loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابشناسی شهید مطهری

نویسندگان مرتبط : مرتضی مطهری

دوازدهم اردیبهشت ماه مصادف است با سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری، از این رو مروری داریم بر زندگی، آثار و تالیفات این متفکر اسلامی همراه کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر درباره آرا و آثار این نویسنده و اندیشمند سیاسی ـ مذهبی منتشر شده‌اند.

به گزارش ایبنا، استاد مرتضی مطهری ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان( ۷۵ کیلومتری شهر مشهد) در خانواده‌ای روحانی متولد شد. در کودکی برای فراگیری دروس ابتدایی به مکتب‌خانه رفت و در دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد راه یافت و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی پرداخت.

وی سال ۱۳۱۶ برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد. این در حالی بود که اندکی پیش از آن، آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه، در گذشت و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهده گرفته بودند.

مطهری سال ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت کرد و در این شهر به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانی‌های تحقیقی پرداخت.

سال ۱۳۳۴ نخستین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان مطهری تشکیل شد. او در همان سال تدریس خود را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران آغاز کرد. سال‌های ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ و پس از تشکیل انجمن اسلامی پزشکان، مطهری به یکی از سخنرانان اصلی این انجمن تبدیل شد. وی در طول سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ سخنران منحصر به فرد این انجمن بود.

مطهری را با عنوان مفسر قرآن، فیلسوف و متکلمی می‌شناسیم که عضو هیات موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی قبل از انقلاب ۵۷ عضو انجمن سلطنتی فلسفه و استاد دانشگاه تهران بود. بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد. امام خمینی(ره) علاقه زیادی به وی داشتند، تا بدانجا که بعد از شهادت وی گفتند: «مطهری پاره تن اسلام بود» در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی از وی با عنوان «معلم شهید» یاد می‌شود.

از تالیفات این مفسر قرآنی می‌توان «آیینه جام»، «اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب»، «آزادی معنوی»، «اسلام و مقتضیات زمان (۲ جلد)»، «آشنایی با علوم اسلامی (۳ جلد؛ منطق و فلسفه، کلام و عرفان و حکمت عملی، اصول فقه و فقه)»، «آشنایی با قرآن (۱۱ جلد)»، «شرح اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی(۵ جلد)»، «امامت و رهبری»، «امدادهای غیبی در زندگی بشر»، «انسان در قرآن»، «انسان کامل»، «انسان و ایمان»، «انسان و سرنوشت»، «بیست گفتار»، «پاسخ‌های استاد به نقدهای کتاب مساله حجاب»، «پیامبر امی»، «پیرامون انقلاب اسلامی»، «پیرامون جمهوری اسلامی»، «تعلیم و تربیت در اسلام»، «تکامل اجتماعی انسان»،‌ «توحید»، «جاذبه و دافعه علی»، «جامعه و تاریخ»،‌ «جهاد»، «جهان‌بینی توحیدی»، «حرکت و زمان در فلسفه اسلامی (۲ جلد)»، «حق و باطل»، «حکمت‌ها و اندرزها»، «حماسه حسینی (۳ جلد)»، «خاتمیت» و «ختم نبوت» را نام برد.

کتاب‌های «خدمات متقابل اسلام و ایران»، «داستان راستان»، «درس‌های الهیات شفا»، «ده گفتار»، «زندگی جاوید یا حیات اخروی»، «سیری در سیره ائمه اطهار»، «سیری در سیره نبوی»، «سیری در نهج‌البلاغه»، «شرح مبسوط منظومه»، «شرح منظومه»، «شش مقاله (الغدیر و وحدت اسلامی)»، «شش مقاله (جهان بینی الهی و جهان بینی مادی)»، «عدل الهی»، «عرفان حافظ (تماشاگه راز)»، »علل گرایش به مادیگری (به ضمیمه ماتریالیسم در ایران)»، «فطرت»، «فلسفه اخلاق»،‌«فلسفه تاریخ»، «قیام و انقلاب»، «لمعاتی از شیخ شهید» و «مساله حجاب» از دیگر تالیفات این متفکر آزاداندیش به شمار می‌آیند.

مرتضی مطهری بعد از ظهر روز سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸، همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی در جلسه‌ای در منزل دکتر یدالله سحابی شرکت داشت. پس از پایان جلسه، در تاریکی شب و هنگام خروج از محل جلسه، هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه به شهادت رسید.

در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی درباره آرا و آثار این فیلسوف متکلم تالیف و منتشر شده‌اند که برخی از آنها عبارتند از؛

ـ عشق در کلام شهید مطهری / محمد صالحی اندیمشکی/ نبوغ / 1381

ـ داستان‌های معنوی در آثار استاد شهید مطهری/ لطیف راشدی/ تحول آفرین/ 1381

ـ درآمدی بر اندیشه سیاسی استاد مطهری/ علی تاجدینی/ هماهنگ / 1381

ـ بازفهمی اندیشه‌های استاد مطهری/ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها / دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها/ 1381

ـ قیام عاشورا از دیدگاه استاد شهید مطهری/ علی تاجدینی/ عروج نور / 1381

ـ کتابشناسی توصیفی استاد مرتضی مطهری / میراحمد باقرزاده ارجمندی، محمد طاهری خسروشاهی (مترجم)/ موسسه تحقیقات علوم اسلامی و انسانی دانشگاه تبریز / 1381

ـ علوم قرآنی در آثار شهید مطهری/ مسعود صادقی/ علما /1382

ـ سیری در اندیشه‌های استاد مطهری/ سیدجمال سجادی/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ 1382

ـ اندیشه سیاسی آیت‌الله مطهری/ نجف لک‌زایی، حمید پارسانیا/ بوستان کتاب قم/ 1382

ـ عالم جاودان استاد شهید مرتضی مطهری/ مرکز بررسی اسناد تاریخی /1382

ـ معرفی اجمالی آثار استاد مطهری/ صدرا /1384

ـ استاد مطهری و کلام جدید / احد فرامرزقراملکی / سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ 1384

ـ آشنایی با قرآن، خلاصه آثار شهید مطهری/ مرکزتحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)/ دانشگاه امام صادق(ع)/ 1384

ـ مقام زن؛ خلاصه آثار شهید مطهری/ دانشگاه امام صادق (ع) / 1384
ـ بهار روح؛ استاد مطهری و نسل جوان / سیدمحمد صالحی (به اهتمام)/ نبوغ / 1385

ـ مطهری و پرسشگری/ محمد منصورنژاد/جوان پویا / 1385

ـ‌ یادداشت‌های استاد مطهری/ مرتضی مطهری/ صدرا / 1385

ـ‌ نظریه المعرفه بین الشهیدین مطهری و الصدر/ سیدعمار ابورغیف/ فقه/ 1385

ـ درآمدی بر اندیشه دینی ـ سیاسی شهید مطهری/ قدرت الله قربانی، بیوک علیزاده (ویراستار)/ پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی / 1385

ـ سیره حسینی؛ در آثار شهید مطهری/ حسین احمدی / یاقوت/ 1385
ـ نگاهی به حماسه حسینی استاد مطهری/ نعمت الله صالحی نجف آبادی/ کویر / 1386

ـ نامه تاریخی استاد مطهری به امام خمینی/ مرتضی مطهری/ صدرا/ 1386

ـ 110 سوال از استاد مرتضی مطهری/ محمدحسن استادی مقدم (ویراستار)، مجید باقری (گردآورنده)/ خادم الرضا (ع)/ 1386

ـ‌ پژوهش‌های حدیثی در آثار شهید مطهری/ نادعلی عاشوری تلوکی، محمد نظام الدین (ویراستار)/ مهر قائم / 1387

ـ افلاکیان زمین؛ ‌آیت‌الله مرتضی مطهری/ محمدحسین عباسی ولدی/ نشر شاهد / 1387

ـ اندیشه سیاسی آیت‌الله مطهری/ نجف ل‌ زایی، منصور میراحمدی، محمدحسن قدردان قراملکی، حمید پارسانیا و حسین توسلی/ بوستان کتاب قم / 1388

ـ سیری در زندگانی استاد مطهری/ صدرا / 1388

ـ استاد مطهری/ ناصر نادری/ مدرسه/ 1388

ـ مقایسه معرفت شناسی مطهری و کانت / مسعود امید/ علم / 1388
ـ خاطرات من از استاد شهید مطهری/ علی دوانی/ صدرا / 1388

ـ آینده بشریت از دیدگاه شهید مطهری/ سیدسعید حسینی/ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)/ 1388

ـ مجموعه آثار استاد شهید مطهری/ مرتضی مطهری/ صدرا/ 1388

یکشنبه 12 اردیبهشت 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط