loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اعضاء موسس حزب جمهوری اسلامی

حزب جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در ۲۹ اسفند ۱۳۵۷ اعلام موجودیت کرد. بنیان گذاران آن افرادی چون آیت الله محمد حسینی بهشتی،آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی،حجت الاسلام و المسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی،آیت الله العظمی سید علی خامنه ای و آیت الله محمد جواد باهنر بودند. پنج تن یادشده به همراه حسن آیت، اسدالله بادامچیان، عبدالله جاسبی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، حبیب الله عسگراولادی، سید محمود کاشانی (فرزند آیت الله ابوالقاسم کاشانی)، مهدی عراقی و علی درخشان از اعضای شورای مرکزی اولیهٔ حزب جمهوری اسلامی بودند.
حزب جمهوری اسلامی، مهم ترین تشکل مسلمانان انقلابی هوادار روحانیت در برابر دیگر تشکل های سیاسی مانند نهضت آزادی ایران، حزب توده و گروه های چپگرا یا ملی گرا در دهه نخست جمهوری اسلامی است. حادثهٔ انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰، منجر به شهادت تعداد زیادی از اعضای اصلی این حزب شد. دبیرکل حزب جمهوری اسلامی،آیت الله محمد بهشتی بود که در این حادثه به همراه ده ها تن از اعضای این حزب ترور شد. سپس آیت الله محمد جواد باهنر جای گزین وی گشت، اما در هشت شهریور همان سال، او در مقام نخست وزیر به همراه محمد علی رجایی، رییس جمهوری در حادثه انفجار دفتر نخست وزیری شهید شد. از آن هنگام تا زمان تعطیلی حزب،آیت الله العظمی علی خامنه ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران، دبیرکلی این حزب را به عهده داشت.

روزنامه جمهوری اسلامی به مدیر مسئولی مسیح مهاجری، روزنامهٔ رسمی این حزب بود که پس از انحلال حزب نیز به فعالیتش ادامه می دهد. اولین مدیر مسئول این روزنامه آیت الله العظمی سید علی خامنه ای بود. و در حال حاضر روزنامه ای اصولگرا به شمار می رود.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 11 اسفند 1388
  • شناسه
    5910
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی