loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«شعر آیینی و تأثیر انقلاب اسلامی بر آن» به بازار نشر آمد

کتاب «شعر آیینی و تأثیر انقلاب اسلامی بر آن» به قلم زهرا محدثی خراسانی و به کوشش مجتمع فرهنگی عاشورا منتشر شد.

از مباحثی که در این کتاب آورده شده است، می‌توان به تعریف شعر آیینی در ابتدای کتاب اشاره کرد. این کتاب در 10 فصل تدوین شده است که عناوین هر فصل به ترتیب عبارتند از: شعر آیینی عرب، سابقه شعر آیینی فارسی، انقلاب اسلامی و شعر آیینی، شعر نبوی پس از انقلاب اسلامی، شعر علوی پس از انقلاب اسلامی، شعر فاطمی پس از انقلاب اسلامی، عاشورا و شعر انقلاب، شعر رضوی پس از انقلاب اسلامی، شعر مهدوی پس از انقلاب اسلامی و نتیجه‌گیری و اعلام و منابع.

در مقدمه ناشر می‌خوانیم: «در بررسی ارکان و مولفه‌های انقلاب اسلامی ایران مشاهده می‌کنیم که باورها و نگرش‌های الهی، دینی و مذهبی قد می‌افرازد و فرهیختگان، اندیشمندان، ادبا و شاعران نیز در این عرصه‌ها با الهام از آموزه‌های این حرکت عمیق دینی و رهنمودهای راهبران این انقلاب شکوهمند به خلق و آفرینش اثر می‌پردازند.»

در درآمدی بر این کتاب به قلم «محمدرضا سنگری» می‌خوانیم: «ستودن و توصیف زیبایی‌ها و عظمت‌ها ریشه در فطرت زلال انسانی دارد. هیچ‌کس نیست که در هنگام مواجهه با زیبایی ـ زیبایی‌های طبیعی و انسانی ـ هرجا و هرگونه که باشد، یا در درون یا در بیرون، تمجید و تکریم و ستایش آغاز نکند.»

«علی معلم دامغانی» نیز در ابتدای این کتاب چنین نگاشته است: «تحقیق شاعر به اعتبار مقدمه، صرفاً اسلامی است؛ بنابراین موروث است و این میراث در ادب فارسی، عربی است؛ یعنی مقاتل که ملحمه‌اند، و با تراژدی خویشاوندی دارند؛ الا به تفاوت اسطوره و اسوه و اگر سیره که از نوع تاریخ است؛ با فرض روایت مظلومانه ارجمندانی که تحقق عدالت ستمکارانه، به خاک و خون کشیده شده‌اند و یا به زهر و زندان، فرجام یافته‌اند.»

قرآن کریم، نهج‌البلاغه، خاوران‌نامه، المسالک و الممالک، مقاتل‌الطالبین، در غربت کوثر، تبسم‌های شرقی، مقتل‌الحسین، آینه‌های ناگهان، کلیات اوحدی مراغه‌ای، مجموعه اشعار فارسی اقبال لاهوری، تیغ آفتاب و ... از منابع این کتاب به شمار می‌روند.

«شعر آیینی و تأثیر انقلاب اسلامی بر آن» با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از سوی مجتمع فرهنگی عاشورا، به بهای 50 هزار ریال، در 351 صفحه و در شش هزار نسخه منتشر شده است.

دوشنبه 17 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط