loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راضیه تجار

راضیه تجار، متولد 1326 در تهران و دارای مدرک کارشناسی روانشناسی است. از جمله سوابق کاری راضیه تجار به موارد زیر می توان اشاره داشت: از موسسین انجمن قلم و دبیرانجمن آن، عضو شورای کارگاه رمان، مسئول صفحه ادب و هنر روزنامه جام جم و همکاری 17 ساله با این روزنامه، عضو شورای کارگاه رمان، همکاری با پیک قصه نویسی، مدرس و داور داستان نویسی در آموزش و پرورش، عضو هیات علمی بنیاد پروین اعتصامی، عضو شورای فیلم نامه نویسی و ادبیات در بنیاد فارابی، دبیر تحریریه فصلنامه قصه، عضو شورای داستان نویسی بنیاد دفاع مقدس، عضو شورای داستان نویسی بنیاد شهید، عضو شورای داستان نویسی بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی، داستان نویس داستان های رئالیستی برای مجله زن روز به مدت نه سال، داستان نویس روزنامه حوادث با نام مریم مهاجر. تجار در داستان هایش با نثری شاعرانه و احساسی به نقش زنان در مسائل مربوط به جبهه و جنگ می پردازند. از نظر عبدالعلی دستغیب، یکی از منتقدان ادبی، داستان کوتاه "گلریزان" بهترین داستان راضیه تجار و یکی از بهترین داستانهای اخیرایران می باشد که مقام تجار را در هنر داستان کوتاه تثبیت می کند.1

از جمله آثار تجار عبارتند از: "نرگسها"، "زن شیشه ای"، "هفت بند بندهای روشنایی"، "سفر به ریشه ها"، "شعله و شب"، "سنگ صبور"، "از خاک تا افلاک"، "ستاره من"، "برگزیده ادبیات معاصر"، "جایی که آسمانش آینه کاریست"،"گمان مبر که شعله بمیرد"، "کوچه اقاقیا"،"فانوسی بیفروز"، "زندگینامه داستانی شهید شیرودی"،"زندگینامه داستانی شهید بابایی"، "مجموعه داستان آرام شب بخیر" و "جای خالی آفتابگردان".

او در نخستین داستانش با نام "هفت بند" که در سال 1364 نوشته شده، به مسایل جنگ و تبعات آن نظر دارد. مردی به خاطر این که شغلش ایجاب می کند- یا رزمنده است- مرتب درسفر باشد، همیشه از همسرش دور است. این امر همسر او را آزار می دهد. هر دو منتظر زمانی هستند که با خیالی آسوده بهارها و بقیه فصل ها را درکنار هم بگذرانند، اما هنوز این فرصت به وجود نیامده است. مرد برای هر سفری که می رود روی چوب دستی اش که چون نی است و آن را در همه سفرها همراه داشته است، خطی می کشد. این بار هفتم است که او به سفر می رود و خط هفتم را می کشد، ولی آن را با خود نمی برد. زن در هفت فصل از داستان از شرایط احساسات و درونیات خود خبر می دهد در آخرین فصل از داستان خبر شهادت همسرش را می آورند. این همان چیزی است که زن آن را حس کرده بود.

در بخشی از داستان"در آن هنگامه آتش و خون" آمده است: "وقتی که خانه را ترک می کردی، چکمه هایت را جفت کرد. چفیه را به گردنت انداخت، قرآن و آب و آینه را طاق نصرت راهت ساخت. چون نگاهش کردی، اشکهایش را با پس دست پاک کرد اما نگفت نرو. و تو ماندی، ماندی تا آخرین گلوله ات را به سوی دشمن انداخته باشی. ماندی با سرفه های پی درپی و پایی که دیگر نبود. چشمی که برق نمی زد یا آستینی خالی در باد. اما نشکستی. محکم و استوار ماندی".

بیشتر شخصیتهای اصلی داستانهای او زنان اند؛ و نشان می دهند که نویسنده از دردهای زنان آگاه است؛ زنانی که گرفتار مشکلات خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی هستند؛ فشارهایی که جامعه بر آنها تحمیل می کند. زنان داستانهای او برای بیرون آمدن از شرایط خود تلاش خاصی نمی کنند. زنانی که نه راه بیرون آمدن را می دانند و نه توان قدم گذاشتن به این راه را دارند. آنان گرفتارانی اند پیچیده در شرایط، و آنچه تقدیر و زمانه و دیگران برایشان رقم زده اند و می زنند. این نویسنده، زندگی به رنگ خاکستری و پر از مشکل را که می بیند، همان را به تصویر می کشد و داستان را در همان فضا تمام می کند. این، ویژگی دیگری از نوشته های اوست.2

رمان "کوچه اقاقیا" از زبان راوی سوم شخص روایت می شود، نویسنده به نابسامانی ای خانوادگی و اجتماعی زندگی زنان ایرانی در سال های دهه 20 و 30 پرداخته است. این رمان درباره اقشار مختلفی از زنان جامعه ای است که به مظلومیت خو گرفته اند و در ناکامی ها و ناملایمات زندگی تسلیم می مانند. تجار همچنین فیلمنامه ای را براساس این رمان برای مرکز سیما فیلم به نگارش در آورده است. در مجموعه داستان "آرام شب بخیر" نیز دغدغه تجار، پرداختن به مسایل زنان در اجتماع و خانواده و مشکلات آنان در جامعه امروزی است."نیلوفران برکه خاموشی"، "آخرین پناه"،"از آسمانی دیگر"،"پله ها"،"سه برگ مرگ"، "خرگوش کوچولو"، "هم سیب هم ستاره"، "آن صدای روشن"، "تیفوس عشق"، "آن سوی تاریکی"، "آرام شب بخیر"، "بهشت گمشده و سوری"، نام برخی داستان های این مجموعه اند.

"قاب انتظار"، "نگهداری لاله در باد سخت است" و "طلوع" از مجموعه "هفت بند" نوشته ی تجار است. داستان های کوتاه این مجموعه، روایت ژرف لحظاتی کوتاه از تأثرات روحی راوی یا شخصیت دیگری از داستان است. نویسنده از طریق این برشها و کاوش در لایه های پنهان روح و ذهن یکی از شخصیت های داستان می کوشد ابعاد و تأثیرات روحی و روانی جنگ را باز نماید. از جمله، انتظار یک مادر برای بازگشت فرزند مفقودالاثرش، چشم به راهی یک تازه عروس برای بازگشت همسرش، اندوه یک رزمنده در فراق همرزمانش و نوستالژی بازگشت به وطن مألوف -جبهه- برای رزمنده ای که شهید نشده. 2
  • زادروز
    1326
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 12 آبان 1387
  • شناسه
    1712
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط