loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپ سوم «گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس»

نویسندگان مرتبط : سید حسن حسینی

کتاب «گزیده شعر جنگ و دفاع مقدس» که شامل 99 قطعه شعر به انتخاب و توضیح زنده یاد «سیدحسن حسینی» با اشعاری از قیصرامین پور، سلمان هراتی، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا قزوه و ... به چاپ سوم رسید.

به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، زنده یاد حسینی در گزیده ای که از شعر جنگ انتخاب کرده یادداشت هایی با همان تیزبینی و طنزهای مخصوص به خودش نیز بر شعرهای انتخابی نوشته است.

این مجموعه دارای 99 قطعه شعر از شاعرانی همچون مرحوم قیصر امین پور، محمدرضا عبدالملکیان، فاطمه راکعی،علیرضا قزوه، زنده یاد سلمان هراتی، حسین اسرافیلی و... است که اولین بار در سال 1381 منتشر شده است.

مرحوم حسینی برای هر یک از این اشعار نقدی نوشته است. به طور مثال او برای شعر «مردان سبز» سروده «محمدرضا عبدالملکیان» نوشته است: «خدای من!» این عبارت کوتاه و ظاهرا عادی تکیه کلام محمدرضا عبدالملکیان است. عبدالملکیان این عبارت را گاه برای ابراز تعجب، شادی، حیرت، نفرت و ... به کار می برد و حتی دیده ام که چه ماهرانه برای طفره رفتن از مشارکت در امر خطیر «غیبت!» پس از گوش دادن صبورانه به سخنان دیگران، «خدای من» می گوید و دامن از مابقی بحث بر می چیند...».

همچنین حسینی درباره «شعر برای جنگ» قیصر امین پور نیز نوشته است که: «سروده قیصر امین پور از سروده های به یاد ماندنی وماندگار درعرصه ادبیات جنگ هشت ساله تحمیلی است. این شعر شاید برای نسلی که جنگ را ندیده و تنها روایت مخدوشی از آن را شنیده است، سرشار از شعار و خالی از ایجاز باشد. اما برای قدیمی های این عرصه که «بی غرض ومرض» دفتر ادبیات جنگ را ورق می زنند اثری درخشان و در زمان خود سخت کلیشه است!».

او برای «مثنوی شرمساری» علیرضا قزوه نیز نوشته است:« سهم صدای زخمی مرثیه خوانان جنگ- مثلا آقای آهنگران-در شهرت ابیاتی از این مثنوی غیر قابل انکار است. مثل شهرت غزل معروف بیگ حبیب آبادی: یاران چه غریبانه رفتند ازاین خانه ... قزوه و تنی چند از دیگر شاعران سالهای جنگ و بعد از آن «دفاع مقدس» هیچ گاه آغازگر راه های ناپیموده نبوده اند...».

شادروان حسینی در مقدمه ای که در سال 80 نوشته است شعر جنگ را تعریف کرده و تقسیم بندی های این نوع از شعر و شعر دفاع مقدس را بیان و تفاوت های شعر جنگ و شعر دفاع مقدس را تشریح کرده است.

«گزیده شعرجنگ و دفاع مقدس» تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است که در 318 صفحه ، قطع رقعی و با تیراژ 2 هزار و 500 نسخه و با قیمت 4 هزار و 400 تومان از سوی سوره مهر منتشر شده است.

این کتاب و بقیه آثار این شاعر برجسته انقلاب در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 20 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط