loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ضرورت بازنشر آثار جلال الدین فارسی درباره انقلاب اسلامی

استاد جلال الدین فارسی از شخصیت برجسته و متفکر دهه اول انقلاب اسلامی و پیش از انقلاب است.
نخستین اثر مکتوب ایشان ترجمه نطق تاریخی آیت الله محمد حسین کاشف العظاء در کنفرانس پاکستان است که در سال 1333 ه. ش منتشر شد. وی در سالهای بعد، عمدتاً درگیری کارهای فرهنگی، ترجمه و تألیف و مبارزات فکری و سیاسی با رژیم پهلوی و مارکیست ها بوده است که آثار مهمی از خود برجای گذاشته است.
بخشی از عمر ایشان ترجمه کتاب هایی در راستای نهضت های اسلامی و بیداری جهان اسلام بود که طبایع الاستبداد (نوشته عبدالرحمن کواکبی)، نظام الحکم و الاداره (شیخ محمدمهدی شمس الدین، عالم برجسته لبنانی)، خاطرات حسن البناء(از رهبران اخوان المسلمین مصر) و تدوین کتاب ولایت فقیه امام خمینی(ره) از جمله آنهاست.
ایشان همواره و همزمان در افکار و آثارشان روی دو مفهوم «انقلاب» و «حکومت» تکیه اساسی داشتند و یک دهه قبل از انقلاب اسلامی، یکی از محورهای اصلی فعالیت های انقلابی- اسلامی در لبنان و عراق بودند.
از دیگر آثار معروف استاد جلال الدین فارسی، مجموعه دو جلدی«درسهایی درباره مارکسیسم» بود که پس از انتشار آن، امام(ره) با نامه و پیغامی از ایشان تقدیر می کنند.
امّا معروف ترین کتاب ایشان پیش از انقلاب، «انقلاب تکاملی اسلام» است که برای نخستین بار در سال 1349 منتشر شد. استاد فارسی در این کتاب و غالب کتاب هایش به طور عمده روی دو نکته تأکید بسیار داشت: یکی تفکر انقلابی و دیگر نظام سیاسی اسلام. این تفکرات تقریباً به طور مکرر در غالب نوشته های ایشان آمده است و اصول بنیادی اندیشه ایشان را شکل می دهد.
کتاب «انقلاب تکاملی اسلام»، تفکر انقلاب و نظام اسلامی را با تطبیق دوره فعلی با صدر اسلام میان نسل جوان مذهبی ترویج و تبلیغ می کرد و همین کتاب یکی از آثار پر رونق آن دوره به شمار می آمد. از دیگر آثار ایشان، «تکامل مبارزه ملی، نهضت انبیاء، حقوق بین الملل اسلامی و واحدهای بشری است»، «پیامبری و انقلاب»، «پیامبری و جهاد»، «پیامبری و حکومت» از جمله آثار استاد فارسی درباره تاریخ صدر اسلام و تاریخ رسالت پیامبر اسلام(ص) است که در بیروت نوشته شد ولی در ایران منتشر شد. جلد اول این دوره تاریخ صدر اسلام، به نام «پیامبری و انقلاب» شامل حوادث و سوره های مکی است. جلد دوم، به نام «پیامبری و جهاد»، شامل وقایع و سوره های پنج ساله اول دوره مدنی است و جلد سوم به نام «پیامبری و حکومت» شامل رویدادها و آیات پنج ساله اخیر حیات پیامبر(ص) است. ایشان در جلد اخیر، در پرتو سوره های مدنی قرآن و اسناد موثق و قدیمی تاریخی، بیان می دارد که پیامبر اسلام(ص) چگونه دولت اسلامی را تأسیس کرد؟ روابط اجتماعی و اقتصادی و مناسبات خارجی جدید را چگونه برقرار ساخت و چه سیاست هایی را برای عقیم کردن توطئه های کفار و یهودیان پیش گرفته است؟ و...
از جمله آثار مهم پس از انقلاب اسلامی، «فلسفه انقلاب اسلامی» و مجموعه سه جلدی «تعالی شناسی» است که به ترتیب از سوی انتشارات امیرکبیر و سوره مهر سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است ولی پیش از ده سال است که تجدید چاپ نشده است. این کتابها در نوع خود کم نظیر و بسیار تأمل برانگیز است و باعث تأسف است که جامعه فرهنگی و اهالی فکر و اندیشه این کشور توجه لازم را به این آثار نکرده اند!
به مناسبت ایام بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ اسناد و مدارک و مکتوبات موثر در شکل گیری این نهضت، ضروری به نظر می رسد که آثار این شخصیت تئوری پرداز انقلاب اسلامی به نحو شایسته و بایسته ای تجدید چاپ شود تا نسل جدید بدانند که چه کتاب هایی بر گذشتگان این مرز و بوم موثر بوده و توانسته است آنها را به قیام علیه ظلم، استبداد و استکبار وا دارد.

شنبه 8 اسفند 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مریم

سلام
من حتما باید این کتاب رو تهیه کنم راهی نیست واقعا؟

6 تیر 1398

کافی

باسلام وتشکر که جواب میدهید
اگر بتوانید کتاب سه گانه پیامبری(پیامبری حکومت و...) از جلال الدین فارسی رادرخرید اینترنتی بگذارید که رهبرمعظم انقلاب تاکید بر خواندن میلیمتری زندگی پیامبر اعظم فرمودن
تشکر

30 مهر 1393

سلام. این کتاب ها از چاپ خارج شده اند و فعلا نمیتوان آنها را تهیه کرد.

اخبار مرتبط
محصولات مرتبط