loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی متفاوت به ظرفیت‌های اسلامی برای جذب گردشگر

چهارشنبه 20 فروردین 1393

در دنیای امروز گردشگری برای کشورها به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمد درآمده است و بسیاری از کشورها به دنبال توسعه ظرفیت‌های خود برای جذب گردشگر بیشتر هستند . دنیای غرب گردشگری را همراه با ملزومات و آزادی‌های بی قید و شرطی به دنیا معرفی کرده است که فراهم کردن تعدادی از آنها هم بر اساس قوانین مترقی اسلام ممنوع است و هم اینکه به جای داشتن آثار مثبت فرهنگی و اجتماعی آثار منفی و مخربی در جامعه  پذیرنده گردشگر خواهد داشت.

اما نکته‌ای که امروز درمیان انواع گردشگری در دنیای قرن بیست و یکم مغفول مانده است،‌ نوعی از گردشگری است که از قدیم در کشورهای مسلمانان مرسوم بوده و امروز نیز ظرفیت فراونی دارد برای پذیرش گردشگر و داشتن درآمد از این نوع گردشگری که اتفاقا نه تنها مضرات پذیرش گردشگر با بعضی استاندارهای غربی را ندارد بلکه برکات مثبت فراوانی نیز برای هر دو جامعه فرستنده و گیرنده گردشگر دارد.

در اینجا سخن از گردشگری مذهبی و به طور خاص گردشگری اسلامی است که از ابتدای اسلام این نوع گردشگری با نام زیارت مرسوم بوده است. امروز در کشورهای اسلامی نیاز به این نوع گردشگری به شدت احساس می‌شود چون بسیاری از مسلمانان علاقه دارند به مناطقی سفر کنند  که علاوه بر جنبه‌های سیاحتی، فرهنگ و ارزش‌های اسلامی نیز بر آن حاکم باشد و رعایت این ارزش‌ها و آداب اسلامی از جمله سهولت در انجام فرایض دینی،‌ وجود غذاهای حلال و احساس امنیت، خاطرشان را آسوده می‌کند و باعث می‌شود آنها بارها و بارها این گونه سفر و گردشگری را در عمر خود تکرار کنند.

** آداب سفر و کارکردهای اجتماعی و فردی

کشور ما نیز هر چند با داشتن مکان‌های زیارتی متعدد در شهرهایی مانند مشهد و قم و اصفهان و آذربایجان و کرمانشاه و خوزستان و فارس و کرمان و یزد و وجود امامزادگان متعدد در سراسر کشور توانسته تا کنون گردشگران مذهبی زیادی را به خود جذب کند اما این ظرفیت به حدی است که بیش از پیش می‌تواند در جذب گردشگران مسلمان  موثر باشد.

کتاب «گردشگری اسلامی» هم با هدف همگرایی و وحد  هرچه بیشتر کشورهای مسلمان و همچنین توسعه  همه جانبه آن تدوین شده است. فصل اول کتاب به بیان کلیات و مفاهیم اساسی در باب گردشگری اسلامی و جوانب آن پرداخته است. فصل دوم در بردارنده مطالبی درباره گردشگری فرهنگی و نقش گردشگری اسلامی در تقویت فرهنگ و تعامل فرهنگی بین کشورهای اسلامی است. نویسنده در فصل سوم به گفتاری در جهت شناخت روند تاریخی گردشگری مذهبی، انواع آن، ویژگی های گردشگری مذهبی، گردشگری مذهبی در ادیان مختلف و بیان مهم‌ترین مکان‌های مذهبی جهان و دنیای اسلام اشاره کرده است. در فصل چهارم نویسنده به طوری ویژه به بحث گردشگری اسلامی  پرداخته و سعی کرده است که اهمیت و جایگاه و فرصت‌های آن را در آینده با توجه به تحولات علوم و فنون به طور مفصل بیان کند و در فصل پنجم بحثی پیرامون جایگاه گردشگری اسلامی بین دولت‌های مسلمان و اهمیت آن در همگرایی و وجدت اسلامی مطرح شده است.

نویسنده این کتاب مهدی جمالی نژاد است و این کتاب علاوه بر مقدمه نویسنده، پیشگفتاری هم به قلم علی اکبر ولایتی دارد.

در بخشی از مقدمه نویسنده می‌خوانیم:

گردشگری دینی تحت تاثیر ضوابط و قوانین شرعی خاص خود در تمام ادیان و به خصوص دنیای اسلام بوده و همین قوانین و ضوابط نقش اساسی در شیوه شکل گیری شیوه گردشگری هر یک از ادیان داشته است. اسلام برای گردشگری دینی، وظایف و مسائل اخلاقی ویژه‌ای در نظر گرفته است که ما آن را با عنوان «آداب سفر» در میان احکام دینی خود داریم و این وظایف افزون بر جنبه فردی به کارکرد اجتماعی گردشگری نیز پرداخته است.

انتشارات آرما این کتاب را د ر 224 صفحه مصور با قیمت 8500 تومان منتشر کرده است

منبع: خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط