loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمدرضا شمس

محمدرضا شمس نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان در سال 1336 در محله شاهپور تهران به دنیا آمد. خانواده‌اش وضع متوسطی داشتند و مذهبی بودند. در دوران مدرسه، محمدرضا شمس دوستانش را دور خودش جمع می‌کرد و برایشان قصه می‌گفت. هرچند قصه‌ای که تعریف می‌کرد داستان مورد علاقه‌ی خودش، حسن کچل، بود، اما هربار با خلاقیت خودش، ماجرایی تازه به آن اضافه می‌کرد تا بچه‌ها را سرگرم کند.

محمدرضا شمس در هنرستان تحصیل کرد و سال اول درسش در هنرستان بود که با گروه تئاتر مرکز رفاه نازی‌آباد آشنا شد و شروع به همکاری کرد. نتیجه‌ی این آشنایی، همکاری با هنرمندانی مانند پرویز پرستویی بود. او همچنین در نمایشنامه‌هایی از امین فقیری، فرامرز طالبی و غلامحسین ساعدی به ایفای نقش پرداخت. محمدرضا شمس بعد از انقلاب شروع به نوشتن کرد. کار را با مجله‌ی «کیهان بچه‌ها» آغاز کرد و شعری به نام «نیلوفر من» را در این نشریه به چاپ رساند.

پس از چاپ شعر، محمدرضا شمس به سراغ داستان نوشتن رفت و با نشریات مختلفی که برای کودکان منتشر می‌شدند همکاری کرد. از محمدرضا شمس تابه‌حال بیش از پنجاه کتاب منتشر شده است. اولین کتابش به نام «اگر این چوب مال من بود» در سال 1364 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. برخی از داستان‌های او نیز در کتاب‌های درسی مقطع دبستان منتشر شده‌اند.

محمدرضا شمس در حال حاضر، همچنان به نوشتن برای کودکان و نوجوانان مشغول است و کارگاه‌های داستان‌نویسی، رمان‌نویسی و فانتزی‌نویسی برگزار می‌کند.
  • زادروز
    1336
  • محل تولد
    تهران
  • ملیت
    ایرانی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 27 مرداد 1394
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    یکشنبه 28 آبان 1402
  • شناسه
    31337
اخبار مرتبط