loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دیوید هاروی

دیوید هاروی (به انگلیسی: David Harvey) (متولد ۳۱ اکتبر ۱۹۳۵، گیلینگام، کِنت، انگلستان)، استاد ممتاز جغرافیا و انسان شناسی در دانشگاه شهریِ نیویورک است. هاروی یکی از مهم ترین نظریه پردازان در عرصهٔ مسائل اجتماعی جهان است، او درجهٔ دکترای خود را در رشتهٔ جغرافیا در سال ۱۹۶۱ از دانشگاه کمبریج دریافت کرده است. به دلیل تاثیر و نفوذ چشمگیرش، در میان ۲۰ نویسندهٔ مرجع در عرصهٔ علوم انسانی قرار گرفته است. علاوه بر آن، او یکی از مرجع ترین جغرافی دانان آکادمیک در سطح جهان است. هاروی کتاب ها و مقالات بسیاری نوشته است که در گسترش رشتهٔ جغرافیای نوین بسیار حائز اهمیت هستند. آثار او سهم عمده ای در گسترش مباحث اجتماعی و سیاسی داشته است. هاروی اخیراً به دلیل بازگشتش به مقولهٔ طبقهٔ اجتماعی و رویکردهای مارکسیستی (به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای روش شناختی در نقد سرمایه داری جهانی، به ویژه شکلِ نولیبرالی اش)، شهرت دوچندان یافته است. او یکی از مفسرانِ پیشتاز اندیشهٔ حق برخورداری از شهر (The Right to the City) است.

او با رفتن از دانشگاه بریستول به دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور ایالات متحده آمریکا، خود را در مرکز تازه در حال ظهور از جغرافیای رادیکال و مارکسیستی قرار داد. در آن زمان بی عدالتی، نژادپرستی و استثمار در بالتیمور قابل مشاهده بودند، و فعالیت های اطراف این مسائل در اوایل دهه ۱۹۷۰ در ساحل شرقی آمریکا، شاید بیشتر از بریتانیا، ملموس بود. مجله آنتیپاد در دانشگاه کلارک شکل گرفت؛ که هاروی یکی از اولین نویسندگان آن بود. انجمن بوستون متشکل از جلسات جغرافیدانان آمریکا در سال ۱۹۷۱ نقطه عطفی بود، که با تلاش هاروی ودیگران رویکرد سنتی هم رده های آنها را مختل کرد. در سال ۱۹۷۲، در مقاله معروف در زمینه ایجاد محله گتو نشین، او برای ایجاد "نظریه انقلابی"، تئوری "اعتبار از طریق عمل انقلابی" استدلال آورد.

عدالت اجتماعی و شهر (۱۹۷۳) موقعیت هاروی را بیان می کند که جغرافیا نمی تواند به عنوان راهکاری در مواجه با فقر شهری و مشکلات مرتبط با آن باقی بماند. به طور گسترده ای به این موضوع استناد شده است (بیش از ۱۰۰۰ بار در سال ۲۰۰۵، در یک انتظام جاییکه ۵۰ استناد اندک هستند)، و این یک سهم قابل توجهی را برای نظریه مارکسی فراهم می سازد با این استدلال که سرمایه داری به منظور اطمینان از تکثیر خود فضا را نابود می کند. ماتریالیسم دیالکتیک کارهای بعدی هاوری، به ویژه محدودیت های تئوری پیچیده برای سرمایه را(۱۹۸۲)هدایت می کند. افزون برآن LTC، تجزیه و تحلیل جغرافیایی رادیکال سرمایه داری، و چندین کتاب در مورد فرایندهای شهری و زندگی شهری آن را دنبال می کنند. وضعیت پست مدرنیته (۱۹۸۹)، در حالی که استاد در آکسفورد بود نوشته شده است که کتاب پرفروشی بود (لندن مستقل آن را به عنوان یکی از پنجاه کاری بیشترین اهمیت را در میان آثار غیر داستانی چاپ شده از سال ۱۹۴۵ دارد نامگذاری شد). که این نقد ماتریالیستی از ایده ها و استدلال های پست مدرن است، این در واقع نشان دهنده ظهور تناقضات در درون نظام سرمایه داری به خودی خود می باشد. عدالت، طبیعت و جغرافیای تفاوت (۱۹۹۶) بر عدالت اجتماعی و زیست محیطی تمرکز می کند (هر چند چشم انداز دیالکتیکی آن خشم برخی از سبزها را به خود جذب کرده است). فضاهای امید(۲۰۰۰) موضوعی آرمانی است و ممکن است مخالفتی با نحوه تفکر سوداگرانه درباره چگونگی نگاه به جهان بینی جایگزین نداشته باشد.
سخنرانی های آنلاین هاروی پیرامون نظام سرمایه، محبوبیت فراوانی یافته است، به طوری که بین ژوئن ۲۰۰۸ و مارس ۲۰۱۰ بالغ بر ۰۰۰/۷۰۰ صفحه از دیدگاه های مخاطبان به دستش رسیده است.

کتاب های هاروی به طور گسترده ای به زبان های دیگر ترجمه شده است، علی الخصوص به زبان های کره ای، اسپانیایی، ژاپنی، و ایتالیایی. همچنین برخی از آثار او به زبان های عربی، ترکی، نروژی، پرتغالی، روسی، آلمانی، یونانی، چینی، لهستانی، سوئدی و رومانیایی ترجمه شده است. او موفق به دریافت درجهٔ دکترای افتخاری از "روسکیلد" (دانمارک)، "بوینس آیرس" (آرژانتین)، "آپسالا" (سوئد)، "دانشگاه ایالت اوهایو" (ایالات متحد آمریکا)، "دانشگاه لاند" (سوئد) و "دانشگاه کنت" (بریتانیا) شده است. از دیگر جوایزی که هاروی دریافت کرده است می توان به این موارد اشاره کرد: "نشان طلای اندرس رتزیوس (Anders Retzius Gold Medal) از انجمن انسان شناسی و جغرافیای سوئد، "نشان پترون (Patron’s Mental) از انجمن پادشاهی جغرافیا، و "جایزه بین المللی Vautrin Lud در رشتهٔ جغرافیا" از فرانسه. وی در سال ۱۹۹۸ به عضویت "آکادمی بریتانیا" درآمد، و در سال ۲۰۰۷ برای عضویت در "آکادمی هنرها و علوم آمریکا" انتخاب شد.کتاب شناسی
تبیین در علم جغرافیا (۱۹۶۹)
عدالت اجتماعی و شهر (۱۹۷۳) (به فارسی برگردانده شده است.)
محدودیت های سرمایه (۱۹۸۲)
شهری شدن سرمایه (۱۹۸۵) (با ترجمهٔ عارف اقوامی مقدم و توسط نشر اختران انتشار یافته است)
آگاهی و تجربهٔ شهرنشینی (۱۹۸۵)
شرایط پسامدرنیته (۱۹۸۹) (با ترجمه ی عارف اقوامی مقدم و توسط نشر پژواک انتشار یافته است)
تجربهٔ شهرنشینی (۱۹۸۹) (با ترجمه ی عارف اقوامی مقدم و توسط نشر پژواک اتشار یافته است)
ترزا هایتر، دیوید هاروی (۱۹۹۴) کارخانه و شهر: داستان کارگران خودروسازی Cowley در آکسفورد.
عدالت، طبیعت و جغرافیای تفاوت ها (۱۹۹۶)
کنفرانس کلان شهرها: امکان شهرنشینی دنیا (۲۰۰۰)
مختصات امیدواری (۲۰۰۰)
مختصات نظام سرمایه: به سوی یک علم جغرافیای انتقادی (۲۰۰۱)
امپریالیسم نو (۲۰۰۳)
پاریس، پایتخت مدرنیته (۲۰۰۳) (با ترجمه ی عارف اقوامی مقدم و توسط نشر پژواک انتشار یافته است)
تاریخ مختصر نولیبرالیسم (۲۰۰۵) (با ترجمهٔ محمود عبدالله زاده و توسط نشر اختران انتشار یافته است)
مختصات نظام سرمایه داری جهانی: به سوی نظریهٔ توسعهٔ ناموزون جغرافیایی (۲۰۰۶)
محدودیت های اصلاح نظام کنونی سرمایه (۲۰۰۶)
مانیفست کمونیست- درآمدی نو (۲۰۰۸)
جهان وطنی و جغرافیای آزادی (۲۰۰۹)
عدالت اجتماعی و شهر: ویرایش جدید (۲۰۰۹)
یک مکمل برای سرمایهٔ مارکس (۲۰۱۰)
معمای سرمایه و بحران های نظام سرمایه داری (۲۰۱۰) (با ترجمه ی مجید امینی و توسط نشر کلاغ سفید انتشار یافته است)
  • زادروز
    1935
  • محل تولد
    انگلستان
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 15 آذر 1393
  • شناسه
    20702
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی