loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برگزاری نشست شناخت مکتب کلامی «دیوبندیه»

نویسندگان مرتبط : معاونت پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

نشست علمی شناخت مکتب کلامی «دیوبندیه» به همت گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، این نشست در روز شنبه 14 آبان‌ماه سال جاری بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن اندیشه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نشانی قم، بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه چهارم برگزار می‌شود.

«دیوبندیه» منتسب به مدرسه «دارالعلوم دیوبند» هند و از مهم‌ترین جریان‌های فکری است که با تأثیر از افکار احمد سرهندی و شاه ولی‌الله دهلوی در جریان مبارزه‌های ضداستعماری مردم شبه‌قاره هند با سلطه انگلیس به وجود آمد. با گسترش روزافزون مراکز آموزشی دیوبندیه، این جریان به مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مکتب فکری ـ سیاسی اهل‌سنت در شرق جهان اسلام تبدیل شد.

هم‌اکنون افکار و عقاید بسیاری از اهل سنت شبه قاره، افغانستان، سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از کشورهای اسلامی از اندیشه‌های آن تأثیر مستقیم پذیرفته‌اند. بر همین اساس، ایدئولوژی جنبش طالبان نیز بیشتر متأثر از دیوبندیه است تا وهابیت و دیگران. دیوبندیه در فقه به ابوحنیفه و در کلام به ماتریدیه و تا اندازه‌ای اشاعره وابستگی داشته و از بسیاری طریقه‌های تصوف نیز پیروی می‌کنند.

پنجشنبه 12 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط