loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حقوق بشر و بشردوستانه

کتاب حقوق بشر و حقوق بشردوستانه نوشته ناصر قربان نیا از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

ناصر قربان نیا، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، دو شاخه پر اهمیت حقوق به شمار می‌آیند، گفت: هر دو نظام به موازات هم دوره ای از اهمیت بی سابقه و توسعه سریع را تجربه می کنند.

وی افزود: اهمیت روز افزون حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه، امروزه این دو شاخه از حقوق را در مرکز توجه بین الملل قرار داده است.

عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: در این پژوهش که از روش تحلیلی عقلی پیروی شده، ضمن تبیین مبانی نظری، ماهیت، هدف، چارچوب، هنجار و ضمانت اجرای حقوق بشر و حق‌های مندرج در قواعد بشر دوستانه، این امر را مبرهن می‌سازد که دو عنوان حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه دارای وجوه مشترک بسیار زیادی هستند.

قربان نیا اضافه کرد: اما نه می‌توان آن دو را یکی پنداشت و نه می‌توان یکی را جزئی از دیگری دانست و این دو نظام مکمل یکدیگرند، نه رقیب هم. می‌توان اصل عام احترام به کرامت انسانی را اساس و فلسفه وجودی حق‌های مطرح در دو نظام دانست، چنانکه دسته‌ای از این حق‌ها را می توان روایتی نو از حقوق طبیعی تلقی کرد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به کرامت انسان از آن رو که جانشین خدا در زمین است، روح خداوند در او دمیده شده و او مسجود ملائکه است، بسیار حایز اهمیت است.

عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حمایتی بودن را محور معاهدات در هر دو نظام دانست و گفت: قواعد پرشماری در اسلام تعبیه شده است که هدف از آنها تماماً حمایت از انسان‌ها در زمان صلح و جنگ است و بی‌تردید میان موازین و مصادیق حقوق بشر مدرن و موازین اسلامی تعارض‌های آشکاری وجود دارد.

قربان نیا ادامه داد: اما در حقوق بنیادین انسان‌ها، اختلاف چندانی میان آن دو نیست، چنان‌که در قواعد بشردوستانه لازم‌الرعایه در زمان جنگ و آموزه‌های اسلامی تفاوت بسیار اندک است.

خاطرنشان می‌شود کتاب حقوق بشر و حقوق بشردوستانه از سه بخش در جستجوی مبنا و هدف مشترک، چارچوب هنجاری،‌ و پیوند متقابل دو نظام و ضمانت اجرا در نظام بین الملل حقوق بشر و بشر دوستانه تدوین شده است.

هر بخش از سه فصل تشکیل شده است که مؤلف در بخش اول به کرامت شخص انسان به مثابه حقوق بشر و بشر دوستانه، حقوق طبیعی و توجیه اخلاقی حقوق بشر و حمایت از انسان و انسانیت پایه نهایی تعهد در نظام بین الملل حقوق بشر و بشردوستانه می پردازد.

در بخش دوم ماهیت یکسان تعهدات حقوق بشری و بشر دوستانه، چارچوب های هنجاری دو نظام و پیوند متقابل دو نظام بررسی شده است و مسؤولیت کیفری فردی، تعهد و تضمین و مداخله بشر دوستانه و نهادهای نظارتی قضایی و شبه قضایی سه فصلی است که در بخش سوم به رشته تحریر در آمده است.

در پایان کتاب نتیجه پایانی، کتابنامه، فهرست آیات، فهرست روایات، علائم اختصاری و نمایه مناسب با متن کتاب به چشم می‌خورد.

گفتنی است، کتاب حقوق بشر و حقوق بشردوستانه نوشته ناصر قربان نیا به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 2000 نسخه 591 صفحه‌ای به قیمت شش هزار و دویست تومان و در سال 1387 به رشته طبع آراسته شده است.

جمعه 6 فروردین 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط