loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برایم از پیامبر اعظم (ص) بگو: سیر مطالعاتی سیره ی نبوی (ص)

انتشارات مرتبط : بوستان کتاب قم | سروش | صدرا | اسراء | انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) | سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | دارالفکر

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی | سید علی خامنه ای | محمدتقی مصباح یزدی | مرتضی مطهری | جعفر سبحانی تبریزی | سید جعفر مرتضی عاملی | نجف لک زایی | عبدالله نصری | محمدابراهیم آیتی بیرجندی

به مناسبت سالروز وفات رسول گرامی اسلام (ص)، تعدادی از کتاب های مرتبط با سیره و تاریخ آخرین فرستاده الهی معرفی می گردد.

شنبه 29 آذر 1393

با توجه به سالروز وفات نبی اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) به پیامبری، در راستای ترویج و معرفی کتاب، اقدام به معرفی بسته و سیر مطالعاتی موسسه پژوهشی، آموزشی و رسانه ای راهبرد مسیر که حاوی کتاب های مرتبط با سیره پیامبر رحمت بوده، نموده ایم.

اولین کتاب مورد اشاره در این بسته، کتاب «فروغ ابدیت؛ تجزیه و تحلیل کاملی از زندگانی پیامبر اکرم (ص)» تالیف آیت الله شیخ جعفر سبحانی، که از سوی انتشارات بوستان کتاب روانه بازار نشر شده است. در این کتاب، اوضاع و احوال عرب های پیش از اسلام و شبه جزیره عربستان، نیاکان پیامبر، میلاد، جوانی، بعثت و حوادث سال اول تا یازدهم هجرت پیامبر ،همراه با تحلیل و توضیح آمده است. از ویژگی های برجسته این نوشتار ارزشمند، انطباق کامل آن با مدارک واسناد شیعه است. این کتاب با بیانی روشن ومنابعی معتبر، به توضیح و شرح وقایع و حوادث مهمی از تاریخ زندگانی پیامبر که امور زندگی بیش تری دارد، پرداخته است.

کتاب بعدی «شعاعی از نیر اعظم؛ رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حضرت محمد(ص)» که توسط موسسه فرهنگی – هنری راه فخر الائمه گردآوری شده و انتشارات سروش آن را به زیور طبع آراسته است. در این کتاب می توان طیف گسترده ای از داده ها و تحلیل های ارزشمند را یافت که به گونه ای منظم و منطقی سامان یافته اند و به مسائلی چون «ویژگی های رسول اعظم و عصر بعثت»، «ماجرا و حقیقت بعثت نبی مکرم اسلام»، «رویدادنگاریِ دوران پیامبری حضرت ختمی مرتبت و پایه گذاری تمدن اسلامی»، «نقش اهل بیت در نهضت نبوی» و «وظایف مسمانان نسبت به پیامبر و آموزه های او» پرداخته اند؛ گستردگی اطلاعات کتاب تا اندازه ای است که می توان گفت سر فصل ها و اشاره هایی ارزشمند درباره هرچه که انسان معاصر بخواهد درباره پیامبر گرامی اسلام بداند، در آن یافت می شود.» یکی از ویژگی های منحصر بفرد این کتاب این است که در کنار جمع آوری جامع و طبقه بندی دقیق بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و همچنین امام خمینی(قدس سره)، نوع گرایشِ برترین نویسندگان جهان اسلام ـ که در خصوص پیامبر معظم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به نگارش کتاب و مقاله اقدام کرده اند.

کتاب «سیمای پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) در آینه نهج البلاغه» را آیت الله مصباح یزدی نگاشته است. این کتاب، حاصل گفتارهای حضرت استاد، درباره پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) است که با هدف ارایه تفسیری بر بخش هایی از سخنان امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام درباره نبوت و پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و پاسخ گویی به بخشی از عقاید شبهه افکنان درباره گستره دعوت انبیا سامان یافته است. نوشتار حاضر در 3 فصل توسط حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی عزیزی کیا نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

«مبانی رسالت انبیاء در قرآن» که عبدالله نصری آن را تالیف کرده، مباحث درباره انبیاء را در دوازده مبحث تفسیری مورد پژوهش قرار داده است؛ لزوم بعثت انبیاء، اهداف بعثت انبیاء، موضعگیری ها در برابر انبیاء، روش های تبلیغی انبیاء، اعجاز، راه شناسایی انبیاء، وحی، علم انبیاء، عصمت انبیاء، شخصیت انبیاء، زمینه های بعثت انبیاء، مقام و مراتب انبیاء، و کارنامه انبیاء. این کتاب از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

«تاریخ پیامبر اسلام» اثری است که به بررسی تاریخ زندگی پیامبر اکرم (ص) می‏پردازد و ابراهیم آیتی آن را نگاشته و انتشارات دارالفکر منتشر نموده است.

کتاب «سیری در سیره نبوی (ص)» دارای سه بخش است. بخش اول که (دیباچه)نام گرفته است شامل دو مقاله تحت عنوانهای (دعوتهای سه بعدی)و(موج اسلامی)به قلم متفکر شهید استاد مرتضی مطهری است. بخش دوم که مشتمل بر هشت سخنرانی استاد شهید تحت عنوان(سیره نبوی)است که در ایام فاطمیه سال 1396 هجری قمری مطابق با فروردین 1354 هجری شمسی در مسجد جامع بازار تهران ایراد شده است. بخش سوم این کتاب که(ضمیمه)نام گرفته است متشکل از یک سخنرانی و ترجمه صد سخن از پیامبر اسلام (ص)آن بزرگوار که در هفدهم ربیع الاول مصادف با زاد روز پیامبر (ص)و امام صادق (ع) و در حدود سال 1348 هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است، و آن(صد سخن) توضیحی دارد که در همین کتاب ذکر شده است. این کتاب را انتشارات صدار منتشر نموده است.

«سیره رسول اکرم (ص) در قرآن» اثر آیت الله عبدالله جوادی آملی است که انتشارات اسراء آن را روانه بازار نموده است. همان طور که از نام کتاب پیداست به صورت موضوعی و به زبان فارسی توسط مفسر معاصر شیعه، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی تنظیم شده است و تاکنون 17 جلد از آن نشر یافته است و محصول گفتارهای تفسیری از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است که از سال 1360 شروع شده و پس از آن از نوار پیاده شده و به طبع رسیده است، مباحث هر جلد متفاوت با دیگر جلدها است. خدای سبحان، پیامبر اکرم (ص) را مهیمن بر سایر پیامبران (علیهم السلام) و کتاب او را مهیمن بر دیگر کتب آسمانی بیان می کند؛ بنابراین باید در سیره آن حضرت، بیش از سیره سایر انبیا بحث و فحص کرد. رسول خاتم (ص) که افضل همهٴ انبیاست، ضمن برخورداری از مزایای نبوت عامه، مزایای خاص دیگر پیامبران را نیز داراست، همچنین آن حضرت ویژگی های خاصی دارد که دیگر رسولان از آن ها بی بهره اند.

کتاب «نهج الفصاحه» مشتمل بر روایات و کلمات حضرت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ است. این کتاب در دو قسمت احادیث و خطبه ها، تنظیم شده است. علّت نام گذاری این مجموعه وزین به نهج الفصاحه به خاطر حدیث پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ است که فرموده اند: «انا افصح العرب» من فصیح ترین فرد عرب هستم. مؤلّف سخنان پیامبر را در موضوع فضیلت و اخلاق آورده و از آوردن احادیث فقهی و … خودداری کرده است. انتشارات خاتم الانبیاء (ص) این کتاب را منتشر نموده است.

«سیرت جاودانه» ترجمه و تلخیص کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» نوشته علامه سید جعفر مرتضی عاملی است که توسط دکتر محمد سپهری در دو جلد به فارسی برگردانده شده است. کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» علاوه بر تبیین سیره و زندگانی رسول خدا (ص) به مثابه یک منبع ذی قیمت معرفت شناختی است که مسلمانان می توانند همه اعمال، رفتار و گفتار خود را از آن الگو برداری کنند، به نقد و ارزیابی عالمانه حدیث در حوزه و تاریخ و سیره می پردازد. انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را چاپ نموده است.

کتاب «سیره پیامبر اعظم (ص)» در گذر از جامعه جاهلی به اسلامی به قلم دکتر نجف لک زایی در هفت فصل، به بررسی نقش پیامبر در ریشه کنی پایه های جهالت، خرافات و رشد و پیشرفت جامعه جاهلی می پردازد. انتشارات بوستان کتاب آن را منتشر نموده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط