خبر

    ماه عبادت، دعا و مناجات از منظر رهبر معظّم انقلاب در کتاب «دعا»

    انتشارات انقلاب اسلامی در قالب کتابی جامع و قابل استفاده با عنوان «دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی»، مباحث مربوط به دعا و ذکر و مناجات و جایگاه آن در منظومه ی عقاید الهی را در بیانات ایشان منتشر کرده است.
    ماه رمضان، ماه روزه است؛ ماه نزول قرآن و انس با قرآن است؛ ماه عبادت و دعا و مناجات است که دعا مغز و روح عبادت است‏. (خطبه های نماز جمعه ی تهران 16 فروردین 1370)

    ماه رمضان را مغتنم بشمارید. این روزها را با روزه دارى، و این شب ها را با ذکر و دعا به سر ببرید. فصل دعا هم، همین ماه مبارک است. اگرچه همیشه انسان باید با رشته ی دعا به خدا متّصل باشد، اما آیه ی «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَة الدَّاعِ إِذا دَعانِ»در سوره ی بقره، در خلال همین آیات مبارکه ی مربوط به روزه و ماه رمضان است. در وسط آیات روزه و ماه رمضان، این آیه ی «و اذا سألک عبادى عنّى فانّى قریب» آمده، که همه ی انسانها و همه ی بندگان را به دعا و توجّه سوق می دهد و دعوت می کند. (خطبه های نماز جمعه تهران 10 فروردین 1369)

    درباره کتاب

    انتشارات انقلاب اسلامی در قالب کتابی جامع و قابل استفاده با عنوان «دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی»، مباحث مربوط به دعا و ذکر و مناجات و جایگاه آن در منظومه ی عقاید الهی را در بیانات ایشان منتشر کرده است. این اثر در 150 صفحه و در پنج فصل کلی، به کوشش علیرضا برازش گردآوری و تدوین شده و در ذیل هر فصل، زیرعنوان ها و ریزموضوعات مربوط به آن جای گرفته است.

    دعا چیست و چه انواع و مصادیقی دارد؟ خدا را چگونه بخوانیم و در دعاها از او چه بخواهیم؟ آیا دعا رقیب ابزارهای مادی است یا در طول آنها؟ آیا دعا ضرورتاً همیشه با حاجت خواستن همراه است؟ آداب و شرایط دعا و شرایط استجابت آن چیست؟ وجوه معنایی استجابت دعا چیست؟ بهترین زمان ها و موقعیت ها برای دعا چه زمان هایی هستند؟ دعا چه فواید و دستاورهایی برای آدمی دارد؟ و... . این ها بخشی از مهم ترین مسائلی است که در این اثر از لسان رهبر معظّم انقلاب اسلامی مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته است.

    برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

    ورود یا ثبت‌نام