به مناسبت روز جهانی قدس و حملات وحشیانه رژیم نامشروع و جنایتکار صهیونیستی، پایگاه پژوهشی تحلیلی راهبردی اقدام به انتشار بسته مطالعاتی “سرزمین زیتون” پیرامون فلسطین نموده است.

بروشور بسته مطالعاتی “سرزمین زیتون”: (مناسب برای چاپ)

style4-front

style4-back

در ادامه به بررسی کتب این بسته مطالعاتی به صورت مجزا می پردازیم:

13930209-.04-Felestin-0113930209-

۱٫ حرکت اسلامی فلسطین
سیدهادی خسروشاهی
انتشارات اطلاعات

1

این کتاب مبارزات مردم فلسطین را با توجه به مراحل مختلف تاریخ مبارزات اسلامی ملت فلسطین در پنج دوره ارزیابی و بررسی کرده است: ۱٫ دوره نخست: مرحله تاریخی سال‏های ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۹م و ماهیت اسلامی قیام‏های ۱۹۱۹، ۱۹۲۰ و ۱۹۲۱٫۲٫ دوره دوم: مرحله تاریخی سال‏های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۹م و ظهور شیخ عزالدین قسام و پیدایش حرکت «قسامیون» ـ هواداران قسام ـ و آثار آن در رویدادهای انقلاب بزرگ فلسطین.۳٫ دوره سوم: مرحله تاریخی سال‏های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۸ و پیدایش جنبش اخوان‏ المسلمین و نقش این سازمان و هواداران قسام در جنگ فلسطین. ۴٫ دوره چهارم: مرحله سخت و دردناک از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷م و اوضاع سیاسی فلسطبن در بحران جنگ و پس از آن.۵٫ دوره پنجم: حرکت‏های اسلامی معاصر از سال ۱۹۶۷م به بعد و موضع اخوان‏المسلمین در قبال مسأله فلسطین؛ نقش حرکت اسلامی «حماس» و «جهاد اسلامی فلسطین».

۲٫ دایرۀ ‏المعارف مصور تاریخ فلسطین
تدوین حامد کفاش و امیر منصور و زهرا یگانه
انتشارات سایان

2

در این کتاب با متن‏هایی روان همراه با تصویر نقشه و نمودار با تاریخ فلسطین از روزهای دور، آشنا خواهید شد. تاریخ قدس را باید از ابتدا خواند، از روزهای دور، از دوران باستان. تنها در این صورت است که مخاطب به اهمیت این شهر و این سرزمین پی می‏برد و وقایع کنونی را نیز بهتر درک می‏کند.
گر چه این کتاب از نوع دایره‏المعارف‏های معمول با مدخل‏های الفبایی نیست، بلکه بر اساس نظم زمانی تدوین شده است لیکن از آن‏جا که موضوع فلسطین را به صورت جزء به جزء با تصاویر و نمودارهای فراوان و با هدف معرفی آن همانند یک مرجع برای مخاطب عمومی مد نظر قرار داده، نوعی دایره المعارف مصور است.

۳٫ اخراج فلسطینیان: افشای طرح‏ها و برنامه‏ های سازمان یافته صهیونیست‏ها در اجبار ساکنان اولیه فلسطین به ترک سرزمین‏های خود (۱۹۴۸-۱۸۸۲)
نورالدین مصالحه و فریده مبینی کشه
مرکز مطالعات فلسطین

3

موضوع کتاب حاضر، روند تحولات منطقة خاورمیانه و فلسطین و علل انتقال جمعیت اعراب فلسطین و جای‏گیرشدن یهودیان است.
طرح‏های وایزمن، سوسکین، فایتس، بونیه، جزیره، ادوارد نورمن و دالت از جمله طرح‏هائی است که فلسطینیان را به مدت بیش از شصت سال از خانه و کاشانه خود دور ساخته است. طرح‏های مذکور تلاش صهیونیست‏ها برای یافتن شرکای غربی به ویژه در دستگاه حاکمه آمریکا و بریتانیا و پیدا کردن همکارانی در کشورهای عربی مجاور برای کمک به صهیونیست‏ها در جهت اجرای طرح‏های اخراج بوده است.
از دیگر مباحث مطرح شده در کتاب، بررسی روند سیاسی و تحولات حاکمان منطقه و نیز پیمان نامه ها و طرح های مرتبط با انتقال جمعیت عرب فلسطین از دهه های پیشین تاکنون است.

۴٫ دختران زیتون (به یاد زنان شهادت‏طلب فلسطینی)
اسماعیل عبداللطیف الاشقر و مومن محمد غازی بسیسو و محمدعلی صمدی
انتشارات قبله اول

4

عملیات شهادت‏طلبانه علیه دشمنان متجاوز و اشغالگر یک عمل جهادی و روش دفاعی است و مجاهد مسلمان برای آسیب زدن به متجاوزان و اشغالگران و برای دفاع از دین، وطن و ناموس خود به این عملیات روی می‏آورد.
زنان فلسطین به عنوان مادر، خواهر، دختر و یا همسر مجاهدان فلسطینی نیز از جمله افرادی هستند که برای دفاع از دین و وطن خود جانشان را در این راه فدا کردند.
مؤلف در این کتاب سعی کرده است به معرفی این شیرزنان فداکار بپردازد.

۵٫ فلسطینی‏ کُشی (هولوکاست اسرائیلی)
مایکل هافمن و موشه لیبرمن و محمد رضا عادلی
انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

5

پس از انقلاب اسلامی کتب فراوانی راجع به فلسطین در ایران به چاپ رسیده است که هرکدام از زاویه‏ای مساله فلسطین را مورد بررسی قرار داده‏اند. اما کتاب حاضر جزء معدود کتاب‏هایی است که جنایات صهیونیست‏ها را به صورت عینی و دقیق در ابتدای هزاره سوم میلادی نشان داده است.
هزاره‏ای که اوج عصر ارتباطات است و هیچ حادثه‏ای در دنیا از چشم تیزبین رسانه‏ها مخفی نمی‏ماند اما در همین عصر هم اسرائیل با استفاده از سلطه رسانه‏های معروف جهان به قتل و غارت و تجاوز به حقوق فلسطینیان ادامه می‏دهد.
در بخشی از این کتاب واقعیت‏های جدیدی از هویت، ریشه‏ها و صدها مسئله مرتبط با صهیونیسم ارائه شده که در نوع خود حتی برای خوانندگان اهل فن نیز تازگی دارد.

۶٫ تا فراموش نشوی: خاطرات رانده‏شدگان سرزمین فلسطین
مؤسسه فرهنگی هنری خبرگزاری قدس
انتشارات سروش

6

«تا فراموش نشوی» دربردارنده مصاحبه و گفت‏وگو با فرزندان فلسطین است؛ فرزندانی که اغلب آن‏ها در سال ۱۹۴۸ و در «روز نکبت» با خدعه، تزویر، ترور و ایجاد وحشت و ترفندهای گوناگون نظامی و سیاسی و ضعف و انفعال دولت‏ها و ارتش‏های عربی، از سرزمین آبا و اجدادی خود اخراج و آواره شدند و در نقاط مختلف داخل یا خارج فلسطین، اردوگاه‏نشین و جیره‏خوار سازمان ملل گشته‏اند.
مطالعه این کتاب شایعات ساخته و پرداخته سرویس‏های صهیونیسم و نوکران آنان برای شبهه‏افکنی در اذهان مسلمانان را خنثی می‏کند. افزون بر این، این کتاب به بررسی شیوه‏ها و شگرد‏ها و اهداف اشغال، استثمار، قیمومیت، ماهیت مجامع بین المللی و… نیز می‏پردازد.

۷٫ فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب
به کوشش سعید صلح میرزایی
انتشارات انقلاب اسلامی

7

بر هیچ‏کس پوشیده نیست که انقلاب اسلامی بر پایه مبانی دین مبین اسلام به وجود آمده است. بر همین اساس حمایت از منافع جهان اسلام و به‏خصوص ملت‏های مظلوم مسلمان از اولین شعارهایی بود که توسط بنیانگذار مقدس جمهوری اسلامی مطرح گردید.
پس از ارتحال آن حکیم الهی، عَلَم این آرمان‏خواهی بر دوش خلف صالح او یعنی حضرت آیت الله خامنه‏ای قرار گرفت.
گستره اطلاعات معظم‏له و اشراف بر مبانی فقهی، تاریخی، و سیاسی مساله فلسطین، هر محقق و شیفته علم را به پای سخن ایشان می‏کشاند.

۸٫ فلسطین از منظر امام خمینی
امام خمینی(ره)
مؤسسه چاپ و نشر عروج

8

کتاب حاضر متضمن رهنمودها و مواضع بزرگمردی است که نهضت الهی خویش را با اتکال به خدا و تکیه بر نیروی عظیم مردمی به انقلابی بزرگ در جهان اسلام مبدل ساخت.
آنچه در این اثر گردآوری شده است فرازهایی از مواضع امام خمینی(ره) درباره فلسطین که در مقاطع مختلف از تاریخ انقلاب اسلامی در سخنرانی‏ها، پیام‏ها و مصاحبه‏های آن حضرت منعکس گردیده است.
مطالعه مجموعه حاضر به خوبی آشکار می‏سازد که حضرت امام در اوج قدرت نظام ستم‏شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل برای جهان اسلام را بسیار جدی و پیگیرانه دنبال می‏کرد.

۹٫ سقوط اسرائیل
مهدی حمد الفتلاوی و محمدباقر ذوالقدر
بوستان کتاب قم

9

در خصوص آخرالزمان، پایان تاریخ و فرجام زندگی بشر کتاب‏های فراوانی نوشته شده است، اما در بینش اسلامی، آخرالزمان چگونه رقم می‏خورد؟ جدال مستمر حق و باطل به کجا می‏انجامد؟ سرنوشت یهود، صهیونیسم و رژیم اسرائیل با یک تاریخ ظلم و جنایت به کجا می‏انجامد؟ تکلیف ملت مظلوم فلسطین چه می‏شود؟ اینها سوالاتی است که کتاب حاضر با استناد به آیات الهی وکلمات معصومین(ع) درصدد پاسخ‏گویی بدان هاست.
اصل این کتاب عربی است با نام «سقوط اسرائیل من العلو و الافساد الی الزوال» که محقق عرب زبان شیخ مهدی حمدالفتلاوی آن را در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی نوشته است.

۱۰٫ بچه‏ های فلسطین
غسان کنفانی و فاطمه باغستانی
روایت فتح

10

کنفانی داستان فلسطینیان را می‏نوشت و بعد خودش به وسیله این داستان‏ها روایت شد.
داستان‏ها و روایت‏های کنفانی خواننده را به درک تجربه‏های فلسطینیان درباره مبارزه‏شان دعوت می‏کند، مبارزه‏ای که در قرن بیستم اکثر مردمان خاورمیانه را غمگین کرده است.
در کتاب «بچه های فلسطین» هر داستان یک شخصیت کودک دارد، کودکی که قربانی حوادث و رویدادهای سیاسی است اما با وجود این برای به دست آوردن آینده‏ای روشن در مبارزه‏ها مشارکت می‏کند. همانند رمان‏های دیگر کنفانی، این داستان‏ها بر جبران وضعیت گذشته وطن گمشده به طور عملی تاکید می‏کنند و در عین حال با چنان استعدادی نگارش یافته‏اندکه برای تمام جهانیان عرب جذاب است.