loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماهنامه اخبار شیعیان در گام چهل و پنجم

چهل و پنجمین شماره ماهنامه خبری و تحلیلی شیعیان جهان با عنوان «اخبار شیعیان» با مدیر مسوولی محمود تقی‌زاده داوری و صاحب امتیازی موسسه شیعه شناسی منتشر و روانه بازار نشر شد.\
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این ماهنامه، با هدف اطلاع رسانی جوامع و گروه‌های شیعی جهان نسبت به حوادث و رویدادهای زندگی اجتماعی آنها، اقدام به گردآوری اخبار از سایت‌های اینترنتی، نشریات و منابع اطلاع‌رسانی دیگر کرده و موضوع‌های مذهبی، فرهنگی و سیاسی جهان اسلام را در قالب گفت‌وگو و گزارش ارایه می‌کند.

این ماهنامه خبری - تحلیلی برای آشنایی با اخبار مربوط به وقایع، حوادث و رویدادهای متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع و جماعت‌های شیعی جهان و ارتقای آگاهی‌های شیعیان از اوضاع و شرایط داخلی خود و نیز از موضع گیری‌ها و سیاست‌های دولت‌ها و جوامع غیر شیعی نسبت به شیعیان، منتشر می‌شود.

گردانندگان این نشریه اعلام کرده‌اند تلاش خواهند کرد تا با پیمودن مسیری اعتدالی، اخبار تمام گروه‌های شیعی را پوشش دهند و از افراط و تفریط در نقل و ارائه تحلیل پرهیز کنند.

در این نشریه علاوه بر اخبار مربوط به جهان تشیع، بخش‌های مختلفی نظیر گفت‌وگو، تحلیل، معرفی سایت و نشریه نیز وجود دارد. اخبار موجود در این نشریه در سه بخش اخبار فرهنگی- مذهبی، اخبار اجتماعی، اخبار اقتصادی جمع آوری شده است.

علوم و معارف اسلامی – شیعی از قبیل؛ حدیث، رجال، درایه، تفسیر، فقه، اصول فقه، کلام، فلسفه، عرفان، تاریخ مذاهب و فرق و کتاب‏شناسی -که در حوزه‏های علمیه و دانشکده‏های الهیات کشور تحقیق و تفحص قرار می‌شود- با معرفتی نظری و انتزاعی است که با واقعیت‏های روزمره زندگی شیعیان ارتباط ندارد و یا اگر تجربی و واقعی است، به شیعیان گذشته و جوامع تاریخی مربوط است. این دانش‏ها در هر صورت به وضعیت موجود جوامع و گروه‏های شیعی دنیا کاری نداشته و ندارد. به همین سبب از سال 1380 مطالعات مربوط به شیعه‏شناسی در قالب رشته مستقل دانشگاهی بین دو رشته الهیات و علوم اجتماعی به طور متمرکز در مرکز مطالعات و تحقیقات شیعه‏شناسی آغاز شد و اکنون با همان گروه کاری در قالب مؤسسه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و غیرانتفاعی و مستقل با عنوان مؤسسه شیعه‏شناسی ادامه کار می‌‏دهد.

ماهنامه خبری «اخبار شیعیان» نشریه‏ای است که در کنار مباحث علمی پیش گفته توسط مؤسسه شیعه‏شناسی منتشر می‏شود.

این ماهنامه در شماره‏های متعدد به سرفصل‏های زیر پرداخته است:
- پرداختن به صورت اختصاصی به اخبار، حوادث، اتفاقات و رویدادهای داخلی جوامع و گروه‏های شیعی جهان.
- انعکاس عرصه‏های گوناگون حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی شیعیان.
- تجزیه و تحلیل وقایع مهم جهان شیعه.
- به گزارش درآوردن عرصه‏های مهم حیات اجتماعی شیعیان در انواع شکل‏های واقعی آنها در جوامع و جماعت‏های شیعی جهان در زمینه‏هایی نظیر خانواده، آموزش، بهداشت، اوقات فراغت، سیاست، اقتصاد، معیشت، فرهنگ، دین‏داری، سازمان دینی، مرجعیت، جوانان، حجاب، جهاد، هویت، استکبارستیزی، تاسوعا، عاشورا و شهادت.
- بهبود وضعیت سیاسی، اجتماعی شیعیان در سطح جهان از طریق ارتقای خودآگاهی‌‏های درون جامعه‏ای.

این نشریه در کنار گفت‏وگو، اخبار فرهنگی و مذهبی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، گزارش از کشورهای مختلف و تحلیل آن، اقدام به معرفی سایت‏های مرتبط با فعالیت‏های شیعه و کتاب‌ها و نشریات در حوزه شیعیان می‌‏کند.

وحدت و هوشیاری؛ مهمترین نیاز کنونی دنیای اسلام(بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت خجسته‌ زادروز میلاد حضرت مولی‌الموحدین امیرالمومنین علی"ع")، عقل و اخلاق؛ مهمترین نیاز جامعه اسلامی(در بر دارنده بخشی از سخنرانی مقام معظم رهبری همزمان با سالروز مبعث نبی ‌مکرم اسلام"ص")، در دیدار آیت‌الله شبیری زنجانی با آیت‌الله صافی گلپایگانی عنوان شد: انتظار امام زمان"عج" از حوزه‌های علمیه؛ عملکرد فعال و مستقل است، پیام آیت‌الله مظاهری به نشست «جریان‌شناسی عرفان و معنویت در ایران معاصر»، حزب‌الله لبنان؛ آماده‌تر از گذشته، عراق کشور بزرگان و بازسازی آن نیازمند همت‌های والاست(دیدار آیت‌الله سید صادق شیرازی با دکتر احمد چلبی رئیس کنگره ملی عراق و هیئت همراه)، رونمایی از دو اثر ارزشمند شیعی با حضور آیت‌الله جوادی آملی، اعطای نشان درجه یک عدالت به آیت‌الله محمدی گیلانی توسط رئیس جمهور، تلاش غرب برای نفوذ فرهنگی در جهان اسلام؛ مانع گفت‌وگوهای منطقی است، برگزاری نهمین یادواره جهانی امام علی(ع) با شعار «روش اقتصادی امیرالمومنین(ع)»، وهابی‌های تکفیری؛ نوکران صهیونیسم هستند، توطئه غرب برای جدا کردن ایران از جهان اسلام، ادامه حملات تروریستی در عراق، افتتاح حوزه علمیه امام حسن(ع) در بعلبک لبنان، امام موسی صدر بنیانگذار مقاومت در برابر رژیم اشغالگر، بازسازی مقبره خواجه ‌عبدالله انصاری در هرات، از جمله مباحث مطرح شده در این شماره‌اند.

چهل و پنجمین شماره ماهنامه «اخبار شیعیان» در 40 صفحه و بهای 8000 ریال از سوی موسسه شیعه شناسی منتشر و راهی بازار نشر شد.

دوشنبه 4 آبان 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط