خبر

    «پژواک مهاجرت» از نیستان به بازار آمد

    کتاب «پژواک مهاجرت» نوشته دکتر مرتضی بهشتی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، که در آن به پیامد های مثبت و منفی «مهاجرت» پرداخته، توسط انتشارات نیستان چاپ و منتشر شده است.
    دکتر مرتضی بهشتی نویسنده و وکیل دادگستری، در ادامه پژوهش های خویش اثری با نام «پژواک مهاجرت» به رشته تحریر درآورده است که بدون پیش داوری و قضاوت نسبت به بد یا خوب بودن امر مهاجرت، صرفاً با رصد کردن پیش نیاز های مهاجرت و پیامد های مثبت و منفی آن، بایسته ها و نبایسته هایی از این پدیده پیش روی خواننده قرار می دهد تا بتواند تصمیمی جامع و همه جانبه برای خود و نسل های پیشین و پسین خویش بگیرد.

    نویسنده در این اثر که دغدغه حق خواهی و حرکت بر مسیر حق را پیش از تکلیف و وظیفه نشانه می رود، مهاجرت و پژواک آن را به گونه ای دنبال می کند که فرد را راهنمایی باشد تا با کمترین آسیب، بهترین انتخاب زندگی اش را داشته باشد و قدرت انتخاب او را افزایش داده تا بتواند از دشواری های زندگی جدید به سلامت عبور کند و با کمترین نگرانی، زندگی در غربت را پذیرا باشد.

    نویسنده در بخش هایی از این کتاب با الهام از تعابیر مرحوم دکترعلی شریعتی آورده است:
    «در پس چهره هر مدنیتی مهاجرتی پنهان است؛ و به سخن هر جامعه بزرگی که گوش فرادهیم، به زبان تاریخ یا اساطیر از هجرتی حکایت می کند و این هجرت – گسیختن پیوند جامعه با زمین – جهان بینی انسان را متحول ساخته و گسترده می کند و در نتیجه یخ های انجماد و انحطاط اجتماعی و مذهبی و فکری و احساسی ذوب می شود و اجتماع راکد جریان می یابد.»

    بهشتی در اثر جدیدش برای مهاجرت نقش تحول آفرین و بی بدیلی در ذوب کردن یخ های انجماد و انحطاط فکری و اجتماعی قائل است، و آن را  مهم ترین عامل در تحرک و پویایی جامعه و گسترش جهان بینی افراد مهاجر به شمار می آورد. و از همین روست که در «پژواک مهاجرت»، پس از نگاهی تاریخی و اجتماعی به مفهوم مهاجرت، از منظر حقوقی به بایسته های حقوقی مهاجرت و تبیین تعهدات حاکمیت، در نحوه پردازش مهاجرت و ایجاد ارتباط منطقی بین اقتضائات ملی واقتصادی و علمی مهاجرین وتکلیفی که حکومت در مقابل مهاجرین برعهده دارد اشاره کرده است.

    در بخش هایی از این کتاب که نویسنده به ملزوماتی درباره مهاجرت و مهاجرت پذیری پرداخته، می خوانیم: «باید پذیرفت بخش عظیم موفقیت کشور های مهاجرپذیر، ایجاد امنیت روانی در ارتباط با مدیریت جاری در کشور با مردمان خویش می باشد و همین شاخصه نقش مهمی در جذب سرمایه های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور های مهاجرخیز ایفا می کند. بنابراین در کنار امنیت آشکار و فیزیکی که باید در چهره شهر شاهد بود، شرایط امنیت روحی و روانی نیز باید برای همگان فراهم گردد تا فقدان آن موجب نشود که ملتی گمشده روحی و روانی خویش را در آن سوی مرزها پیداکند!...»

    «پژواک مهاجرت» نوشته دکتر مرتضی بهشتی وکیل در 298 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و به قیمت 16 هزار تومان، توسط انتشارات نیستان چاپ و منتشر شده است.

    برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

    ورود یا ثبت‌نام