست هنر و ادبیات انقلاب پر باشد و قبل از اینکه دچار غافلگیری شویم پرفروغ و پر توان حاضر شویم.

این شاعر گفت: توده‌های مردم نیز در موارد شبهه‌ناک جدای از نگاهشان به علما، مراجع  و خصوصا رهبر انقلاب نگاهشان به موضع گیری‌های فرهیختگان جامعه است تا ببینند آنها چه نظری در این زمینه‌ها دارند و نقش شاعران در ایجاد بصیرت در جامعه از اینجا ناشی می‌شود.

 

*محمدزمانی: بصیرت تنها متعلق به سال 88 نیست

 حجت الاسلام و المسلمین جواد محمدزمانی هم درباره نقش شاعران در حماسه نه دی و بصیرت آفرینی آنان گفت: در عرصه بصیرت شاعران خیلی نقش آفرین بودند و اشعار خیلی موثر واقع شد. این کار با شعرهای فراوانی که در نشریات و وبلاگ‌ها منتشر می‌شد یا از راه پیامک دست به دست می‌شد، نقش ایفا کرد.  آن چیزی که مهم است رسالت فرزدق‌ها در زمان بود که شاعران عصر ما هم توانستند این بصیرت را به خوبی در جامعه منتقل کنند.

 

وی افزود: توجه به این نکته ضروری است که نباید این حرکت متوقف شود. بصیرت چیزی نیست که در سال 88 و 89 به آن نیاز باشد بلکه شاعران با سرودن اشعار بصیرت آفرین و عمیق باید جامعه را متحول کنند و بصیرت مفهوم عامی است که همه ساله باید به دنبال آن باشیم و محدود به زمان خاصی نیست.

 

* غفاری: اشعاری که 9 دی را ماندگار کردند

محمدغفاری شاعر جوان کشورمان درباره نقش شاعران در نه دی و بصیرت آفرینی گفت: در مسائل سیاسی و اجتماعی این چنین که در متن جامعه اتفاق می‌افتد، ادبیات و آنچه که مکتوب می‌شود، ماندگار می‌شود. مثلا اگر به زمان مشروطه نگاه کنیم می‌بینیم بیش از آنکه عکس‌های باقی مانده در این جریان و ماندگاریش موثر باشند، این ادبیات مشروطه بود که این جریان را ماندگار کرد.

وی افزود: درباره انقلاب اسلامی هم همان اتفاق افتاد و بیش از آنکه به فیلم‌ها و تصاویر و دیگر مستندات رجوع شود ادبیات انقلاب اسلامی ماندگار شد. در مساله نهم دی هم این اشعار به ماندگاری این بصیرت کمک کرد. بسیاری از اشعار اس ام اس می‌شد و اشعار به سرعت بین مردم پخش می‌شد در آن زمان فرصتی برای تهیه فیلم و داستان نبود و این اثرگذاری را هم نداشت این شعر بود که بهترین نقش را در بهترین زمان ایفا کرد.

 

* رجایی: شعر باید صدای حماسه باشد

راضیه رجایی هم درباره نقش شاعران در ایجاد بصیرت در حماسه نهم دی اظهار داشت: شعر شاعران متعهد انقلاب در فتنه سال 88 هیاهوی شعر فریب خورده و بی بصیرت را خاموش و بی رنگ کرد. شعر با بصیرت، مرز حق و باطل را ترسیم کرد و بالاتر از آن حماسه عظیم 9 دی را در دل خود حک کرد، و در ثبت و حفظ این حماسه خود را بی نصیب نگذاشت.

 

وی افزود: البته شاعران همراه با مردم بودند و ملت ولایت مدار ما نیز با خلق حماسه‌های متعدد چه در شروع انقلاب اسلامی و چه در دفاع در برابر تجاوزگری همه مستکبران و صاحبان زر و زور جهان و چه در برابر فتنه‌های دشمنان خارجی و داخلی از نظام اسلامی که حاصل خون عزیزان وطن است پاسداری کرد.

حال وظیفه شعر متعهد و متعالی نی زحفاظت از همین حماسه‌ها است. حماسه باید زنده بماند در دل اعصار و قرون نقش ببندد. صدای حماسه باید در گوش تاریخ بپیچد و شعر باید صدای حماسه باشد...

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط