loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بانو صفاتی زنی از تبار خورشید

نخستین جلد از مجموعه نسیم یاس با عنوان «از تبار خورشید» به قلم فریبا انیسی از سوی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری منتشر شد.

به گزارش ایبنا،‌ این کتاب به بیان زندگی‌نامه بانوی مجتهده زهره صفاتی و نقش زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی پرداخته است.

در این اثر، تاسیس مکتب توحید و تدریس در آن، تاسیس مکتب قدیسه و برعهده گرفتن مدیریت آن، از جمله فعالیت‌های زهره صفاتی در قبل از انقلاب بیان شده است.

همچنین از جمله فعالیت‌های بعد از پیروزی انقلاب وی می‌توان به چاپ کتاب‌های زیارت در پرتو ولایت، شرحی بر زیارت عاشورا، جلوه‌های اجتهاد(درباره برخی از مسائل حقوقی زنان)، پژوهش فقهی پیرامون سن تکلیف و... نام برد که در اثر حاضر ذکر شده‌اند.

تشکیل خانواده، فعالیت سیاسی، پیروزی انقلاب اسلامی، فقه، بلوغ دختران و عوامل موفقیت، از مهمترین عناوین این کتاب به حساب می آیند.

جلد اول از مجموعه کتاب‌های نسیم یاس با عنوان «از تبار خورشید» در شمارگان 3000 نسخه و 86 صفحه توسط مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری وارد بازار نشر شد.

بانو مجتهده زهره صفاتی‌ در خانواده‌ای مذهبی‌ و مبارز در آبادان‌، چشم‌ به‌ جهان‌ گشودند. به‌ گفته خود ایشان‌، علاوه‌ بر محیط‌ خانوادگی‌ مذهبی‌ و خصوصاً پشتیبانی‌ فکری‌ و فرهنگی‌ برادر بزرگ‌، آشنایی‌ ایشان‌ با زندگی و آثار علمی‌ مرحومه‌ بانو مجتهده‌ امین‌ اصفهانی در ابتدای نوجوانی‌، شور و شوق‌ مذهبی و معنوی‌ ایشان‌ را به‌ تصمیم‌ جدّی‌ برای تحصیل‌ علوم‌ اسلامی‌ تبدیل‌ کرد.
ایشان‌ در راستای‌ تحصیل‌ علوم‌ دینی، ادبیات‌ و مقدماتی از فقه‌ را در زادگاه‌ فراگرفته‌، در سال‌ 1349 به‌ همراه‌ جمعی‌ از خواهران‌ برای تحصیل‌ سطوح‌ عالی‌ علوم‌ اسلامی، خصوصاً در فقه‌ و اصول‌، به‌ قم‌ هجرت‌ می ‌کنند.
با وجود مشکلاتی‌ که‌ برای‌ تحصیل‌ بانوان‌ در حوزه علمیه‌، به‌ عنوان‌ اولین‌ تجربه‌ از نوع‌ خود، وجود داشت‌، وی و دیگر خواهران‌ زیر نظر مراجع‌ وقت‌، شروع‌ به‌ تحصیل‌ مراتب‌ عالی علوم‌ اسلامی‌ نموده‌ از محضر اساتیدی‌ چون‌ آیة‌ الله‌ شهیدی‌، آیة‌ الله‌ حقی، آیة‌ الله‌ مشکینی‌ و آیة‌ الله‌ محمد حسن احمدی فقیه‌ بهره‌ بردند.
دوره‌ تحصیل‌ و تدریس‌ ایشان‌ علاوه‌ بر مشکلات‌ اشاره‌ شده‌، با مسائلی چون‌ مبارزات‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و مواجهه‌ با رژیم‌ طاغوت‌، حضور جریان‌های التقاطی‌ و حمله‌ به‌ مبانی‌ اسلام‌ و بالاخره‌، پیروزی انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ همراه‌ است‌.
ایشان‌ نیز علاوه‌ بر جریان‌ تحصیل‌، به‌ فعالیت‌های مبارزاتی و تبلیغات‌ اسلامی‌ علیه‌ نظام‌ شاهنشاهی و حضور در صحنه‌های‌ علمی و اجتماعی‌ و مردمی‌ می ‌پردازند.
این‌ دوره‌ اگرچه‌ با سختی هایی چون‌ شهادت‌ برادر، ممنوع‌ المنبر شدن‌، زندانی شدن‌ به‌ اتفاق‌ همسر و فرزند خردسال‌ و... همراه‌ است‌، ولی موجب‌ استواری‌ و غنای‌ فکری‌ و علمی‌ خصوصاً در ارتباط‌ عملی و فکری‌ با بزرگانی‌ چون‌ شهید آیة‌ الله‌ مطهری، شهید آیة‌ الله‌ بهشتی‌ و شهید آیة‌ الله‌ قدوسی می‌ باشد. ایشان همسر عالم‌ و فقیه‌ خود آیة‌ الله‌ محمد حسن احمدی‌ فقیه‌ است که‌ از حضرات‌ آیات‌ عظام‌: علی‌ یاری‌ غروی‌ تبریزی‌ (از شاگردان‌ مرحوم‌ آیة‌ الله‌ العظمی نائینی‌)، صافی‌ گلپایگانی‌، فاضل‌ لنکرانی‌ و محمد حسن احمدی فقیه‌ (یزدی‌)اجازات‌ روایی‌ و اجتهادی‌ دارند.
ایشان از اساتید دروس‌ عالی‌ (خارج‌) فقه‌ و اصولند و دیدگاه‌های فقهی‌ ارزنده‌ و تازه‌ در پرتو فقه‌ سنّتی‌ و جواهری‌ پیرامون‌ مسایل‌ فقهی‌ و حقوقی، به‌ خصوص‌ مسائل‌ بانوان‌ ارائه‌ کرده‌اند و از بنیانگذاران‌ حوزه علمیه‌ خواهران‌ در قم‌ محسوب‌ می گردند.
پایگاه اطلاع رسانی ایشان به آدرس زیر قابل دسترسی است:
sefaty.net

پنجشنبه 15 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط