loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امینی: افرادی در جامعه جنگ نرم را باور ندارند

پژوهشگر عرصه فرهنگی گفت: جنگ نرم؛ یعنی اینکه اگر ما در عرصه فرهنگی موفق عمل کنیم انقلاب ما به آرمان‌ها و ارزش‌های خود می‌رسد و اگر در این زمینه شکست بخوریم انقلاب ما از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پرویز امینی نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» در همایش علمی و کاربردی تبلیغ که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به اینکه دو نوع برداشت از واقعه عاشورا وجود دارد گفت: برداشت اول برداشت تاریخی از این واقعه است در این برداشت واقعه عاشورا حادثه‌ای است که در زمانی اتفاق افتاده و ما هر ساله برای بزرگداشت آن حادثه مراسمی را برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: برداشت دوم از واقعه عاشورا برداشت مکتبی از این واقعه است در این برداشت عاشورا مکتبی پاسخگو و زنده است که می‌تواند مسائل امروز جامعه ما را پاسخگو باشد و ما برای حل مشکلات جامعه خود می‌توانیم به آن رجوع کنیم.

امینی با تأکید بر اینکه عاشورا یک واقعه تاریخ‌ساز است و یک واقعه تاریخی نیست، اظهار کرد: امام خمینی(ره) برداشتی مکتبی از واقعه عاشورا داشتند و این واقعه بود که روح انقلاب ایران را تحت تأثیر خود قرار داد.

نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی 22 خرداد» با تأکید بر اینکه باید عقلانیت را در مدیریت فرهنگی کشور لحاظ کنیم، گفت: اگر نگاه عقلانی به عرصه فرهنگ نداشته باشیم استفاده از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین راه‌های تبلیغی در عرصه فرهنگ هم به ما کمکی نمی‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های عقلانیت فرهنگی در مدیریت فرهنگی کشور ادامه داد: همه ما معتقدیم که در کشور ما جنگ نرم وجود دارد و همه در مورد این مسئله حرف می‌زنند اما افرادی به این مسئله باور ندارد.

امینی با ذکر اینکه وقتی می‌گوییم جنگ؛ یعنی دعوا بر سر موجودیت است گفت: جنگ نرم؛ یعنی اینکه اگر ما در عرصه فرهنگی موفق عمل کنیم انقلاب ما به آرمان‌ها و ارزش‌های خود می‌رسد و اگر در این زمینه شکست بخوریم انقلاب ما از بین می‌رود.

این پژوهشگر عرصه فرهنگ با ذکر مثالی در مورد نبود عقلانیت در مدیریت فرهنگی جامعه ما بیان کرد: در صدا و سیمای ما سریالی با عنوان «ستایش» ساخته می‌شود که در این سریال کل داستان بر روی این حکم فقهی استوار است که در نبود پدر جد پدری قیم فرزند است و به مخاطب نشان داده می‌شود که چطور حکمی فقهی باعث در به دری خانواده مظلوم ستایش شده و چطور این حکم بستری را برای ظلم به مادری بی‌پناه آماده کرده است.

وی ادامه داد: در سال 59 کشور ما وارد جنگ با عراق شد در شرایطی که ما هیچ نیروی مسلح، بسیج یا سپاهی نداشتیم و از لحاظ امکانات هم در فقر کامل بودیم به طوری که حتی سیم خاردار هم نداشتیم اما دو سال بعد ما در سال 61 موفق به فتح خرمشهر شدیم؛ چرا که در این دو سال همه به این باور رسیده بودند که جنگ برای موجودیت ما است در حالی که الآن کسی در مدیریت فرهنگی جامعه ما به این باور نرسیده که جنگ نرم؛ یعنی نزاع بر سر موجودیت جمهوری اسلامی ایران.

امینی تصریح کرد: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد عدم باور به غلبه بر دشمن است؛ برخی دشمن را آن قدر پر قدرت می‌بینند که می‌گویند چون نمی‌توانیم بر دشمن غلبه کنیم هزینه‌های حمله را تقلیل دهیم.

وی ادامه داد: این افراد می‌گویند مدرنیته بر انسان محوری و خود بنیادی استوار است و ما چون توانایی مواجهه با آن را نداریم عناصر تعبد در دین را حذف کنیم تا مردم به برخی دیگر از گزاره‌های دین پایبند باشند.

این پژوهشگر عرصه فرهنگ اظهار کرد: مسئله سومی که در زمینه مدیریت فرهنگی باید لحاظ کنیم فرصت محوری است ما برای مدیریت فرهنگی باید فرصت محور باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما تهدید محور هستیم، گفت: تا زمانی که تهدیدی صورت نگیرد ما به فکر مقابله نمی‌افتیم و برنامه‌ریزی برای اعمال خود انجام نمی‌دهیم.

امینی با اشاره به پتانسیل عظیمی که ماه مبارک رمضان و محرم و صفر در اختیار مبلغان قرار داده، افزود: در این ماه‌ها مخاطب در اختیار مبلغان است و خودش برای کسب معارف دین به ما مراجعه کرده و ما باید برنامه‌ریزی دقیقی برای او انجام بدهیم تا بتوانیم به اندازه یک سال او را تغذیه فکری کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه 25 میلیون زائر از حرم امام رضا(ع) زیارت می‌کنند، اذعان کرد: ما تاکنون برای جذب این زائران چه کرده‌ایم؛ اگر برنامه مدونی برای این زائران داشته باشیم می‌توانیم مشهد را به قلب فرهنگی جهان اسلام تبدیل کنیم.

امینی عامل دیگر برای مدیریت عقلانی را تکیه به مردم ذکر کرد و گفت: در حال حاضر نهادهای رسمی کشور و دولت متولی امر فرهنگ هستند در حالی که باید این امر به بدنه نخبگانی و عمومی جامعه سپرده شود ما این تجربه را داریم که در زمان انقلاب امور را به مردم سپردیم و توانستیم از ثمرات آن بهره‌مند شویم در حال حاضر هم باید همین کار را انجام بدهیم و جمعیت 40 هزار نفری مبلغان بهترین بستر برای تحقق این امر است.

چهارشنبه 9 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط