loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گروه پژوهشی مؤسسه فرهنگی دارالهدی

موسسه دارالهدی از پنج معاونت آموزش، پژوهش، اطلاع رسانی، انتشارات، اداری مالی و دو دفتر طرح و برنامه و نشریه خلق تشکیل شده و زیر نظر مدیر مؤسسه، با برنامه ریزی کلان شورای سیاستگذاری و نظارت همه جانبه جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ جعفر ناصری فعالیت می کند.
عملکرد مؤسسه
آنچه در این مختصر، در معرفی فعالیت های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، انتشاراتی، مطبوعاتی و رایانه ای مؤسسه خواهد آمد، برداشتی کوتاه از فعالیت چند ساله این مجموعه است.
آموزش
برنامه های آموزشی این معاونت، از دو قسمت آموزش عمومی و آموزش تخصصی تشکیل شده است. در آموزش عمومی، برنامه هایی مانند «درس اخلاق» و «مباحث معرفتی دین» و در بخش آموزش تخصصی – افزون بر دروس سطح عالی حوزه – مقدمات طب و حکمت، کاربری رایانه، روش تحقیق و نگارش و... برگزار می شود. دوره «تربیت محقق طرح اخلاق» یکی از مهم ترین دوره های آموزش تخصصی است.
پژوهش
تحقیق و پژوهش، یکی از مهم ترین و اصلی ترین فعالیت های موسسه است که زیر نظر شورای علمی، متشکل از صاحب نظران و محققان با تجربه حوزه، انجام می شود. برخی حوزه های پژوهشی این معاونت عبارتند از: تدوین طرح جامع اخلاق، مهدویت و ارتباط آن با اخلاق، بررسی دقایق اخلاقی در تشرفات، اسمای الهی و ادعیه و جایگاه رفیع آن در سلوک اخلاقی، معرفی الگوهای به بار نشسته تهذیب نفس و دستورالعمل های آنان، طب و حکمت و وابستگی آن. با سلوک و تربیت معنوی.

عناوین پژوهش هایی که تاکنون انجام شده به شرح زیر است:

اعتکاف ، مهدویت و انتظار، شرحی بر خطبه حضرت زهرا(س)، بررسی تشرف علی بن مهزیار، تحقیق و بازنویسی چهل مجلس از مجالس سخنرانی حضرت آیت الله ناصری در موضوع مهدویت، فضیلت های حضرت فاطمه(س) در منابع معتبر اهل سنت، رساله ای در تهذیب نفس، زندگینامه علی بن بابویه قمی، بررسی تشرف ابوالحسن ضراب، زندگینامه حضرت رضا(ع) همراه آیین و ادب زیارت ویژه زائران حرم رضوی، بررسی القاب حضرت مهدی (ع)، بررسی اسرار و آداب زیارت اهل بیت(ع) و حضرت ابوالفضل(ع)، زندگینامه سید مرتضی کشمیری، بررسی تشرف حس بن مثله جمکرانی، بررسی تشرف حسن بن وجناء، تحقیق و ترجمه کتاب منهج القویم، رساله ای در «حیّ و قیوم».
معاونت اطلاع رسانی
این معاونت، عهده دار مدیریت متمرکز اطلاعات مؤسسه، بانک اطلاعات جامع، کتابخانه و پایگاه اینترنتی مؤسسه می باشد.
پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی دارالهدی
در عصر ارتباطات با فراگیر شدن فناوری و گسترش استفاده از رایانه، جهان، به مجموعه واحدی تبدیل شده است که دسترسی به اطلاعات، بدون صرف زمان قابل توجهی، مقدور است. در این راستا، مؤسسه فرهنگی دارالهدی بر آن است که پیام خود را از طریق پایگاه اطلاع رسانی www.Daralhoda.com به مشتاقان فرهنگ ناب شیعی و اخلاق محمدی(ص) به سراسر گیتی برساند.
معاونت انتشارات
کوشش برای عرضه پژوهش های انجام شده در موسسه در قالب محصولات فرهنگی با کیفیت مناسب و به روز، زمینه ساز شکل گیری این معاونت و ایجاد «انتشارات خُلُق» بوده است.

چاپ و انتشار 20 اثر را می توان از فعالیت های مهمی شمرد که با تلاش همکاران در این معاونت به انجام رسیده است.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 15 اسفند 1387
  • شناسه
    2628
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی