loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

میلاد عرفان‌پور: برگزیده رباعیات سی‌سال اخیر را منتشر می‌کنم

نویسندگان مرتبط : میلاد عرفان پور

"میلاد عرفان‌پور" شاعر جوان و از پدیده‌های عرصه شعر کشور که سروده‌هایش بیشتر به سمت قالب رباعی گرایش دارد، این روزها مجموعه اشعاری تازه را به دست ناشر سپرده است.

در همین ارتباط، عرفان‌پور در گفت‌‌وگو با شبکه ایران ضمن اعلام این خبر، مجموعه اشعار "جشن فراموشی‌ها"، "دیگری" و "چهارراه" را مجموعه اشعار تازه خود برای عرضه در بازار شعر عنوان کرد که همگی را به دست ناشر سپرده است.

"جشن فراموشی‌ها" رباعیاتی دربرگیرنده محتوایی متنوع است

او با اشاره به "جشن فراموشی‌ها" آن را اشعار تازه خود در قالب رباعی دانست که در قالب 50 قطعه شعر در این مجموعه گنجانده و در همین رابطه نیز تأکید کرد: این کتاب که برای چاپ به انتشارات "سپیده‌باوران" سپرده شده، به یک موضوع خاص نپرداخته بلکه به لحاظ محتوایی سعی کرده‌ام در این سروده‌ها مضامین عارفانه، عاشقانه و اجتماعی را مدنظر داشته باشم. اگرچه تا حدودی محتوای اجتماعی و به خصوص عرفانی در اشعار بیشتر نمود دارد.

ترکیبی از اشعار گذشته و حال خودم را در "دیگری" آورده‌ام

این شاعر جوان با بیان اینکه عنوان "جشن فراموشی‌ها" برای کتاب، برگرفته از یکی از رباعیات این اثر است، در ادامه دیگر مجموعه شعر خود را مورد اشاره قرار داد و افزود: "دیگری" گزیده‌ای از همه اشعاری است که قبلا در مجموعه‌های قبلی منتشر شده‌ام، تکرار شده. البته در این مجموعه در کنار اشعار منتشر شده گذشته، قطعاتی هم وجود دارد که برای اولین بار به چاپ می‌رسد.

او همچنین شعرهای نیمایی، غزل، دو بیتی و رباعی را از جمله قالب‌های شعری این مجموعه معرفی کرد که همگی در قالب "دیگری" از سوی انتشارات "تکا" به چاپ خواهد رسید.

"چهارراه" سروده‌های برگزیده از شاعران فعال قالب رباعی است

عرفان‌پور در ادامه این گفت‌و‌گو نیز، "چهارراه" را عنوان سومین مجموعه شعر تازه خود خواند که حاوی صد رباعی برگزیده از شاعران معاصر است که قرار است با مقدمه دکتر سنگری منتشر شود.

او در تشریح این مجموعه شعر، تأکید بر آن داشت که "چهارراه" سروده‌هایی مربوط به حدود 40 شاعری است که از30 سال گذشته تاکنون دستی در سرودن رباعی داشته‌اند.

این شاعر همچنین با اشاره به اشعار شاعرانی همچون قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی در این مجموعه، عنوان کرد که اشعار این اثر به لحاظ موضوعی جمع‌آوری نشده بلکه مضامین آن متنوع است و بر این اساس تنها اشعار برگزیده در قالب رباعی را مدنظر داشته‌.

رباعی، شاعر را مقید به وزنی خاص نمی‌کند و از جنبه موضوعی، جای کار بسیاری دارد

میلاد عرفان‌پور که خود از جمله استعدادهای جوان شعر رباعی است، در ارتباط با فعالیت و علاقه خود به قالب شعری رباعی نیز گفت: معتقدم که قالب رباعی ظرفیت‌های زیاد و نابی دارد که جنبه‌های مختلفی از آن هنوز چندان مورد توجه قرار نگرفته است. همچنین رباعی به خاطر وزن آن، که به 24 شاخه تقسیم می‌شود، شاعر را مقید به وزنی خاص نمی‌کند و بنابراین دست شاعر را باز می‌گذارد.

او همچنین با بیان اینکه "رباعی از جنبه موضوعی، جای کار بسیاری دارد"، گفت: در گذشته رباعی‌سرایان بیشتر اشعاری عاشقانه، فلسفی و یا عارفانه را مدنظر داشتند اما امروزه این جریان موضوعات اجتماعی و ریزتری را که مغفول مانده مورد توجه قرار می‌دهد. بنابراین در این قالب فرصت برای پرداخت موضوعات کار نشده، بسیار است.

عرفان‌پور در خاتمه تأکید کرد: سعی می‌کنم در اشعارم مقید به خودم باشم و اگرچه ویژگی‌های مناسب شاعران این حوزه شعری را دنبال می‌کنم اما تاکنون روش شاعری خاص را مدنظر نداشته‌ام.

نیاز به یادآوری است که از این شاعر پیش از این مجموعه شعرهای "از شرم برادرم"، "پاییز بهاریست که عاشق شده است" و "پادشهر" منتشر شده است.

چهارشنبه 26 خرداد 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط