loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«زن آقا» پنجره غبار گرفته بین مردم و روحانیت را تمیز می کند

انتشارات مرتبط : سوره مهر

نویسندگان مرتبط : زهرا کاردانی

مرضیه نفری منتقد ادبی در نشست عصرانه داستان که به نقد و بررسی کتاب «زن آقا» اختصاص داشت، گفت: نویسنده کتاب «زن آقا» یک دستمال دست گرفته و پنجره غبارگرفته بین مردم و روحانیت را تمیز می کند و در عین حال به شعور مخاطب هم احترام می گذارد.

دوشنبه 24 تیر 1398

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، در ابتدای این نشست ادبی افسانه بختیاری نژاد مجری کارشناس در توضیحی درباره کتاب آن را داستان خانواده 4 نفره یک روحانی دانست که برای تبلیغ به یکی از روستاهای جنوب ایران سفر کرده اند.

در ادامه زهرا کاردانی نویسنده کتاب در معرفی خود گفت: «من در رشته گرافیک تحصیلاتم را به پایان بردم اما با این وجود بیشتر جوایزی که در دوره دانشجویی و آغاز به کارم کسب کردم در حوزه ادبیات بود و حالا هم در جامعه الزهرا نویسندگی خلاق تدریس می کنم. همچنین در حال تکمیل کتابی هستم که به مستندسازی حادثه منا می پردازد.

وی درباره کتاب زن آقا نیز گفت: «این کار بیشتر یک مستندنگاری است. در ایام سفر هر روز اتفاقات را می نوشتم و بخشی از آنها را در فضای مجازی منتشر می کردم. وقتی به خانه رسیدم 10 روز زمان برد تا متن را سر و سامان بدهم و به اسکلت بندی کتاب برسم. در سفرهای بعدی به این منطقه جزئیاتی را به متن اضافه کردم.

مرضیه نفری منتقد ادبی نیز کتاب زن آقا را راوایتی از یک سفر دانست و تصریح کرد: این کتاب بیشتر یک روایت است و المان های کامل یک سفرنامه را ندارد مثلا صحبت چندانی از جغرافیا نمی کند و یا مکان های تاریخی و یا دیدنی را معرفی نمی کند.

وی افزود: بیشتر خاطرات نویسنده را در بر می گیرد حتی مستندنگاری هم نیست. درست است که خیلی اتفاقات واقعی هستند اما به نظر من این کتاب یک اثر فوق العاده در روایت نویسی و گزارش نویسی یک سفر است.

وی در ادمه افزود: در توصیفات کتاب به جزئیات توجه بسیار شده است. طنز در کل کار جاریست و متن روان و ساده ای دارد. نویسنده در دفاع از سبک زندگی روحانیت و تبلیغ شعارهای گل درشت نمی دهد. خودگویی ها و زیر زبانی های نویسنده را در کار زیاد می بینیم و اتفاقات یک زندگی زورمره که کمتر در فضای مجازی می بینیم یا می شنویم را در این کار به وضوح دیده می شود.

نفری در ادامه دغدغه نویسنده را بی تاریخی و فرار از زمان دانست و خاطر نشان کرد: در این روایت بیشتر شاهد فلکولور و مردم شناسی یک منطقه از ایران هستیم. نویسنده در اثرش از فقر فرهنگی می گوید اما مردم را متهم نمی کند، او به دور از تعصب و داوری روایتگر اتفاقاتی ست که به چشم می بیند. اگر چه کتاب، داستان زن آقاست اما در آن یک روحانی و سید خوب را هم می بینیم. نویسنده یک دستمال دست گرفته و پنجره غبارگرفته بین مردم و روحانیت را تمیز می کند و در عین حال به شعور مخاطب هم احترام می گذارد.

برای خرید اینترنتی این کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا اینجا را کلیک کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط