خبر

    احتمال افزایش 300درصدی اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه کتاب

    بر طبق طرح اولیه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب قرار است هزینه اجاره‌ بهای غرفه‌های نمایشگاه کتاب تا 200 هزار تومان افزایش پیدا کند و این در حالی است که سال گذشته این هزینه در بالاترین میزان 50 هزار تومان بود.

    طبق آنچه اعلام شده بیست وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه سال 1393 در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد، از این رو بنا بر مصوبه شورای برنامه ریزی نمایشگاه کتاب تهران، اول تا دهم بهمن ماه سال جاری ناشران حائز شرایط ثبت نام (با توجه به آیین نامه اعلام شده) فرصت خواهند داشت برای حضور در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اقدام کنند.

    بر اساس گزارش خبرنگار فارس، ظاهرا قرار است هزینه اجاره غرفه برای نمایشگاه بیست و هفتم با افزایش بی سابقه‌ای همراه باشد و سیر صعودی را بر خلاف روند نزولی صنعت نشر طی کند.

    سال گذشته اجاره بهای غرفه‌ها که از متری 25 هزار تومان شروع می‌شد و تا 50 هزار تومان اخذ می‌شد ظاهرا برای سال آینده قرار است به متری حدود 200 هزار تومان برسد، اما سوال اینجاست با افزایش این میزان صد در صدی اجاره غرفه‌ها آیا انگیزه حضور، شرکت و فعالیت در نمایشگاه کتاب برای ناشران باقی می‌ماند!! (البته قیمت پایه و اولیه اجاره بهای هر غرفه در سال گذشته از متری 25 هزار تومان با به بالا بوده است.)

    آیا در ترکیب شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب جز تعداد انگشت شمار، کارشناس این رشته وجود دارد تا در این راستا تصمیم‌گیری کند و ناشران را برای شرکت دلگرم کند، آیا در صورت مصوب شدن و نهایی شدن این میزان اجاره حتی ناشران بزرگ هم توان شرکت دارند و می‌توانند غرفه اخذ کنند؟!

    از سوی دیگر موضوع مهم تعداد حضور ناشران در نمایشگاه کتاب است، حدود 700 ناشر معمولا به صورت مستقل شرکت می‌کنند اما سایر ناشران معمولا کتاب‌های ناشران دیگر را می‌فروشند، از این رو ناشران به تلاش برای غرفه بیشتر نباید فکر کنند بلکه کیفیت را باید مدنظر قرار دهند.

    اعضای شورای برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عبارتند از، محمد مهدی معراجی مرتضی کاظمی، محمد علی شعاعی، همایون امیرزاده، محمود برازش، محمدرضا وصفی، محمد حسنی، شجاعی‌صائین، برزین ضرغامی، علی‌اصغر محمدخانی، سید محمود حسینی، محمود آموزگار، محمد عظیمی و  محمد اله‌یاری فومنی، به عنوان عضو شورای برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شده‌اند، اقتصاد نشر باید مدنظر اعضای این شورا باشد و بر طبق آن مصوبات را نهایی کنند، البته تشکل‌های نشر همواره مواردی را حتی در نشست هفته کتاب با معاون فرهنگی مطرح کردند پس چه خوب که به آنها هم توجه شده و این مسایل مدنظر قرار گیرد.

    منبع: خبرگزاری فارس

    برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

    ورود یا ثبت‌نام