خبر

    انتشار کتاب «عقائد الإمامیه» به زبان ایتالیائی در رُم

    کتاب «عقائد الإمامیه» اثر علامه محمدرضا مظفر به زبان ایتالیائی در رم چاپ و منتشر شد.
    این نوشتار در راستای معرفی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در محافل علمی ایتالیا با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در رم و موسسه گفتمان شیعه و کاتولیک در شهر مقدس قم به زبان ایتالیائی ترجمه و توسط انتشارات عرفان به چاپ رسید.

    این کتاب که تألیف علامه محمدرضا مظفر می باشد، با توجه به استقبال دانشگاه های ایتالیا در شهرهای رم، ناپل، میلان، پاویا، کالیاری و پالرمو از موضوع و مباحث شیعه شناسی ترجمه، چاپ و منتشر شد.

    کتاب «عقائد الإمامیه» در اصل مجموعه سخنرانی­ های مؤلف در سال 1363 هجری قمری در دانشکده دینی «منتدی النشر» عراق است که وی آن را بازبینی کرده و در سال 1370 هجری قمری منتشر کرده است. در سال 1380 هجری قمری، اصلاحاتی دیگر بر روی این کتاب صورت گرفت و به همراه مقدمه مؤلف و مقدمه ای دیگر از حامد حفنی، استاد سنی مذهب دانشگاه قاهره، در مصر منتشر شد.

    مرحوم مظفر دو مقدمه بر چاپ اول و دوم کتاب نوشته که در مقدمه چاپ اول (1370ق) هدف خویش را این چنین بیان می کند: «هدفم این بود که خلاصه ای از عقاید اسلامی را که از طریق اهل بیت بدان رسیده بودم، ضبط کنم و به منظور استفاده همگان، این مجموعه را عاری از هرگونه استدلال و برهان و خالی از بیان روایاتی که در بیشتر مسائل اعتقادی از ائمه وارد شده بود، نوشتم» .

    وی در مقدمه چاپ دوم (1381ق) می نویسد: «آنچه مرا به چاپ مجدد این کتاب تشویق کرد، امید از میان برداشتن ابرهای غبارآلود میان دو طایفه شیعه و سنی و پاک کردن غبار نشسته بر روی عقاید صحیح اسلامی بود» . وی در این مقدمه بهترین راه حل برای تقریب بین مذاهب را، کشف حقایق هر مذهب از منابع اصلی و طریق صاحبان آن مذهب می داند نکته مهمی که مقام معظم رهبری (دام ظلّه العالی) در نامه اخیر خود به دانشجویان اروپا و آمریکای شمالی مورد توجه و تأکید قرار دادند.

    کتاب عقائد الامامیه مرحوم مظفر به زبان بسیار روان و ساده نگاشته شده و در معرفی برخی از اعتقادات شیعه مثل خداشناسی، تقلید، صفات الهی، عدل، قضا و قدر، نبوت، عصمت انبیاء، امامت، معاد و بالاخره برخی از آموزه های تربیتی اثر بسیار ارزنده ای بشمار می رود و برای کسانی که تازه با مفاهیم شیعه امامی آشنا می شوند، خواندن آن توصیه می شود.

    *مؤسسه گفتمان شیعه و کاتولیک و بسته های علمی در راه

    ترجمه ایتالیایی یک بسته بزرگ 9 (نه) بخشیِ شیعه شناسیِ علمی، روزآمد و تیمی، ارائه شده از سوی 9 تن از دانشوران فرهیخته حوزه علمیه قم و گردآوری شده در دفتر تبلیغات اسلامی شهر مقدس قم، ترجمه کتاب گرانسنگ «اصل الشیعه و اصول ها» اثر چشمگیر مرحوم علامه کاشف الغطاء، ترجمه کتاب قیّم «تأسیس الشیعه» اثر مرحوم آیت الله سید حسن صدر به زبان ایتالیایی و ترجمه انگلیسی کتاب بی بدیل «حکمت نامه عیسی بن مریم (ع)» از آثار نوآورانه و خواندنی مؤسسه دارالحدیث شهر مقدس قم از دیگر اقدامات علمی و جهانی مؤسسه گفتمان شیعه و کاتولیک است که در راستای معرفی تاریخ و اندیشه شیعه امامی و همگرایی و تقریب ادیان آسمانی و مذاهب به تدریج و در آینده ای نزدیک به جامعه علمی خارج از کشور بالاخص ایتالیا هدیه خواهد شد.

    برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

    ورود یا ثبت‌نام