loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

اهداف و رویکردها:
هسته ی اولیه ی «دفتر مطالعات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی»، با تشکیل هیئت تحریریه ی دوره ی چهارم نشریه ی سوره در اواخر سال ۸۱ شکل گرفت. بروز مشکلاتی باعث شد انتشار نشریه پس از ۳۰ شماره در سال ۸۶ متوقف شود. هسته ی اولیه با اخراج شدن از سوره به دلیل مواضع انقلابی شان، دفتر مطالعات را پایه گذاری و در قالب نشریه ی «راه» فعالیت مطبوعاتی خود را پی گرفتند. مطالب نشریه دارای روی کرد انسجام بخشی به فعالیت های فرهنگی هم سو با آرمان های انقلاب اسلامی بودند. نقد درون گفتمانی نهادهای دولتی و غیر دولتی و معرفی و حمایت از محصولاتی که مخاطب جهانی را هدف گیری می نمودند، پروژه هایی بود که به صورت خاص در این نشریه دنبال می شد.
طی سال های بعد دفتر به این نتیجه رسید که فعالیت مطبوعاتی صرف پاسخ گوی نیازهای فرهنگی داخلی و خارجی نیست. از این رو طی سال های بعد و به خصوص با استفاده ی مناسب از ظرفیت ایجاد شده پس از پشت سر گذاشتن فتنه ی سال ۸۸ فعالیت های دفتر گسترش یافت و عرصه هایی هم چون تولید، توزیع، آموزش و حمایت از فعالیت های فرهنگی را در بر گرفت. از سال ۹۱ توجه به اثر گزاری در فرهنگ عمومی مردم به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است.
دفتر، اصلی ترین مسئله ی بر زمین مانده ی کشور را مسئله ی فرهنگ و هنر می داند و مهم ترین خلأ موجود در این زمینه را عدم تولید و توزیع مناسب محصولات فرهنگی با محوریت اسلام انقلابی و مبارزه با خط استحاله و انفعال در مقابل اسلام آمریکایی و دنیای استکبار می داند. آرمان دفتر این است که بتواند نیروی واکنش سریع نظام در حوزه ی فرهنگ و هنر باشد.
پروژه های جاری:
نشریه ی «راه»
همان گونه که گفته شد دفتر، فعالیت خود را با انتشار نشریه آغاز نمود. بسیاری از فعالیت های اجرا شده یا در دست اجرای دفتر حاصل پرورش ایده هایی ست که در طول دوره ی انتشار در مطالب نشریه درج شده است. با این حال گسترش سایر فعالیت های دفتر و اقتضائات حاصل از این امر، نشریه را تحت الشعاع قرار داده و تداوم انتشار آن را منوط به تجدید قوا و تقویت کادر کرده است. فعالیت راه اکنون در حد تهیه ی ویژه نامه هایی برای سایر فعالیت های دفتر است.
پایگاه «ایام»
یکی از نیازهای اصلی تشکل های فعال در زمینه ی فرهنگی عدم دست رسی به محتوای تولید شده و قابل توزیع در حوزه ی فعالیت خود است. پایگاه ایام با هدف پاسخ گویی به نیازهای مناسبتی این تشکل ها تأسیس شده است. در این پایگاه محتواهای آماده ی توزیع در قالب جزوه، پوستر، اینفوگرافیک، قطعات صوتی و تصویری، عکس و متن در انواع مناسبت ها مانند مناسبت های زمانی مشخص (مانند هفته دفاع مقدس،۱۳ آبان، ۱۶ آذر، محرم، میلاد وشهادت ائمه اطهار(ع) شهادت شهید شهریاری، شهید غلام کبیری و دیگر شهدا)، مناسبت های عمومی (مانند: خاکسپاری شهدای گمنام، سالگرد صدور فرمان ۸ماده ای مبارزه با فساد اقتصادی، هیئت ها ومراسم های دعای هفتگی) و مناسبت های ویژه (مانند: از بیداری اسلامی، انتخابات مجلس ویا شهادت و فوت افراد شاخص) جمع آوری شده است.
جشنواره ی سالانه ی فیلم «عمار»
در سال ۸۹ با هدف حمایت از تولید فیلم های با محتوای بصیرت بخش، اولین جشنواره ی فیلم عمار برگزار شد. این جشنواره روی کرد جشنواره ی سالانه ی فیلم فجر را در توجه صرف به فرم و بی اعتنایی به محتوای آثار را نفی می نماید و این بی توجهی را باعث فاصله گرفتن تدریجی جشنواره ی فیلم فجر از اهداف و آرمان های اولیه و نیز مخاطبان اصلی می داند. در جشنواره توجه اصلی بر روی محتوای فیلم ها متمرکز شده و بر مردمی برگزار شدن آن تأکید صورت پذیرفته است. مردمی بودن جشنواره در حوزه ی تولید در نوع آثار پذیرفته شده، و در حوزه ی برگزاری در شیوه ی اکران آثار قابل مشاهده است. چرا که علاوه بر سینماها، در صورت اعلام آمادگی مراکز تجمعی هم چون مساجد، دانشگاه ها، پایگاه های بسیج و حتی منازل شهدا برای نمایش فیلم های پذیرفته شده در جشنواره، هم آهنگی لازم صورت می پذیرد.
جشنواره ی سالانه ی موسیقی «طبس»
این جشنواره نیز با هدفی مشابه هدف جشنواره ی عمار در حوزه ی موسیقی فعالیت خود را آغاز و اولین جشنواره را در اردیبهشت سال جاری برگزار نمود. در این قالب آفرینش هایی در حوزه ی مسائل انقلابی مانند پاس داشت شهدای انقلاب و به خصوص شهدای عرصه ی علم و فناوری انجام شده است. هم چنین کوشش شده است در هدف گذاری و اولویت گذاری رایج در آثار هنری اصلاحاتی صورت پذیرد. برای مثال آثاری در تقویت بنیان خانواده برای جای گزینی با عاشقانه های مرسوم در دست تولید است.
پایگاه های علوم انسانی اسلامی
ایجاد پایگاهی برای هم اندیشی و ارائه ی دست آوردها در تسریع فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی و بومی ضروری ست. در این راستا با حمایت دفتر و در دو حوزه ی علوم اجتماعی، علوم تربیتی پایگاه های اینترنتی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. این پایگاه ها در زمینه ی معرفی شخصیت های مرتبط، پی گیری مباحث انتقادی در قبال علوم انسانی غیر بومی و ایجاد بستری مشابه پایگاه های آزاداندیشی فعالیت می نماید. علاوه بر این دو پایگاه که هنوز مراحل اولیه ی رشد خود را طی می کنند، راه اندازی پایگاهی در زمینه ی اقتصاد اسلامی نیز در دست مطالعه است.
دفاتر منطقه ای
مختصات و نیازهای فرهنگی مناطق مختلف ایجاب می نماید برنامه ریزی های فرهنگی خاص هر منطقه نیز در دستور کار قرار گیرد. در این چارچوب، سه دفتر منطقه ای در شهرهای مشهد، تبریز و خرم آباد شکل گرفته است. در این میان دفاتر مشهد و تبریز با بسط حوزه ی نفوذ خود به کشورهای هم جوار یعنی افغانستان و آذربایجان، با تعریف پروژه هایی دو سویه، در افزایش دامنه ی مخاطبان جهانی فرهنگ انقلاب نیز مؤثر بوده اند.
برگزاری دوره های آموزشی
انتقال و پرورش توأم مبانی معرفتی و مهارتی به علاقمندان به فعالیت در عرصه ی هنر انقلاب، اصلی ترین پیش نیاز تولید آثار قدرتمند در این حوزه است. دفتر با تشکیل دوره ها و کارگاه های آموزشی همزمان معرفتی و فنی از جمله درس گفتارهای هنر و واقعیت، مباحث فکری انقلاب، اندیشه شهید مطهری، سواد بصری، فیلم نامه نویسی، کارگردانی، نویسندگی، گرافیک، تاریخ شفاهی، مستندسازی، و… در شهرهای تهران، جیرفت و همدان در این زمینه تلاش هایی را صورت داده است.
حسینیه ی هنر
حسینیه ی هنر، با فراهم آوردن محلی برای اجتماع فعالان فرهنگی در محل دفتر و با حضور چهره های شاخص جبهه ی فرهنگی، در ایام محرم اقدام به اقامه ی عزا نموده است. هم چنین برگزاری جلسات دوره ای درس اخلاق ویژه ی فعالان فرهنگی در حسینیه برنامه ریزی شده است.
سایر فعالیت ها
راه اندازی کتاب فروشی در خیابان انقلاب، تولید تابلوهای نقاشی با موضوعات انقلابی و نیز تولید لوازم التحریر کودک و نوجوان با استفاده از عناصر مذهبی و انقلابی فعالیت های دیگری است که به سفارش و با حمایت دفتر انجام گرفته است.
چهره های اصلی
به غیر از وحید جلیلی که در راه اندازی و راه بری مجموعه ی دفتر نقش اساسی دارد، مؤثرترین چهره هایی که در حوزه های مختلف فعالیت دفتر، هم کار یا طرف مشاوره هستند، عبارت اند از: نادر طالب زاده، ناصر هاشم زاده، محمد حسین نیرومند، هادی آرزم احمدعلی راغب، حمیدرضا غریب رضا و محمد حسین بدری.
نیازها
در کلیه ی زمینه های فعالیت دفتر، نیاز شدید به نیروی انسانی توانمند در عرصه ی اداره یا اجرای پروژه ها وجود دارد. بسیاری از طرح های دفتر تنها به دلیل نبود نیروی انسانی بر زمین مانده اند. اگر در هر یک از رشته های علوم انسانی تیمی باشد که به صورت تخصصی بیایند حلقه ای درباره آن رشته برای اسلامی کردنش تشکیل بدهند، استقبال می شود. همچنین برای انتشار راه به صورت هفته نامه نیز نیاز به نیرو داریم. پروژه های دیگر نیز به همین شکل. اگر گروهی خودشان هم ایده و پروژه ای فرهنگی داشتند، دفتر ظرفیت پشتیبانی را دارد.
ظرفیت های قابل استفاده برای تشکل های دانش جویی
با توجه به دست آوردهای دفتر در امر تولید و توزیع محصولات فرهنگی، تشکل های فرهنگی می توانند در دو سطح از ظرفیت های دفتر استفاده نمایند. فعالان و تشکل ها در سطح اول با دریافت مشاوره، معرفی و ارجاع به کارشناس مرتبط و استفاده از تولیدات دفتر می توانند برنامه ها و نشست های عمومی خود را غنی سازند. در سطح دوم، هم کاری و مشاوره در تولید محتواهای مورد علاقه و پرورش ایده ها صورت می پذیرد. علاقمندان می توانند در این باره با آقای منصوری، مدیر داخلی مجموعه ارتباط برقرار نمایند.
برنامه های جاری
سومین دوره ی جشنواره ی فیلم عمار از ۲۷ آذر کار خود را آغاز کرده است. و برنامه ی اکران آن تا روز ۹ دی سال جاری ادامه خواهد یافت. در طول سال هم در شهر های مختلف اکران خواهد داشت.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 25 خرداد 1392
  • شناسه
    13337
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط