loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شهرام شفیعی

شفیعی در سال 1349 در تهران متولد شد، تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی به انجام رسانده است. او به عنوان سر ویراستار در مطبوعات و گاهی به عنوان ویراستار کتاب فعالیت هایی داشته است، که در این زمینه تاکنون حدود 100 کتاب را ویراستاری کرده است. همچنین به عنوان نویسنده با نشریات متعددی همکاری دارد. او تاکنون از 20 جشنواره جایزه دریافت کرده است، در جشنواره برگزیده ادبیات کودک و نوجوان برگزیده اصلی 20 سال ادبیات داستانی و همچنین کتاب "خروس سبز"، "درخت گلابی" برگزیده اصلی کتاب دفاع مقدس شده است. شفیعی در طنزهایی که محتوای بیشتر آنها مسایل سیاسی و اجتماعی اند، کژی ها و نارسایی های اجتماعی و سیاسی را با زبان طنز به سخره می گیرد و زیبا انتقاد می کند تا کژی های اجتماعی به رسایی گرایش یابد. زبان وی رساست و از نثر زیبا و فخامت استوار ادبی برخوردار است. از جمله آثار اوست: "آقا بالای دست گنده"، "ماه در چاه" در خصوص زندگی نامه حضرت علی(ع)، "من فکر می کنم"، "خیمه خاموش" در رابطه با کربلا، داستان بلند طنز "عشق خامه ای"، مجموعه سه جلدی "ماجراهای پاشنه طلا"، مجموعه داستان "آوازهای پینه بسته"، ماجراهای "سلطان و آقاکوچول" و داستان "فا" که نام آن را از نُت موسیقی گرفته و به شیوه طنز تلخ است و نگاه خاصی به مسائل اجتماعی دارد.
"پاشنه طلا" قصه نوجوانانه طنزآمیز و جالبی است که شخصیت اصلی آن یک کودک شش هفت ماهه است. اتفاقات فانتزی و طنزآمیزی برای او رخ می دهد و معمولاً با دخالت همین کودک ماجراها تمام می شود. "عشق خامه ای" قصه بلندی است که قبلاً در سروش نوجوان به اسم "قلب خامه ای" چاپ شده بود. حوادث خنده آوری از خانواده ای که از تهران به شهرستان کوچ می کنند و در آنجا ساکن می شوند، رخ می دهد. پدر خانواده یک مغازه قنادی باز می کند و اتفاقاتی که در این بین می افتد، به گونه ای است که خواندن آن خالی از لطف نیست" .آوازهای پینه بسته" مجموعه سه قصه کوتاه تلخ است. شفیعی می گوید: "اینکه در دو ژانر طنز و طنز تلخ کار می کنم، آگاهانه نبوده و بسته به حسی که در آن دوران خاص دارم، نوع لحن داستان هم تغییر می کند و خط داستانی مشخص می شود. درصد بالایی از آثاری که تا به حال، نوشته ام، طنزآمیز بوده و با این حال قصه های اجتماعی معمولی هم دارم که امیدوارم بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند."

داستان های بلند و پیوسته طنزی که زندگی خانواده ای شهری و شهرنشینی در شهرستان و روستا را به تصویر می کشد. ماجرای امروز ایران و دیروز آن است که فاصله ای بین شهرها و روستاها و حتی شهرهای کوچک به فاصله ای طبقاتی منجر شده است. زندگی که در آن همه چیز وضع نمایشی و کالایی به خود گرفته و همه چیز از پرده صنعت فرهنگی و نمایشی نگریسته می شود، باید همه چیز را دوباره دید، و مورد بازبینی قرار داد. حتی فرهنگ و ارزشهای گذشته را، به ویژه اگر این ارزشها مفاد اقتصادی داشته باشد. نگاه به همه چیز با ارزش اقتصادی و کالایی از اهم مطالب محتوای کتاب طنز است که به تجاری شدن ارزشها هشدار می دهد. ارزشها و حتی عشق که به آن رندانه نام عشق خامه ای گذاشته است.

"عشق خامه ای"عشق هایی است که از پی رنگی آمده و در آن همه چیز رنگ دیگری غیر از عشق دارد. عشق خامه ای ماجرای خانواده شهری تهرانی است که به یکی از شهرهای دیگر که زادگاه پدر خانواده است، می رود. در مسیر راه به حوادث و رویدادهای زیادی دچار و آشنا می شوند اما دعواهای برادران، آنها را از ماندن و رفتن در شهر زادگاهی باز می دارد. در این میان ماجرای دختر عمو و پسر عمو و مسائل خواستگاری که به رقابت منجر می شود. دو خانواده در صدد ساختن شیرینی پزی برمی آیند که سرانجام به جدایی مردمان شهر می شود. روزی راوی آگهی مسابقه ای جالبی را به اسم "عشق خامه ای"می بیند. وی می خواهد ماجرای عشق پسر عمو را بنویسد تا پرونده مسابقه شود. و با این کار با خانوادة عمو رابطه ای جدید برقرار کنند. سرانجام پسر عمو برنده مسابقه می شود و شیما می خواهد خوشنویسی بیاموزد و اتحادیه قنادان در پی فیلم سینمایی از این حکایت عظیم برمی آید و در پایان دختری به نام برفابه وارد ماجرا می شود.

کتاب "گربه در جوراب زنانه"، شامل مجموعه داستان های طنز شفیعی و از سری مجموعه های قصه های غرب وحشی است که شماره سوم آن به گربه در جوراب زنانه اختصاص یافته است. شخصیت های داستانی وی مانند سایر کتاب های او "کلانتر بازنشسته" که هنوز توی ننوی زمان بچگی اش می خوابد. مادربزرگ کلانتر محکوم به حبس ابد افتخاری به خاطر یک عمر خلافکاری. گربه که همیشه ساده ترین راه حل را پیدا می کند. فرماندار شهر که همیشه می گوید: فرصتی برای تشریفات نداریم، اسب تیز روی کلانتر که می تواند در جا روی یک پا دور بزند و قوز بزرگ مالک موسسه خدمات کفن و دفن شهر به همراه برادرش قوز کوچک.
  • زادروز
    1349
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 7 مهر 1388
  • شناسه
    4518
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط