loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دوره کامل فتنه شناسی با رمان «نامیرا»

انتشارات مرتبط : کتاب نیستان

نویسندگان مرتبط : صادق کرمیار

«نامیرا» یک دوره کامل فتنه شناسی است. فتنه هایی که آغاز گرانش در میانه راه پا پس کشیدند و در بزنگاه های حساس، چاه را به راه ترجیح دادند.

دوشنبه 9 دی 1398

به گزارش پاتوق کتاب فردا به نقل از خبرگزاری فارس، به مناسبت فرا رسیدن سالروز حماسه مردمی «۹ دی» نگاهی به رمان «نامیرا» خالی از لطف نیست.

«بَلِ الاِنسانُ علی نَفسِهِ بَصیرَه

جز این نیست. هیچ چیز و هیچ کس جز خدا و خود انسان به اعمال و رفتار آدمی واقف نیست. اینجاست که ما می مانیم و خطاهایمان. ما می مانیم و آنچه که بدان واقفیم، ما می مانیم و... .

در نگاه اول عنوان کتاب است که مخاطب را جذب می کند: «نامیرا»! فارغ از ادبیات و هر آنچه بدان مربوط می شود، ابهام موجود در این عنوان مخاطب را مشتاق می کند تا به کُنه معنای «نامیرا» پی ببرد. شهرت نویسنده را که به اشتیاق مخاطب اضافه کنیم، نتیجه اش می شود کتابی که دوساعته تمام می شود و روزها و ساعت ها در زندگی ات جریان می یابد.

«نامیرا» یک دورۀ کامل فتنه شناسی است. فتنه هایی که آغازگرانش در میانۀ راه پا پس کشیدند و در بزنگاه های حساس، چاه را به راه ترجیح دادند. امام علی(ع) فرمود: «در فتنه ها چونان شتر دوساله باش؛ نه پشتی دارد که سواری دهد و نه پستانی تا او را بدوشند.» این جملات مولا اشاره به این مطلب می کند که انسان در فتنه با زیرکی و هوشمندی حرکت کند، نه به فتنه گران سواری و نه به آن ها باج دهد و در عین حال که ناظر فتنه هاست، خود را از آلوده شدن حفظ کند. از «نامیرا» می آموزیم که نه به فتنه گران سواری دهیم و نه مهرۀ بازی آشوبگران شویم. می آموزیم که صبر کنیم و سیاست به خرج دهیم تا دینمان را به دنیا نفروشیم.

«نامیرا» روایتی تاریخی است؛ روایتی از مشتاقان و منتظرانی که سینه چاک کرده اند برای دعوت از نوۀ رحمت للعالمین. حق را یافتند و خود را تجهیز کردند؛ اما راه گم کردند و در تاریکی جهل سقوط کردند.

«نامیرا» که روایتگر تاریخ است در سایۀ یک ماجرای عاشقانه، درس دین می دهد؛ آنجایی که سلیمه شرط ازدواجشان را حب امیرالمؤمنین(ع) و اولاد او بیان می کند و به آن می بالد. اما سنگینی بُعد تاریخ بر پیکرۀ کتاب محسوس است. سخت است روایت کردن داستانی که همگان به اول و آخر و میانه اش واقف اند و همه ساله از آغاز تا پایانش را مرور می کنند. وزنۀ تاریخی اش سنگین تر است؛ زیرا این بار از زاویه دید کوفیان و مشتاقان به زمامداری امام، داستان مرور می شود و ابعاد تاریک این روایت مشهور، آشکار می شود.

شخصیت محور بودن این کتاب از ویژگی های بارز آن است. نویسنده با زیرکی تمام شخصیت ها را به تدریج وارد داستان می کند و چرخ داستان را با مرکزیت آن ها به گردش درمی آورد. الحق و الانصاف که موفق است و مخاطب را حیران می کند و در میان انبوه شخصیت ها رهایش نمی سازد.

در کشاکش داستان، حب و بغض و خشم و آرامش است که مدام به مخاطب تزریق می شود و او را در نوسان قرار می دهد. بهت و حیرت است که نفس مخاطب را می بُرد و آب سرد بر پیکرۀ منیّتش می ریزد. می شکند، فرومی ریزد و به فکر فرومی رود. در تعلیقات پیوسته و نفس گیرش از وابستگی به دنیا و اولویت شدن منافع مادی سخن به میان می آورد. اینجا دعوا سر اولویت است. اینجا «نامیرا» است.

در «نامیرا» می خوانیم که مردم کوفه، امام را برای خود می خواستند، نه برای نفس امام. نامیرا بعید نیست. عهد بستن در طلب امام در ذیل منافع و مقاصد مادی و دفع ضرر که به بهای اندک و با بذل و بخشش های یزید از تکاپو افتاد. عهدی که شکست! جان هایی که فدا شد! امامی که ندای هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی او گوش عالمیان را کر کرده است و چهاره قرن گذشته و مظلومیتش چونان سرب مذاب، آتش به دل ها می زند.

«نامیرا» داستان ماست. داستان منتظرانی که در کشاکش دنیای پر زرق و برق، مشغول فراموش کردن امام غایبشان هستند. شاید اگر امام به کوفه می رسید، همانند پدر تمام عالمیان، به آورنده اسلام جدید محکوم می شد و باز همین مشتاقان، شمشیر اعتراض بر ولی خدا می کشیدند. شاید اگر اماممان بیاید...

فاصله ای است بین محب بودن و شیعه بودن. فاصله ای به اندازه خود حقیقی و خود واقعی انسان ها، این شاعرانه ترین مانیفست تمام مسلمانان است. «اما من! هرگز برای امام خویش تکلیف معین نمی کنم، که تکلیف خود را از حسین می پرسم. و من حسین را نه برای خلافت، که برای هدایت می خواهم. و من... حسین را برای دنیای خویش نمی خواهم، که دنیای خود را برای حسین می خواهم. آیا بعد از حسین کسی را می شناسی که من جانم را فدایش کنم؟»

کاش امام را برای هدایت بخواهیم. کاش برای امام، تکلیف تعیین نکنیم. کاش چنان انس بن حارث کاهلی، انتظار امام را پیش از وقوع حادثه بکشیم و امثال عبدالله بن عمیر را هشدار دهیم.

رمان «نامیرا» نوشته صادق کرمیار به شکل صوتی هم منتشر شده و چندی پیش توسط موسسه انتشاراتی فان نولی در کشور آلبانی منتشر شد.

رمان تحسین شده صادق کرمیار در دوره سوم جایزه ادبی جلال آل احمد که گران ترین جایزه ادبی ایران محسوب می شود، شایسته تقدیر شناخته شد و برگزیده کتاب سال شد. همچنین بخش هایی از این کتاب طی یک تیزر تلویزیونی و در قالب پویانمایی با نام نامیرا منتشر شده است. این کتاب توسط انتشارات نیستان عرضه شده است.

«نامیرا» تاکنون ۳۰ بار تجدید چاپ شده است.

برای خرید اینترنتی این کتاب از سایت پاتوق کتاب فردا اینجا را کلیک نمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط