loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تشویقات رهبر انقلاب جایگاه شعر طنز را بالا برد

نویسندگان مرتبط : محسن مومنی شریف

رئیس حوزه هنری گفت: از زمانی که شعر طنز در برنامه شعرخوانی مقابل مقام معظم رهبری گنجانده شد سعه صدر و تشویق ایشان در مورد اشعاری که ممکن است قدری هم انتقاد داشته باشد، جایگاه این شعر را بالا برد.

پنجشنبه 13 شهریور 1393

عصر روز گذشته مراسم چهاردهمین شب شاعر سازمان هنری رسانه ای اوج با حضور حاج علی انسانی، مجید سرسنگی، پرویز بیگی، شهرام شکیبا، محمود دست پیش، علیرضا قزوه، رضا احسان پور، محسن مؤمنی شریف، علی داوودی، علی محمد مؤدب و محمدمهدی سیار برگزار شد.

امید مهدی نژاد شاعر طنزپرداز در بخشی از برنامه تقدیر از ناصر فیض گفت: تعاریفی از طرف متفاوت نگاه دقیق عام تر از یک گونه ادبی است که آن فرم های فکاهی زیرشاخه های طنز است، در این بین ناصر فیض به این گونه از طنز دست پیدا کرده است. او به این توان رسیده است که از هرچیزی طنز بسازد و به دنبال مضمون باشد. خندیدن به هیچی خندیدن به همه چی است. مطالعه کارهای آقای فیض یک کلاس است که چگونه بتوانیم طنز را در زبان اجرا کنیم.

وی افزود: این یک ویژگی مضمونی نیست و او هرچیزی را که طنز می بیند در نوشته ها و حرف هایش استفاده می کند. او از یک مسئله عادی، یک موقعیت طنزآمیز شکل می دهد. نوشته های آقای فیض به نسبت شعرهای شان مغفول واقع شده و نوشته ایشان دیده نشده است.

در بخشی از این نشست نیز رضا احسان پور و سیداکبر میرجعفری به شعرخوانی پرداختند.

محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری در بخش دیگری از این نشست گفت: سال 83 بود که دفتر طنز حوزه هنری با مدیریت او و حرص و جوش او کار خود را ادامه داد. آقای فیض از کسانی است که در 20 و چند سال آشنایی و در 10 سال همکاری با او همواره شخصیتی آرمان گرا و وفادار می دانم. او دغدغه های بزرگی دارد و نگرانی های او به آرمان های بزرگی برمی گردد. آنچه به عنوان سبک زندگی رواج دارد در اشعار آقای فیض با امید همراه است و آن جایی که باید او ابراز نگرانی کند.

وی افزود: سفرهای آقای فیض هم بسیار سخت و پرزحمت بوده است و برای مثال در سفر اخیر ما به سوریه که سفری سخت و سنگین بود حاضرجوابی های او سفری خاطره انگیز را برای ما به وجود آورد. در شرایطی که امروز شاید معیارهای امروز بسیار هم طنز نیست، دورانی آقا کیومرث صابری گل آقا را به وجود آورد که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و این شرایط باعث شد که مورد توجه مردم واقع شود. البته پس از دوم خرداد شرایطی پیش آمد که به خاطر محاسبات غلط طنز لجام گسیخته شد و آن طنز در حوزه سیاست و تدین مرز نداشت و آن طنز به هزل تبدیل شد و سلایق مردم تغییر کرد.

رئیس حوزه هنری گفت: بعد از این شرایط بود که طنزی به وجود آمد که حساب و کتاب داشت و مورد توجه مردم واقع شد و نقش فیض در این راستا واقعاً خوب آشکار شد، نقشی که از طریق آن سلایق مردم عوض شود و طنز سالم داشته باشیم و کار سختی هم بوده است. امروز مخاطب های این نوع طنز گسترش پیدا کرده و به خانه های مردم رسیده است و سلایق مردم بالا رفته است و مردم به هرچیزی نمی خندند و طنز معیار پیدا کرده است.

مؤمنی با اشاره به جلسات شعر مقام معظم رهبری در اواسط تابستان گفت: توجهات مقام معظم رهبری در شکل گیری این نوع شعر طنز تأثیرگذار بوده است. از زمانی که شعر طنز در برنامه شعرخوانی مقابل ایشان گنجانده شد سعه صدر و تشویق ایشان در مورد اشعاری که ممکن است قدری هم انتقاد داشته باشد، جایگاه این شعر را بالا برد.

وی در پایان گفت: به همت این دوستان و امید مهدی نژاد قرار است که نشریه ای طنز به نام «سه نقطه» به زودی و در پیش شماره ای منتشر شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط