loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبلغی: تقریب مذاهب اسلامی در بعد فکری تنها به مطالعه علمی می‌اندیشد

نویسندگان مرتبط : احمد مبلغی

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با بیان این‌که تقریب مذاهب اسلامی در بعد فکری به چیزی جز مطالعه علمی نمی‌اندیشد، هم‌سخنی بین شیعه و سنی در ارتباط با دموکراسی اسلامی را نیازمند استمرار جلسات و حلقه‌های علمی بیشتر دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، در همایش مدل‌های دموکراسی اسلامی از دیدگاه مذاهب اسلامی به ارایه «ساختار فرهنگی و فرهنگ ساختاری در دموکراسی اسلامی» پرداخت و عبور از مشترکات و نزدیک شدن به نقاط اقتراب را ضروری دانست.

وی با بیان این‌که تقریب بین مذاهب پیش از تحولات منطقه دنبال مشترکات بود اما پس از این تحولات باید دو تحول فکری و عملی را نسبت به پروژه تقریب سامان دهد، رصد کردن مشترک بین حدیث به سمت رصد کردن اندیشه‌های واقع معاش و ساختار حکومتی را خواستار شد.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در ارتباط با نقاط اشتراکی و نقاط اقترابی ساختارهایی که امروزه جوامع اسلامی به آن نیازمند هستند، گفت: باید این همایش را ادامه دهیم نه در یک قالب بلکه در قالب‌های متفاوت به طوری که حلقه‌های شیعه و سنی در کنار هم بنشینند و تنها گفت‌وگوی علمی کنند.

وی تصریح کرد: تقریب مذاهب اسلامی در بعد فکری به چیزی جز مطالعه علمی نمی‌اندیشد، سبب تفاهم بین مسلمانان می‌شود، ادبیات سیاسی و اجتماعی را برجسته و مواضع را متحد می‌کند و این خواسته درون قلب‌های مسلمانان نهادینه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه به تبیین فرهنگ ساختار پرداخت و اظهار داشت: هر نهادی دارای یک فرهنگ و مجموعه‌ای از ارزش‌ها و معتقداتی پیرامون آن پدیده است که عمدتا نیز آن فرهنگ این مجموعه را ایجاد می‌کند، فرهنگی که ضامن بقای این پدیده یا نهاد است.

وی حرکت به سمت ارزش‌های شیعه و سنی که در زمره مجموعه فرهنگ ساختار می‌گنجد را ضروری دانست و افزود: ساختار فرهنگی مربوط به ساختار حکومتی و اجتماعی است و فرهنگی که در خدمت ساختار است، ارزش‌های ساختار را تشکیل می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: فرهنگ باید دارای ساختار و چینش درستی باشد تا در جامعه استقرار پیدا کند که در صورت نقص نمی‌تواند از ساختار حکومتی یا ساختار سیاسی که مسلمانان می‌خواهند در کشورهای خود برقرار کنند، صیانت کند.

وی ادامه داد: تقریب مذاهب اسلامی باید مسلمانان را برای ایجاد یک ساختار فرهنگی نیرومند در خدمت ساختارهای اجتماعی و حکومتی بسیج کند و ارزش‌های سنی و شیعی را در ارتباط با ساختار حکومتی جمع‌آوری کرده و در جامعه بزرگ اسلامی به عنوان ارزش‌های عام شکل دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این‌که در ساختار حکومت اسلام یک فصل مشابهی بین شیعه و سنی برای رصد مشترکات وجود دارد که شورا و بیعت نمونه آن است، خواستار شناسایی این جنبه ساختاری در اسلام شد و از الگوی جمهوری اسلامی به عنوان الگوی برجسته و فعال در جهان نام برد.

وی بر شناسایی نقاط مشترک ارزش‌های شیعه و سنی و ساختار فرهنگی که می‌خواهد در خدمت ساختار حکومتی باشد تأکید کرد و افزود: هم‌سخنی بین شیعه و سنی در ارتباط با دموکراسی اسلامی نیازمند گام‌های استوارتر، فضاهای گسترده‌تر و استمرار جلسات و حلقه‌های علمی بیشتر است.

یکشنبه 29 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط