loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمد محمدی ری شهری

 
آیت الله  محمّد محمّدی نیک مشهور به ری شهری در آبان 1325 هجری شمسی در شهرری در خانواده‌ای متدیّن دیده به جهان گشود.
تحصیلات :وی پس از پایان تحصیلات ابتدائی در سال 1339 هـ . شمسی وارد حوزه علمیه شهرری (مدرسه برهان) شد و در سال 1340 برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی مدارج تحصیلی و تدریس را در حوزه علمیه قم طی کرد. البته در این فاصله به دلایل سیاسی، مدت کوتاهی به مشهد مقدس و نجف اشرف مهاجرت کرد. اشتغالات علمی و حوزوی ایشان تاکنون نیز در کنار انجام مسئولیتهای مختلف ادامه دارد.
اساتید :وی سطوح عالیه را نزد اساتید بزرگی همچون حضرات آیات عظام حاج میرزا علی مشکینی، حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی و حاج سید محمدباقر طباطبائی تلمّذ نمود.
ایشان دروس خارج و فقه اصول را در سال 1347 و در شرایطی آغاز کرد که حوزه علمیه قم از فیض حضور استاد اعظم حضرت امام خمینی (ره) که به نجف تبعید شده بودند، بیبهره بود، بنابراین خارج اصول را از محضر حضرات آیات عظام مرحوم حاج شیخ محمدعلی اراکی و حاج شیخ حسین وحید خراسانی استفاده کرد و خارج فقه را از برکات درس حضرات آیات عظام حاج میرزا علی مشکینی، حاج شیخ جواد تبریزی، مرحوم حاج سید محمدرضا گلپایگانی و مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری، بهره برد.
حفظ قرآن :او در ایام تحصیل موفق به حفظ بیست وپنج جزء قرآن کریم شد و در تاریخ 28/9/1364 هنگامی که مسئولیت وزارت اطلاعات را بعهده داشت به فضل خداوند متعال حفظ کل قرآن کریم را تکمیل نمود.
آثارمنتشرشده:آثاری که تاکنون به قلم ایشان منتشر شده عبارتند از:
1 ـ میزان الحکمة (عربی)2 ـ مبانی شناخت3 ـ مبانی خدا شناسی4 ـ عدل در جهان بینی توحید5 ـ فلسفه وحی و نبوت6 ـ رهبری در اسلام7 ـ خاطرات سیاسی8 ـ جشن تکلیف (1) ویژه دختران9 ـ جشن تکلیف (2) ویژه پسران10 ـ جشن تکلیف (3) ویژه مسئولان امور تربیتی و جوانان11 ـ بحثهایی درباره خدا12 ـ آگاهی و مسئولیت13 ـ شهادت در نهج البلاغه14 ـ رمز تداوم انقلاب15 ـ تداوم انقلاب اسلامی ایران، تا انقلاب جهانی مهدی(عج)16 ـ بحث آزاد17 ـ مقدمه ای بر سیستم قضاء اسلامی18 ـ رمز موفقیت در زندگی
کتابهایی که با همکاری مؤسسه فرهنگی دارالحدیث توسط ایشان تألیف و منتشر شده است، عبارتند از:
1 ـ اهل البیت فی الکتاب والسنة2 ـ العلم والحکمة فی الکتاب والسنة3 ـ الحجّ والعمرة فی الکتاب والسنة4 ـ الصلاة فی الکتاب والسنة
کتابهای در دست انتشار:
1 ـ العقل والجهل فی الکتاب والسنة2 ـ الخیر و البرکة فی الکتاب والسنة3 ـ التنمیة الاقتصادیة فی الکتاب والسنة4 ـ المحبة فی الکتاب والسنة5 ـ موسوعة الامام علی علیه السّلام فی الکتاب والسنة والتاریخ و ...
فعالیتهای سیاسی ـ مبارزاتی در دوران طاغوتآیت الله  ری شهری از ابتدای نهضت اسلامی بویژه تحت تأثیر جریانات 15خرداد 1342 با اهداف و دیدگاههای حضرت امام(ره) آشنا شد. وی در تاریخ 20/4/1344 توسط ساواک مشهد دستگیر و به زندان محکوم شد.
آیت الله  محمدی ری شهری در سال 1345 ضمن تمرّد از شرکت در جلسه دادگاه تجدید نظر ساواک به نجف اشرف رفت.
وی در سال 1346 به ایران بازگشت و حدود 18ماه در حوزه علمیه مشهد به تحصیل پرداخت. در همین مدت مجدداً تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و در دادگاه تجدید نظر بار دیگر به زندان محکوم شد.
ممنوعیت منبر توسط ساواکوی در سال 1356 به دلیل سخنرانی علیه رژیم شاه در حسینیه اصفهانیهای آبادان توسط ساواک ممنوع المنبر شد، در گزارش مورّخ 27/9/1356 ساواک چنین آمده است: «یاد شده بمناسبت ماه محرم سخنانی پیرامون رهبری در اسلام» ایراد نمود، یاد شده در دنباله سخنرانی شب قبل خود افزود طبق روایات (صحیحه) قبل از ظهور امام زمان باید در این سرزمین حکومت اسلامی برقرار گردد که برای امام زمان سرباز فداکار تربیت نماید».
وی به دلیل سخنرانی علیه رژیم در نهاوند، آبادان، مشهد، هرمزگان و زابل مورد تعقیب ساواک بود و تظاهرات مردم هرمزگان و زابل در رابطه با قیام سراسری مردم ایران علیه رژیم پس از سخنرانیهای ایشان صورت گرفت.
مسئولیتهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی
1 ـ حاکم شرع دادگاههای انقلاب اسلامیوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت حاکم شرع دادگاههای انقلاب اسلامی دزفول، بهبهان، گچساران، بروجرد، رشت و گنبد کاووس خدمت کرد.
2 ـ ریاست دادگاه انقلاب ارتشبا توجه به اهمیت حفظ و اصلاح نیروهای مسلح پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور مقابله با توطئه های گروهکهای ضد انقلاب در این رکن مهم، آیت الله  ری شهری در اواسط سال 1358 به ریاست دادگاه انقلاب ارتش منصوب شد.
مهمترین مسایلی که در طول تصدی ایشان مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از:
الف : رسیدگی به اتهامات متهمین به توطئه در پایگاههای هوایی تبریز «توطئه حزب منحله خلق مسلمان» اصفهان و بوشهر.ب : محاکمه متهمین به شرکت در کودتای نافرجام نوژه 18/4/59.ج : رسیدگی به ماجرای توطئه قطب زاده.د : رسیدگی به اتهامات سران نظامی حزب توده.
3 ـ وزیر اطلاعاتوی نخستین وزیر اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران است که با کسب آراء اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 6/6/1363 به این سمت منصوب گردید. برجسته ترین اقداماتی که در طول تصدی ایشان صورت گرفت عبارتند از:
الف: تأسیس وزارت اطلاعات.ب : برخورد قاطع با عوامل ترور و بمب گذاری و گروهکهای ضد انقلاب.ج : دستگیری جاسوسان فعال آمریکایی در بخشهای مختلف.د : دستگیری باند منحرف مهدی هاشمی به فرمان امام راحل(ره).
4 ـ دادستان کل کشوروی در تاریخ 30/5/1368 به دادستانی کل کشور منصوب شد و تا اوایل سال 1370 در این سمت خدمت کرد.
5 ـ دادستان ویژه روحانیتدر تاریخ 13/10/1368 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد، و در تاریخ 25/12/1375،: از این سمت استعفا داد و با عنایت به اصرار ایشان مقام معظم رهبری با استعفای وی موافقت فرمودند .
«جناب عالی را که به حمدالله برخوردار از صلاحیتهای علمی و عملی و دارای منزلت شایسته ای در نظام جمهوری اسلامی می باشید به دادستانی این دادگاه منصوب می کنم».
6 ـ تولیت حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلاموی در تاریخ 20/1/1369 به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی (س) منصوب گردید. انتصاب ایشان آغاز تحول اساسی در عمران و توسعه این مجموعه مهم مذهبی بوده است، مطالعه اولیه و طراحی پروژه های مورد نظر با هدف ایجاد امکانات مذهبی، فرهنگی و رفاهی برای زائران، ارتقاء سطح فرهنگی منطقه و ارج نهادن به مقام شامخ اهل بیت پیامبر اسلام صلوات الله علیهم اجمعین از سال 1369 آغاز شد و از سال 1371 به صورت اجرایی درآمد. زیربنای تقریبی طرح یکصدوبیست هزار متر مربع است که در زمینی به مساحب سی وهفت هزار متر مربع در حال احداث است.
این طرح شامل :
1 ـ چهار رواق2 ـ مصلای بزرگ ری3 ـ دانشکده علوم حدیث4 ـ کتابخانه مرکزی تخصصی حدیث5 ـ کتابخانه بزرگ ری6 ـ مرکز فرهنگی جوانان7 ـ حوزه علمیه8 ـ موزه9 ـ درمانگاه10 ـ بازار بزرگ ری11 ـ سالن اجتماعات12 ـ مهمانسرا13 ـ بخش اداری (دارالتولیه)14 ـ بست شمالی و جنوبی15 ـ تختگاه شمالی و جنوبی16 ـ سه صحن
که در مجموع بخش اعظم عملیات طرح توسعه پایان یافته است.
7 ـ نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان رهبریآیت الله  ری شهری در انتخابات دومین دوره مجلس خبرگان رهبری به عنوان داوطلب منفرد شرکت کرد و از سوی مردم استان تهران برگزیده شد، همچنین در سومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری داوطلب منفرد بود که این بار کاندیداتوری ایشان از سوی جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و سایر گروههای سیاسی مورد حمایت قرار گرفت و بار رأی قاطع مردم بار دیگر به نمایندگی این مجلس انتخاب گزید.
8 ـ نمایندگی ولی فقیه و سرپرست حجاجآقای ری شهری در تاریخ 6/2/1370 به سمت نماینده مقام معظم رهبری و سرپرست حجاج منصوب شد، در متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است:
«...جناب عالی را که از چهره های سرافراز جمهوری اسلامی و دارای مواقف افتخار آمیز در طول سالیان گذشته و همواره کارگزاری امین و شجاع و کارآمد برای انقلاب و پیشوای عظیم راحل آن بوده اید به سمت نماینده خود و سرپرست حجاج محترم ایران منصوب می کنم».
اقدامات انجام شده:
الف : تحول اساسی در حوزه فعالیتهای نمایندگی ولی فقیه در حج و تعمیم آن به امور زیارتی با هدف ارائه خدمات اساسی به زائران و گسترش فرهنگ بین المللی حج.ب : ایجاد ساختار تشکیلاتی و کمیته های کارشناسی در زمینه های مختلف مربوط به حج و زیارت و فعال نمودن حوزه نمایندگی ولی فقیه در طول سال.ج : تأسیس مرکز تحقیقات حج با هدف تهیه متون تحقیقی و آموزشی در تبیین ابعاد مختلف حج و زیارت. در این زمینه علاوه بر فصلنامه میقات که تاکنون (فارسی شانزده شماره و عربی پنج شماره) منتشر شده، قریب هفتاد کتاب درزمینه های مربوط به حج، چهار کتاب درباره سایر اماکن زیارتی و چهل وپنج کتاب درباره معرفی شیعه و پاسخ به شبهات وهابیان انتشار یافته است.د : ایجاد واحد هنری برای تولید فرآورده های گوناگون سمعی و بصری در زمینه موضوعات مربوط به حج و سایر معارف که مورد استقبال علاقمندان و مورد بهره برداری رسانه ها و به ویژه صدا و سیما قرار گرفته است.و : نظارت بر امور اجرائی حج که تاکنون منجر به صرفه جویی میلیونها دلار همراه با ارتقاء کیفیت خدمات به زائران گردیده است.
9 ـ ریاست موسسه فرهنگی دارالحدیثآیت الله  ری شهری بنیانگذار اولین و بزرگترین مجموعه فرهنگی در زمینه حدیث و علوم مربوط به آن می باشد. این مؤسسه که ریشه در تحقیقات و تألیفات شخصی ایشان دارد و از سالهای پیش فعالیتهای خود را آغاز نموده در تاریخ 22/8/1374 مصادف با سالروز ولادت فرخنده حضرت فاطمه زهراعلیها السّلام با پیام مقام مظعم رهبری و با حضور اندیشمندان و بزرگان حوزه و دانشگاه رسماً افتتاح شد. در بخشی از پیام معظم له آمده است:
«... اکنون تأسیس مجمع دارالحدیث به همّت جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای ری شهری که در کار حدیث گذشته از شوق و علاقه، تبحر و سابقه و تجربه نیز دارند، این مژده را می دهد که به حصول این خواسته ها و نیازها در امر حدیث به تدریج نزدیک خواهیم شد. انشاء الله تعالی...»
گستره فعالیتهای این مؤسسه بخشهای زیر را در بر می گیرد:
الف : دانشکده علوم حدیثبا توجه به ضرورت تربیت نیروی انسانی متخصص در امر حدیث، پس از تلاش و پیگیریهای مستمر، دانشکده علوم حدیث تأسیس و عناوین دروس و واحدهای سه رشته علم الحدیث، مصطلح الحدیث و رجال الحدیث در تاریخ 2/7/1374 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.این دانشکده که با امکاناتی منحصر به فرد و زیربنایی قریب به بیست هزار متر مربع در جوار بارگاه ملکوتی محدّث بزرگ شیعه حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام قرار دارد آماده پذیرش دانشجویان و مشتاقان کلام اهل بیت علیهم السّلام می باشد.
ب : مرکز تحقیقات :کار پژوهش و تحقیق پیرامون احادیث و علوم مربوط به آن، وظیفه ای است که بر عهده این مرکز می باشد. این بخش که پرسابقه ترین بخش مؤسسه است، همّت اصلی خود را در تدوین موسوعه ای عظیم از احادیث با نام «موسوعه میزان الحکمة» قرار داده که تاکنون بخش عمده ای از کار آن به پایان رسیده است. همچنین مجموعه های مستقلی از این موسوعه منتشر و عرضه شده است که پیش از این به برخی از آنها اشاره شد.واحدهای دیگری چون احیاء متون حدیثی، ترجمه و تدوین، رجال و فقه الحدیث نیز عهده دار پژوهش در زمینه علوم حدیث می باشند.
ج : مرکز اطلاع رسانیاین مرکز، عهده دار نشر و همگانی نمودن احادیث می باشد. این هدف بزرگ تاکنون از راههای مختلفی چون ایجاد کانونهای حدیث، برگزاری مسابقات، نمایشگاهها و فعالیتهای فرهنگی، پاسخگویی تلفنی، مکاتبه ای و رایانه ای به پرسشهای حدیثی و تدوین و انتشار مجموعه های متنوع و جذاب حدیثی دنبال شده است.
د : کتابخانه تخصصی حدیثبا توجه به نیاز کار تحقیقاتی به پشتوانه ای قوی از منابع و کتب حدیثی، کتابخانه ای تخصصی در کنار مرکز تحقیقات ایجاد شده است. این کتابخانه که در نوع خود کم نظیر می باشد با گردآوری بیش از بیست هزار جلد کتاب از داخل و خارج از کشور و ارائه خدمات ویژه به پژوهشگران، به مرجع مناسبی برای شیفتگان معارف اهل بیت علیهم السّلام تبدیل شده است.
هـ : فصلنامه علوم حدیثاین فصلنامه که تنها مجلّه علمی تخصصی حدیث به زبان فارسی می باشد علاوه بر آن که پایگاهی فکری و آموزشی در زمینه علوم حدیث است، پلی ارتباطی میان اندیشمندان و علاقمندان به حدیث می باشد. این نشریه از پاییز 1375 تاکنون هر فصل منتشر شده و دهها مقاله تخصصی و مصاحبه و دیگر اطلاعات لازم را عرضه نموده است.این مؤسسه علاوه بر فصلنامه علوم حدیث، دوفصلنامه ای نیز با نام «علوم الحدیث» به زبان عربی منتشر می نماید که مطالب آن با فصلنامه فارسی متفاوت است.
و : انتشاراتواحد انتشارات مؤسسه فرهنگی دارالحدیث کار چاپ و انتشار کتب حدیثی و محصولات تحقیقاتی مؤسسه را سامان داده و از طریق نمایندگی های خود در تهران، مشهد، قم و بیروت به عرضه آنها می پردازد.
این انتشارات تاکنون دهها عنوان کتاب را منتشر و به مشتاقان علم و دانش عرضه نموده است.
10 ـ دبیر کلّی جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامیطی سالهای اخیر، شماری از مقامات علمی و سیاسی، ضمن مراجعات مکرّر به آقای محمّدی ری شهری، با تشریح شرایط کشور، حضور فعال ایشان را در صحنه سیاسی برای کمک به حل معضلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی امری لازم می خواندند تا اینکه ایشان پس از بررسی و مشورتهای لازم در پانزدهم خرداد 1374 به همراه جمعی از شخصیتهای مذهبی و سیاسی، جمعیت دفاع ارزشهای انقلاب اسلامی را بنیان نهاد.
این جمعیت پس از طی مراحل قانونی رسمیت یافت و هیئت مؤسس آن به اتفاق آراء آیت الله  محمدی ری شهری را به سمت دبیر کلی جمعیت انتخاب کردند. جمعیت دفاع از ارزشها در تاریخ 24/8/1377 ضمن بیانیه ای تعطیلی موقت فعالیتهای سیاسی خود را اعلام کرد.
 

 
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 13 آبان 1387
  • شناسه
    2028
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

محمد حاتم خانی

ایکاش دوباره بودید....

21 شهریور 1397

محمد حاتم خانی

ایکاش دوباره بودید....

21 شهریور 1397

بحرانی

آقای ری شهری احسنت با کتابهاتون مخصوصا میزان الحکمه گل کاشتی من که خیلی استفاده می کنم و دعاتون می کنم

10 اسفند 1394

اخبار مرتبط