loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برای انتخاب رئیس‌جمهور اصلح این کتاب‌ها را بخوانید

دوشنبه 20 خرداد 1392

تنها چند روز به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی است و فضای کشور در حال خلق حماسه سیاسی مدنظر رهبر معظم انقلاب است. از این رو برای این که به مخاطبان برای انتخاب رئیس‌جمهور اصلح کمکی ناچیز کرده باشیم بسته‌ای مشتمل بر چند کتاب را که توسط پایگاه اینترنتی کتابستان جمع‌آوری شده می‌آوریم تا راهگشایی برای انتخاب بهتر باشد.

 

1- اخلاق انتخاباتی/ موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی

کتاب «اخلاق انتخاباتی» گزیده بیانات آیت‌الله خامنه‌ای درباره بایدها و نبایدهای انتخاباتی است که از زمان انتخاب ایشان به عنوان رهبر انقلاب اسلامی در سال 1368 تاکنون بیان شده است. این کتاب در 197 صفحه و در چهار فصل «وظایف اقشار و گروه‌های مختلف در انتخابات»، «معیار انتخاب اصلح»، «توصیه‌ها» و «هشدارها» به  بازخوانی بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «مدّظلّه العالی» درباره‌ انتخابات می‌پردازد.

رهبر انقلاب اسلامی، اعتقاد به نظام و مبانی اسلام، انقلاب و راه امام خمینی(ره) را از جمله معیارهای انتخاب اصلح می‌داند. ایشان توجه مردم به خط امام خمینی(ره) و ارزش‌ها در انتخاب و رای دادن را ضروری می‌داند و به نامزدهای انتخاباتی نیز توصیه می‌کند به انتخابات به عنوان یک تکلیف الهی و امتحان الهی بنگرند و آن را وسیله‌ای برای ارتقا توان کشور بدانند، نه ابزاری برای قدرت‌طلبی. در فصل «هشدارها» آمده است: «فضای انتخابات باید سالم باشد. نباید عده‌ای با قلم و بیان و مطبوعات و عده‌ای هم با ابزار مخالفت با فلانی یا طرفداری از این نامزد یا آن نامزد، فضا را آلوده کنند. کسانی که به اسلام احترام می‌گذارند، کسانی که قدر و ارزش جمهوری اسلامی را ارج می‌نهند، کسانی که از ما حرف‌شنوی دارند، در هر جای کشور هستند، از همین اول کار مراقب باشند.

کارشکنی نسبت به دیگران، لجن‌پراکنی علیه این نامزد یا آن نامزد، بدگویی کردن و افشاگری‌های بی‌پایه و اساس نسبت به اشخاص، همه این‌ها کارهای ممنوع و ضدارزش و خلاف مشی جمهوری اسلامی و خلاف حق است. از اینکارها اجتناب کنید.همچنین ملّت ایران، شرکت‏ در انتخابات‏ را یک فریضه و یک عمل واجب بداند که به عنوان وظیفه‏ى اوّلى، به عنوان وظیفه‏ى ثانوى، به عنوان وظیفه‏ى دینى‏ و اسلامى‏ و به‏ عنوان‏ وظیفه‏ى سیاسى، شرکت آحاد مردم در انتخابات واجب است. مردم باید در انتخابات شرکت کنند و با اینکار، مشت محکمى بر دهان آمریکا و استکبار و گروهکها و مخالفین اسلام و مسلمین و مخالفین جمهورى اسلامى بکوبند.

 

2-احکام و آداب انتخابات / محمد حسین فلاح زاده/ نشر نورالسجاد

«احکام آداب انتخابات» حاوی نکاتی ارزشمند از بیانات، ‌فتاوا و نظرات حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و سایر مراجع دینی در حوزه انتخابات است  که  بر آن است در کنار بیان ضرورت حضور در انتخابات به عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی،‌ به تشریح احکام و آداب این حضور بپردازد. این کتاب  در چهار فصل به محتوای «اهمیت و نقش انتخابات»، «اصول تبلیغات انتخاباتی»، «انتخاب اصلح» و «وظایف انتخاب‌کنندگان و مجریان انتخاباتی» می کوشد تا از زوایای مختلف شرایط و احکام انتخابات را واکاوی کند، همچنین دراین  کتاب مضامینی نظیر «انسان و سرنوشت»، «آثار انتخابات و بی‌تفاوتی»، «ضررهای جبران‌ناپذیر انتخابات»، «شرایط انتخاب‌شوندگان»، «تخریب شخصیت، دورغ و تهمت»، «انتخاب اصلح»، «معیارها و راه‌های شناخت اصلح» و «وظایف و موازین مجریان انتخابات» مورد بررسی قرار می گیرد.

 

3-انقلاب اسلامی در بوته آزمون/ منوچهر محمدی/ موسسه فرهنگی دانش واندیشه معاصر

کتاب «انقلاب اسلامی در بوته آزمون: جنگ نرم بیست ساله و فتنه 88» اثری است مستند، جامع و درعین حال علمی و موشکافانه از پیشینه تاریخی و برنامه ریزی قدرت های غربی که منجر به حوادث و وقایع هشت ماهه بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در سال 88 گردید. در این کتاب از ابعاد مختلف به این حادثه مهم پرداخته و مستنداً به اثبات می رساند که این حادثه عجیب نه تنها ناشی از یک اشتباه و یا تخلف در مناظره های انتخاباتی نبوده، بلکه از یک برنامه ریزی بیست ساله خبر می دهد که به دنبال ناکامی های دشمنان انقلاب اسلامی در تقابل سخت افزارانه به جنگ نرم روی آورد و با آمادگی های قبلی و به کارگیری همه نیروهای داخلی و خارجی خود و صرف هزینه های هنگفت در خرداد سال 88 به آن عینیت بخشیدند که باز هم به لطف الهی و با حضور امت ولایتمدار در صحنه با شکست و ناکامی مواجه گردید. نویسنده از روند تحولاتی که ذکر می کند نتیجه می گیرد که آنچه پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران اتفاق افتاد، نمی توانست حاصل یک حرکت خودجوش، ناگهانی و بدون طراحی قبلی باشد، بلکه حاصل یک برنامه ریزی درازمدت، و تلاش طولانی دشمن بوده است.

همچنین این کتاب به طرح این پرسش ها می پردازد که چه کسی تصور می کرد کسانی چون موسوی و کروبی که سالیان طولانی در مسئولیت های سطح بالای نظام قرار داشتند و خود بارها مجری انتخابات بودند و با سازوکار پیچیده و در عین حال مردمی آن آشنا بودند، قبل از اعلام نتیجه مدعی پیروزی گردیده و نتیجه خلاف آن را تقلب مسلم دانسته و از مردم بخواهند به خیابان ها ریخته و زمینه شورش، تخریب و تعدی به مال و جان مردم را فراهم کنند؟ چه کسی تصور می کرد که این آقایان در دام توطئه دشمنان قسم خورده انقلاب قرار گیرند و به عنوان بازیچه ای، دقیقاً برنامه ها و توصیه های دشمنان را اجرا نمایند؟ چه کسی تصور می کرد که دشمن و یا دشمنان داخلی و خارجی دست اتحاد به یکدیگر داده و همه ظرفیت و توان خود را به کار گرفته تا با استفاده از این موقعیت در اجرای پروژه انقلاب های رنگین نسبت به براندازی نظام جمهوری اسلامی، اقدام و یا حداقل به نوعی استحاله نظام دست یابند؟

کلیات، سیاست‌ها و راهبردهای دشمنان انقلاب اسلامی در جنگ نرم20ساله، ایالات متحده آمریکا، عملی کردن اهداف و راهبردهای جنگ نرم دشمن در ایران، نقش ولایت در مدیریت بحران و ختم غائله، جمع‌بندی و نتیجه گیری فصل‌های هفت‌گانه کتاب را شامل می‌شود.

 

4- چرا رأی بدم؟ به کی رأی بدم؟/ نشر ابتکار دانش 

 

این نوشتار مباحثی در مورد اهمیت و آثار حضور و مشارکت سیاسی مردم در عرصه انتخابات به ویژه خنثی کردن توطئه‌های دشمنان جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده شرکت در انتخابات را عامل مهمی در عزت کشور و سرنوشت سیاسی و اجتماعی آن ارزیابی کرده و بی‌تفاوتی در این زمینه و سایر مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی را عامل تزلزل و فروپاشی یک نظام معرفی کرده و از همه مردم درخواست کرده است تا با هوشمندی در این عرصه حضوری فعال داشته باشند.

 

5- رفتار انتخاباتی در ایران/ علی دارابی/ سروش

الگوها و ساختارهای رفتار اجتماعی مردم در میان ملل گوناگون، در شرایط و مقاطع مختلف، تغییر می کنند و هر رفتار ویژه با توجه به معیارها و عوامل متعدد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، و حتی اقتصادی، در دوره زمانی خاصی متجلی می شود. مجموعه رفتارهای سیاسی مردم، بخش مهمی از زندگی فردی و اجتماعی آنان را تشکیل می دهد و رفتار انتخاباتی، یکی از بارزترین جلوه های رفتار سیاسی مردم در میان همه جوامع و ملت هاست.

شکل گیری رفتار انتخاباتی مردم در هر دوره از انتخابات، از یک سو تحت تاثیر فعالیت های ترویجی و تبلیغی و از دیگر سو متأثر از عوامل و متغیرهای دیگری همچون شاخص های فرهنگی، جمعیت شناختی، اقتصادی، همچینین ماهیت و دامنه آرزوها و خواسته های رای دهندگان و هویت دینی و ملی آنان است. برای پی بردن به علل و شناسایی عوامل موثر در شکل گیری رای مردم و تحلیل رفتار انتخاباتی آنان می توان از شیوه های گوناگون پژوهش استفاده کرد که مطالعه موردی، از رایج ترین آنهاست. مطالعه موردی، در واقع، گزارش مشروحی از شکل گیری،رشد و تحول یک فرد، یا گروهی از مردم، با یک موقعیت در طی یک بازه زمانی معین است.

این کتاب، پژوهشی است درباره علل و عوامل مؤثر در شکل گیری رای مردم و رفتار انتخاباتی آنها در ایران . نویسنده رفتار انتخاباتی رای‌دهندگان ایرانی را از منظر تئوریک و با نگاهی به نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1384 مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. ساختار و محتوای کتاب که برگرفته از پایان‌‌نامه نویسنده در مقطع دکتری علوم سیاسی است، از یک پیشگفتار، چهار بهره و یک نتیجه‌گیری تشکیل شده است.

می‌توان از نوآوری و به روز بودن موضوع تحقیق، عرضه چارچوب علمی مناسب، رعایت نظم و انسجام موضوعی، استفاده گسترده از آمار و مطالعه کامل از منابع موجود در ارتباط با موضوع تحقیق را از جمله امتیازات و برجستگی‌های این اثر پژوهشی دانست. از این رو مطالعه کتاب رفتار انتخاباتی که در نوع خود از معتبرترین کتاب‌ها در زمینه توسعه سیاسی و رفتار انتخاباتی است، به تمامی اصحاب علم و تحلیلگران مسائل سیاسی توصیه می‌شود.

 

6-انتخابات حماسه سبز حضور/ محمد موحدی نژاد/ مرکز درسهایی از قرآن 

انتخابات حماسه سبز حضور،مسئله‌ی انتخابات 88را  با استفاده از دیدگاه‌های امام خمینی (ره) درباره انتخابات به صورت بلیغ و رسا از نگاهی جدید بازخوانی می کند همچنین ملاک‌های انتخاب بهترین و نیز بهترین انتخاب را برمی‌شمارد و با استفاده از آیات و روایات و قانون سیاسی، ارزش انسان و اهمیت و جایگاه انتخاب را بیان می‌کند.

 

7-نظارت استصوابی یا استطلاعی/ سید احمد مرتضای/ مؤسسه امام خمینی

به زبان فارسی نظارت استصوابی یا استطلاعی بررسی فقهی ـ حقوقی «نظارت شورای نگهبان» بر انتخابات است.  در این کتاب که پژوهشی در قلمرو حقوق اساسی می‌باشد و هدف اصلی آن بررسی فقهی و حقوقی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات است ، بعد از طرح کلیات و تشریح مفاهیم، پیشینه حقوقی نظارت استصوابی و استطلاعی، فقه و نظارت استصوابی و استطلاعی به صورت بیان و نقد و بررسی دیدگاه فقها و ادله نظارت استصوابی از جمله دلایل فقهی و دلایل حقوقی بیان شده است. در فصول بعدی سوالات و دیدگاه‌های گوناگونی درباره تفسیر نظارت بر انتخابات، ماهیت و معیار شورای نگهبان، قلمرو نظارت شورای نگهبان در دو مبحث مرجع و نهاد ناظر و تشخیص صلاحیت و بالاخره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

در بخشی از کتاب آمده است:

جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریع به او، وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین، معاد و نقش سازنده آن در سیر تکامل انسان به سوی خدا، امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی، کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا است، بنابراین انتخاب، انتصاب و عملکرد کارگزاران در حکومت اسلامی باید بر اساس این موازین و مبانی باشد یکی از راهکارهای گزینش امروزی کارگزاران انتخابات همراه با رقابت برای پیروزی بر رقیب است بنابراین نظارت بر انتخابات امری لازم است و انتخابات بدون نظارت قوی و مستقل به سلامت برگزار نمی‌شود.

 

8-من رأی می‌دهم/ عبدالأمیر فائق/ چاپ و نشر بین‌الملل

کتاب «من رأی می دهم» تالیف عبدالامیر فایق نگاهی کوته دارد بر مسئولیت بزرگ ملت ایران در انتخابات زیاست جمهوری و حاوی فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری در رابطه با این موضوع است.جهان هستی ، عرصه انتخاب انسان؛ اهمیت و جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران ؛‌اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و نقش و جایگاه قوه مجریه در نظام اسلامی ؛ مسئولیت بزرگ ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری و شایسته ترین نامزدها ، عناوین 5 فصل این کتاب است.

 

9- شورای نگهبان: پرسش‌ها و پاسخ‌ها/ فرج‌الله هدایت‌نیا/ کانون اندیشه جوان

مرجعیت و رهبری در ارتباط با شورای نگهبان، پرسش های فراوانی از آغاز انقلاب تا کنون مطرح بوده و هست. این پرسش ها، متنوع و متکثر هستند. بعضی از این پرسش ها ناظر به ساختار شورای نگهبان و بعضی دیگر به وظایف این شورا مربوط می شوند. از سوی دیگر، این پرسش ها از نظر ماهیت با یکدیگر متفاوت هستند. برخی پرسش ها حقوقی، و برخی دیگر غیر حقوقی می باشند. مانند سئوالاتی که جنبه سیاسی داشته و به عملکرد شورای نگهبان مربوط می شوند. در این کتاب، مهم ترین پرسش های حقوقی مربوط به شورای نگهبان، مورد مطالعه قرار می گیرد. نگارنده، نخست سئوالات و شبهات مربوط به شورای نگهبان را جمع آوری کرده و از میان آن ها، موارد مهم را انتخاب و مورد بررسی قرار داده است. سعی نگارنده بر این بوده تا پاسخ ها تنها جنبه حقوقی داشته و در تمام موارد، اصل بی طرفی را رعایت نماید. به همین دلیل، در مواردی از ساختار موجود دفاع، و در صورت لزوم مورد انتقاد واقع شده است. نگارنده در هر قسمت، نخست توضیحاتی به طور مختصر بیان کرده و در ادامه، پرسش های پیرامون همان موضوع را، مورد مطالعه قرار داده است. انتظار می رود که این نوشتار بتواند به بخشی از پرسش های موجود در رابطه با شورای نگهبان پاسخ دهد. از ویژگی های ممتاز این اثر می توان به نگاه محض حقوقی بدور از هرگونه جانبداری و اغراض سیاسی به سؤالات موجود در این زمینه اشاره کردکه با بهره گیری از اسناد قانونی، شرح قانون اساسی به تصویب رسیده از اوایل انقلاب و نیز مهم ترین کتاب های حقوقی پاسخ داده شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

شورای نگهبان در بافت نظام قانونی کشور عهده دار حفاظت از احکام اسلام و قانون اساسی است و این وظیفه ای است ضروری و انکار ناپذیراما در سالهای اخیر سوال ها و تردیدهای بسیاری درباره آن مطرح شده است؛ فلسفه وجودی شورای نگهبان چیست؛ ماهیت و ساختار آن چگونه است؛ تفسیرهای این شورا مستند به کجاست؛ نظارت آن از چه نوع نظارتی است؛ دامنه شمول آن تا کجاست؛ نسبت حق مردم با نظارت استصوابی شورای نگهبان چیست؛ رد صلاحیت ها چه معیاری دارد و .....؟

 

10-جنگ نرم (بصیرت در انتخابات)/نشر ستوس

جنگ نرم مقابله و تلاشی است از طرف نیروهای شیطان و استبداد برای به نابودی و مذلت کشاندن و برگرداندن مسلمانان از راه نجات، چنان که شیطان وعده ی آن را داده است. این مقابله عموماًدر عرصه‌های گوناگون فرهنگی اجتماعی سیاسی اتفاق می افتد و ابزار کاربردی آن ناتوی فرهنگی است که در قالب ابزارهای دیپلماسی عمومی و روانی و رسانه‌ای عمل می کند. هدف آن تضعیف ثبات و امنیت اجتماعی، فرهنگی بوده و دوره آن بلند مدت است؛ از این‌رو می‌توان تهدید یا براندازی نرم را تلاش دشمن جهت تسلط کامل در ابعاد گوناگون بر یک جامعه دانست که این تسلط با زدودن الگوهای رفتاری و هنجارهای ارزشی جامعه مورد تهاجم و جایگزینی الگوها و ارزشهای جامعه مهاجم محقق می‌گردد.

در این نوع تهدید و جنگ، کشور مهاجم بدون خونریزی و با طی کردن پروسه زمانی آرام و بدون نیاز به نیروهای نظامی بلکه با استفاده از استحاله فکری و فرهنگی یک جامعه، سلطه همه جانبه خود را بر آن جامعه تحمیل کرده و با روش نرم افزاری حساب شده آنان را مطیع خود می گرداند، در یک کلام می‌توان جنگ نرم را اینگونه تعریف نمود: اجرای برنامه ای حساب شده، مسالمت آمیز و دراز مدت برای نفوذ در ارکان سیاسی،اجتماعی یک نظام به منظور تغییر سیستم سیاسی یک کشور با ایجاد تغییر و تحول اساسی در باورهای اساسی و اصلی آن ها به نفع خود. امروز جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با یک جنگ عظیمى مواجه است . در این جنگ نرم، جوانان دانشجو ، افسران جوان این جبه اند .

بنابر این بیشتر سرمایه گذاری دشمنان برای انحراف ذهن جوانان و تلقین باور های غلط در وجود آنهاست. بنابراین جنگ نرم را می توان هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه ای که جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار به انفعال و شکست وا می دارد. جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و... از اشکال جنگ نرم است.

 

11-مردان جمهور/ نشر قدر ولایت

هدف از ارائه این کتاب آشناسازی مخاطبین با تاریخ انتخابات در دوره های گذشته است وتلاش می کند ضمن ارائه چکیده ای از شرایط واوضاع سیاسی در هر دوره وچگونگی حمایت احزاب وگروهها وبررسی آمار واجدین شرایط رای در هردوره ومیزان مشارکت مردم  نگاهی جامع به انتخابات داشته باشد.«مردان جمهور» می‌خواهد برای نسل جوان بازگو کند که در این 10 دوره انتخابات ریاست جمهوری چه اتفاقاتی رخ داده، چه افرادی کاندیدا و انتخاب شده‌اند و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به این افراد چه چیزهایی بوده است.

خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط