خبر

    «با دخترم»؛ پژوهشی روان‌شناختی

    کتاب «با دخترم» به قلم علی احمد پناهی و داوود حسینی از سوی انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

    کتاب «با دخترم» پژوهشی در قلمرو مباحث تربیتی روان‌شناختی که هدف اصلی آن ارائه راهکارهای عملی و نظری برای مربیان و والدین در زمینه تربیت دختران نوجوان است به قلم علی احمد پناهی و داوود حسینی از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) منتشر شد.

    این کتاب که برای والدین و مربیان دختران نوجوان به رشته تحریر در آمده، در ده فصل تنظیم شده که فصل اول آن با عنوان «نوجوان و بلوغ» به بیان مباحثی همچون تعریف بلوغ و نوجوانی، بلوغ آغاز یک تحول گسترده، اهمیت بلوغ و نوجوانی و انواع بلوغ می‌پردازد.

    فصل دوم این کتاب با عنوان «نوجوان و راهکارهای موفقیت» به تعریف و عوامل موفقیت مانند هدفمندی، اعتماد به نفس، اراده، یاد خدا، دوری از گناه و پشتکار پرداخته و ضمن بیان این مباحث به عوامل و زمینه‌های اعتماد به نفس، اهمیت و راه‌های تقویت اراده و آثار یاد خدا از جمله کلید رستگاری، عامل آرامش، از بین برنده غفلت، عامل روشنی دل و موجب امید و نشاط اشاره می‌کند.

    «نوجوان و دوستی‌ها» عنوان فصل سوم است که در آن به اهمیت دوستی و انواع آن، ویژگی‌های دوست خوب، دوستی‌های ممنوع و آسیب‌های آن و راه‌های تقویت دوستی پرداخته و در پایان آن نیز مبحث ارتباط دختر و پسر شامل تعریف روابط دختر و پسر، علل و انگیزه‌های برقراری ارتباط با جنس مخالف، آثار رابطه و محدود‌ه ارتباط با جنس مخالف مطرح می‌شود.

    فصل چهارم با عنوان «دختران، بهداشت، سلامت تن و روان» مباحث مفیدی را مانند تغذیه، نظافت، ورزش، خواب و استراحت، بهداشت دهان و دندان، بوی دهان و علل آن، بهداشت مو، نگرانی‌های بهداشتی نوجوانان و بهداشت جنسی ارائه کرده و فصل پنجم به مبحث «دختران و بهداشت قائدگی» اختصاص دارد.

    «آسیب‌شناسی دوران نوجوانی» یکی از مباحث مهمی است که عنوان فصل ششم این کتاب را به خود اختصاص داده و در آن از آسیب‌هایی همچون اضطراب، پرخاشگری، کم‌رویی، اعتیاد، یأس و ناامیدی، علل و عوامل و راه‌های درمان و پیشگیری هر یک از آنها سخن به میان آمده است.

    فصل هفتم کتاب «مسائل جنسی» به ویژه خودارضایی را مطرح کرده و بیداری غریزه جنسی، انحرافات جنسی و انواع آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

    «والدین و فرزندان» موضوع فصل هشتم کتاب با دخترم است که شیوه‌های روابط والدین با فرزندان، عوامل تأثیرگذاری بر این روابط و وظایف والدین را توضیح می‌دهد و به این نتیجه می‌رسد که والدین می‌توانند با انعطاف‌پذیری بیشتر، سازگار شدن با تغییرات نوجوانان، کنترل روابط فرزندان در خانواده، رعایت عدالت و ارائه دیدگاه‌های مشاوره‌ای به نوجوانان، ارتباطی عمیق و گرم در خانواده برقرار کنند.

    در فصل نهم این کتاب که با عنوان «نوجوان و تحصیل» مطرح می‌شود، مباحث مفیدی در زمینه‌ علم آموزی و پیشرفت تحصیلی، روش‌های مطالعه و یادگیری، عوامل شکست در تحصیل و انتخاب رشته تحصیلی ارائه شده است.

    فصل دهم و پایانی با عنوان «احکام دختران نوجوان»، به موضوعات و مسائل شرعی مهم و مورد نیاز والدین و نوجوانان طبق فتاوای مراجع معظم تقلید پرداخته که بسیار مفید و ضروری به نظر می‌رسد.

    گفتنی است، کتاب با دخترم، در قطع وزیری، 447 صفحه، به قیمت پنج هزار و چهارصد تومان و به شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) منتشر شده است.

    برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

    ورود یا ثبت‌نام