loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به رمان «تیغ و تاج»؛ روایت زندگی یک شکنجه گر دوران طاغوت

انتشارات مرتبط : به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

نویسندگان مرتبط : مصطفی جمشیدی

رمان «تیغ و تاج» کوششی در بازآفرینی خشونت ساواک در دهه ۵۰ برای کنترل و سرکوب انقلابیون است که به قلم مصطفی جمشیدی نوشته شده است.

شنبه 10 شهریور 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ این رمان به سرنوشت یک ساواکی که زنش را طلاق داده و تحت پوشش یک گارسن در رستوران تاسیسی ساواک کار می کند، می پردازد. زندگی شخصی وی، احساسات سردرگم و نحوه عمل سرتیم های ساواک با وی و همکارانش دستمایه های نویسنده در خلق این رمان است که در پایان با تهاجم انقلابیون مسلمان رستوران دچار آتش خشم انقلابیون مسلمان شده و تخریب می شود.

این رمان در برگیرنده یک اتفاق معنادار برای یک بازجوی مست در کمیته مشترک شهربانی و ساواک است. «تیغ و تاج» همچنین رویکردی واقع گرایانه به نوع زندگی ستمگران دارد و از یک و چند رویداد مستند و شبه مستند بهره می گیرد.

«تیغ و تاج» تسلط به دوران ستم و نحوه نگرش حاکمان را در بیدادگاه ها به تصویر می کشد؛ نگاه هستی شناسانه در کفر و ایمان شخصیت ها را می توان از دیگر مؤلفه های این رمان دانست.

این اثر تازه ترین نگره ادبی پیرامون وقایع آن دوران از تاریخ معاصر و زندگی مبارزان است.

برشی از کتاب:

«هیچ تعقیبی و مراقبتی تا به حال فایده نداشته است. یک تاکسی زرد خطی، از این ماشین های پیچ شمیران-دروس می آید،هر پانزده روز یک بار و ده دقیقه می ایستد جلوی عمارت «کیان».همین خراب مانده مردک! فقط تنها کاری که می کند، این است که کاپوت ماشین را به اندازه یک دقیقه بالا می زند و می رود.این حکایتش است. چند بار که به مسافرت رفته ، همه جای خانه را گشته ایم.هیچ چیز پیدا نکرده ایم. از صندوق عقب هم چیزی پیدا نکرده ایم.یک بار تصادفی ساختگی با ماشین جور کنیم. تاکسی را می بریم کلانتری و تفتیش می کنیم. هزار بار هم که شده، این کار را می کنیم.برای روس ها کار می کند احتمالاً. مسئول خرید تسلیحات ارتش است. کم مقامی ندارد برای خودش.این مامور را می شناسیم.اسمش دیمیتری است، اما مثلاً فارسی زبان است! یعنی از آن کلک های روزگار است! موضوع دوم فراری های گروه مهدی باوران (یاالراسخون) هستند. این ها از مجاهدین خلق منشعب شده اند. چهار نفر هستند. دو تا زوج. زن و مرد و هرچهارتا چریک هستند.»

در جای دیگری از کتاب می خوانیم:

«بسطامی با زور چشم هایش را باز کرد که جواب ثابتی را بدهد: من آزادم؛ شما فکر می کنید مرا دربند کرده اید... لباس کنفی می پوشید که جابه جایش خونی بود. نمی دانم چرا رسولی برایش یک عبا تهیه دیده بود، می انداخت روی دوشش تا نمازش بی اشکال باشد. بسطامی یک بار گفت، بقه خاطر این عبا یک وقت دیدی شنل جواهد انداختند روی دوشت در آخرت! رسولی گفت توی جهنم شنل جواهر به چه دردم می خورد مرد؟»...

بر اساس این گزارش «وقایع نگاری یک زندیق»، «سمندر»، «بوفاری 4»، «بیداری»، «گزارش وقایع نخل»، «شب رنج موسی»، «معبر به آخرالزمان»، «شنیدن آوازهای مغولی»، «خود نوشت»، «بازیافته های شهر دلتنگ»، «وقت نیایش ماهی ها»، «سونات عدن» و ... برخی آثار این نویسنده هستند.

رمان «تیغ و تاج» را انتشارات «به نشر» با قیمت 17 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط