loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محاسبه «قیمت عشق» به سبک عراقی

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : مرتضی نوربخش

گزیده هایی از غزل های سبک عراقی به انتخاب سید مرتضی نوربخش با عنوان «قیمت عشق»

پنجشنبه 9 اسفند 1397

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، عطار نیشابوری، مولوی، فخرالدین عراقی، سعدی شیرازی، خواجوی کرمانی، حافظ شیرازی، عبدالرحمان جامی از جمله شاعرانی هستند که نوربخش در این اثر زندگی نامه ای مختصرو گزینه اشعارشان را آورده است.


در گزینش سرایندگان، آن دسته از شاعرانی که تاثیرپذیری بیشتری از سبک عراقی داشتند، در کنار قوت آثارشان ملاک های نوربخش برای انتخاب شاعران بوده است.

در مقدمه کتاب آمده است :

« در قرن هفتم و هشتم ، به ترتیب ، با ظهور و درخشش شاعرانی چون سعدی و حافظ تحولی در غرل فارسی پدید آمد که امروزه ، پس از گذشت قرن ها ، آثار این دو شاعر همچنان مبنای زیبایی شناسی برای اهل تحقیق است ؛ شیخ شیراز ، با غزل های عاشقانه و لحن صمیمی و دلبرانه ، و خواجه شیراز ، با غزل های عارفانه و دقت در معماری کلمه ، که هریک در جایگاه خود منزلتی رفیع و مثال زدنی دارند.


اما به غیر از ان دو تن که از سرآمدان سبک عراقی اند ، اگر بخواهیم سبکی برای بقیه قائل شویم ، باید از خواجوی کرمانی نام ببریم که حلقه واسط بین سعدی و حافظ است و سخنش دارای ویژگی سبکی است ، آنگاه فخرالدین عراقی ، مولوی و عطار نیشابوری که در دو نفر اخیر ، یعنی مولوی و عطار ، ویژگی شعر سبک عراقی چشمگیر نیست و فقط حضورشان در دوره سبک عراقی مطمح نظر است ، به ویژه عطار که سال های پایانی عمرش در ربع اول قرن هفتم است .با این وصف ، غزل سبک عراقی با سعدی و حافظ به کمال رسیده ، سپس در قرن نهم به سرازیری افتاده و به عبدالرحمن جامی ختم شده است.»


یکی از غرل های کتاب را در ادامه خواهید خواند:


عزم دارم که امشب نیم مست
پای کوبان کوزه دردی به دست


سر به بازار قلندر بر نهم
پس به یک ساعت ببازم هر چه هست


تا که از تزویر باشم ره نمای ؟
تا کی از پندار باشم خودپرست؟


پرده پندار می باید درید
توبه تزویر می باید شکست

لازم به ذکر است کتاب «قیمت عشق» در 522 صفحه با تیراژ 2500 نسخه در سال 96 چاپ و روانه بازار نشر شده است.

برای خرید اینترنتی این کتاب از طریق سایت پاتوق کتاب فردا اینجا را کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط