loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سه کتاب جدید درباره سیره و اخلاق پیامبر اعظم(ص)

نویسندگان مرتبط : محمدباقر پورامینی

چاپ اول کتاب «سیره و اخلاق نظامی پیامبر اعظم(ص)» نوشته مهدی غلامی و «پیامبر(ص) و جوان امروز» نوشته محمدباقر پورامینی و «آیین دادرسی پیامبر اعظم(ص)» نوشته محمد درگاه‌زاده تهیه شده در مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما از سوی موسسه فرهنگی کتاب طه منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در کتاب «سیره و اخلاق نظامی پیامبر اعظم(ص)»، بخش‌هایی از سیره اخلاقی و تربیتی حضرت رسول اکرم(ص) در سخت‌ترین شرایط حکومت ایشان (یعنی در زمان جنگ‌ها) بررسی و نقد شده است.

بر اساس مطالب کتاب، هسته مرکزی جهان اسلام، عرب‌های شبه جزیره حجاز بودند. نادانی و تعصب‌های قبیله‌ای سبب شده بود خوی جنگ‌خواهانه در آنها نهادینه شود. آنان متحد و حتی در پرستش بت‌ها نیز هم‌داستان نبودند، به‌گونه‌ای که هر قبیله و خانواده ترجیح می‌داد یک بت را بپرستد. وجود 360 بت کوچک و بزرگ در کعبه و اطراف آن، نشانه نادانی آنان بود. جنگ‌های طولانی بر سر مسائل ناچیز دنیایی، روی دیگر تعصب‌های قبیله‌ای دوران جاهلیت به شمار می‌رود.

گاه دشمنی دو قبیله، به دلیل اختلاف بر سر اسب یا شتری سبب می‌شد صدها نفر در طول سال‌ها کشته شوند. پیکار پیوسته قبایل اوس و خزرج، تغلب و بکربن وائل و شکل‌گیری جنگ‌های حرب‌التبسوس، داحس، غبرا و ایام‌العرب، نمونه‌هایی از این اندیشه نابخردانه عرب آن روزگارند.

خداوند در چنین زمانی مصلحت دید دامنه رحمت خویش را در چنین سرزمینی به دست پیام‌رسان صلح و دوستی بگستراند. حضرت محمد(ص) حکومتی را بنیان نهاد که برادری و برابری از اصول اساسی آن بود. یکدست ساختن مردم نادان، آموزش اخلاق انسانی و گسترش باور توحید سبب شد حکومتی ضد تبعیض نژادی و قبیله‌پرستی تشکیل شود.

به عقیده نویسنده، مسلمانان از نظر نژاد و آیین پیشین، یکنواخت نبودند، ولی بر اساس آیین مهرورزی، همگی در خیمه والای اسلام گردهم آمدند و تسلیم دین توحید شدند. عرب، رومی، حبشی، زنگی، پارسی، اوسی، خزرجی، قریشی و ... به برکت وجود پیامبر خدا(ص)، با یک‌دلی و آرامش و به دور از کینه‌های گذشته، در آغوش پر مهر اسلام بالیدند و خوش درخشیدند. عربی که با برادر خود، سر جنگ و از نکشتن دختر خویش شرم داشت، چنان ترقی کرد که در سخت‌‌ترین شرایط جیره‌بندی در جنگ‌ها، خوراک خود را به دشمنانش ـ‌ که اسیر بودند ـ می‌بخشید و خود گرسنه سر به بالین می‌نهاد.

این دگرگونی‌های بزرگ، به برکت سخت کوشی پیامبر اکرم(ص) در هدایت مردم رخ داد. آن حضرت به عنوان بزرگترین معلم اخلاق بشر کوشید اخلاق پسندیده را در تمام جنبه‌های زندگی به مسلمانان بیاموزد. از این‌رو، آموزه‌های اخلاقی آن بزرگوار، بیشترین بخش حدیث‌های نبوی است.

این کتاب نشان می‌دهد انسان پرهیزکار، هنگامی به ثبات اخلاقی دست می‌بازد که در تمام شرایط، خوی نیکو را از دست ندهد. خانه، مدرسه، دانشگاه، محل کار و آوردگاه، همگی میدان پیکار با ابلیس درون است که اگر رزمنده بر آن چیره شود، به جهاد اکبر دست یافته و مرز این پیکار، حدود و رضایت الهی است. گذر از این مرز، تعرض به باورهای عقیدتی است و پاسداری از آن، دستیابی به خشنودی پروردگار است و آن که اخلاق الهی را در این عرصه‌ها حفظ می‌کند، به نشان پر افتخار «رضی‌الله عنهم و رضوا عنه؛ خدا از ایشان خشنود و آنها از او خشنودند.(مجادله:22)» دست می‌یابد.

رزمندگانی که در پی‌الگویی مناسب برای پیروی‌اند، تردید نکنند که سیره تربیتی و اخلاقی پیامبر اسلام(ص)، بهترین الگو برای انسان‌های آزاده است.

این کتاب از پنج فصل تشکیل شده است و عناوین فصول پنجگانه آن از این قرارند: کلیات، رابطه پیامبر اعظم(ص) با خدا، رابطه پیامبر اعظم(ص) با مسلمانان، رابطه پیامبر اعظم(ص) با دشمنان و همراه با برنامه‌سازان.

چاپ اول کتاب «سیره و اخلاق نظامی پیامبر اعظم(ص)» در شمارگان 3000 نسخه، 175 صفحه و بهای 25000 ریال راهی بازار نشر شد.

پیامبر(ص) و جوان امروز؛ در هشت «روشنا»

این اثر، مجموعه‌ای از پرتوهایی از آفتاب عالمتاب رسول رحمت، حضرت محمد مصطفی(ص) است که در سوددهی فکری، اعتقادی، رفتاری و مهارتی نسل‌نو و هندسه زندگی او مفید و موثر خواهد بود.

بر اساس مطالب کتاب، دوران جوانی، زیباترین و با نشاط‌ترین فصل زندگی هر انسانی است؛ با گنجینه‌ای از خوبی‌ها و استعدادهای پیدا و پنهان. شادابی، کوشش، هیجان، نقدگرایی، زیبادوستی، پویایی، نوجویی و نوآوری، که همگی همزاد جوانی‌اند.
آیا اهمیت این فصل از زندگی را باور دارید؟ آیا می‌دانید این دوران را چگونه باید بگذرانید؟
زندگی برای برخی فقط لذت بردن است. آنان زندگی می‌کنند تا خوش باشند، ولی از این تنوع طلبی‌های تکراری، همواره خسته‌اند. البته برخی جوانان هم در پی یک زندگی «خوب» و جویای نیکی‌ها و زیبایی‌های زندگی‌اند؛ زیبایی در عمل، عهد، وفا، صبر و تلاش. آنها خود را شناخته‌اند و خدا را باور دارند. هدف و مقصد برایشان روشن است و مسیر را با راهنما می‌پیمایند و حاضرند برای رسیدن به خوبی‌ها، از خوشی‌ها نیز بگذرند.

بر اساس مطالب کتاب، با دقت در این سخن پیامبر(ص) می‌توان به ارزش دوران جوانی پی‌برد و برای خوب زندگی کردن تلاش کرد. حضرت می‌فرمودند: «خدا فرشته‌ای را خلق کرده است و او هر شب این‌گونه بانگ می‌زند:"یا ابناء العشرین جدوا و اجتهدوا؛ ای بیست ساله‌ها! جدی باشید و بکوشید."»

پیامبر(ص) با جوانان دوست بود، به آنان اهمیت می‌داد و به تربیت همه جانبه آنان توجه داشت؛ آنانی که سیمایشان را در آیینه جوانان امروز می‌توان دید، مخاطبان این سخن پیامبرند که: «بسیار دوست داشتم برادران خود را دیدار می‌کردم... آنان کسانی‌اند که به من ایمان می‌آورند، دوستم دارند و یاری‌ام می‌کنند، در حالی که مرا ندیده‌اند.»

پیامبر اکرم(ص) درباره رفتار با جوانان، همواره به امت خود می‌فرمودند: «اوصیکم بالشبان خیرا، فانهم ارق افئدة؛ شما را سفارش می‌کنم که با جوانان به خوبی و نیکی رفتار کنید؛ زیرا آنان دل‌نازک‌ترند.»

کتاب حاضر، از هشت فصل تشکیل شده که در این اثر با نام «روشنا» تفکیک می‌شوند. عناوین فصول هشتگانه کتاب از این قرارند:
آسمانه(خدای را بزرگ دارید، به او تکیه کنید، خود را مخاطب کلامش قرار دهید، فرصتی را برای خلوت با او اختصاص دهید، دشمن خود را بشناسید، مراقب آسیب‌ها و کمین‌های انحراف باشید، آگاهی دینی خود را تعالی بخشید، باورهای خود را بسنجید.) ، رشد(جوانی را یک فرصت بدانید، بلند همت باشید، به آینده امیدوار باشید، دوراندیشی را فراموش نکنید، با مشکلات کنار بیایید، با نگرانی بجنگید، خود را از مشورت محروم نسازید.) ، تلاش(فقط برنامه‌ریزی، از فراگیری دانش خسته نشوید، از بی‌کاری بگریزید، پیوسته با نشاط باشید، ورزش کنید، سفر کنید.) ، زیبایی(آراسته باشید، پوشش پسرانه، پوشش دخترانه، حیا؛ سرچشمه‌ همه زیبایی‌هاست، نگاه خود را کنترل کنید.) ، مهر(بهترین دوست را برگزینید، برای دوستی مرزی تعیین کنید، فرزند خوبی برای والدین باشید، جایگاه استاد خود را پاس دارید.) ، کاشانه(ازدواج را به تاخیر نیندازید، در انتخاب همسر دقت کنید، به زندگی گرما ببخشید.) ، جامعه(به نیک‌سیرتی عادت کنید، مسوولیت‌پذیر باشید.) ، محک(خود را ارزیابی کنید.) و چراغ برای فردا(کتاب‌نامه).

چاپ اول کتاب «پیامبر(ص) و جوان امروز» در شمارگان 3000 نسخه، 111 صفحه و بهای 15000 ریال راهی بازار نشر شد.

آیین دادرسی پیامبر اعظم(ص)

نوشته حاضر، جستاری درباره شیوه‌های دادرسی حضرت محمد(ص) است که ما را با آیین دادرسی ایشان آشنا می‌سازد.

به عقیده نویسنده، تهمت‌زنی‌های ناروای دشمنان به پیامبر(ص) نشان می‌دهد دستانی در پشت پرده، این جریان را هدایت می‌کند؛ چون نفوذ و گسترش روز افزون اسلام تا قلب اروپا و آمریکا، آنان را به هراس افکنده است. این دست و پا زدن‌ها نه تنها آنها را به اهداف شوم‌شان نرسانده، بلکه فرصتی فراهم آورده است تا انسان‌های آزاداندیش بیش از پیش با شخصیت و آموزه‌های حضرت محمد(ص) آشنا شوند.

کلیات، شیوه‌های دادرسی پیش از اسلام، ویژگی‌های نظام دادرسی پیامبر اعظم(ص)، دیدگاه خاورشناسان درباره دادرسی پیامبر اعظم(ص)، شیوه‌های دادرسی پیامبر اعظم(ص) و آسیب‌های دادرسی از نظر پیامبر اعظم(ص)، عناوین هفتگانه کتاب حاضر را تشکیل می‌دهند.

چاپ اول کتاب «آیین دادرسی پیامبر اعظم(ص)» در شمارگان 3000 نسخه، 79 صفحه و بهای 10000 ریال راهی بازار نشر شد.


چهارشنبه 28 مرداد 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط