loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مسیر منتهی به میدان التحریر

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده لویدسی گاردنر

مترجم حسین مولایی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 304

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 71104 10003022
26,000 24,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این اثر به قلم لویدسی گاردنر استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا به تشریح تاریخ روابط مصر و ایالات متحده در چند دهه اخیر پرداخته و با توجه به سوابق تاریخی روابط بین دو کشور تحولات و سیر حوادث منتهی به انقلاب مصر را تجزیه و تحلیل می کند.

این کتاب معطوف به انقلاب مصر و سقوط حسنی مبارک است اما در تحلیل این حادثه به مباحث تاریخی این رویداد پرداخته است. موضوعات و مسائل تاریخی بسیار مهمی در منطقه از تشکیل رژیم صهیونیستی، اشغال کانال سوئز، سیاست های منطقه ای ایالات متحده و سیاست خارجی مصر در این دوره تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب حاضر در شش فصل، تاریخ روابط مصر و آمریکا را تشریح می کند؛ فصل اول با عنوان "در تعقیب یک سیاست"، به ترسیم اوضاع سیاسی منطقه آسیای جنوب غربی و مصر در آستانه پایان جنگ جهانی دوم اختصاص یافته و موضوعات و موارد متعددی از جمله ورود نیروی های انگلیسی به مصر و کانال سوئز و ورود مهاجران یهودی به فلطسین از اهم مطالب ارائه شده در این فصل است.

فصل دوم، اوضاع مصر در دوره کودتای نظامیان معروف به ارتش آزاد را به تصویر کشیده است. در این رابطه مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با ناصر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در فصل دوم کتاب به خوبی مورد واکاوی قرار گرفته است. فصل سوم نیز به تبیین دکترین آیزنهاور برای جنگ شش روزه می پردازد.

فصل چهارم به انور سادات و سیاست های او اختصاص دارد. توصیف سیاست های سادات و مخالفت های کشورهای اسلامی، در نهایت ترور او از جمله مهمترین موضوعات این فصل است.

فصل پنجم کتاب با عنوان "قمار 50 میلیارد دلاری: سی سال وابستگی متقابل مصر- آمریکا" به وابستگی های مردم مصر به امریکا در طول تاریخ توجه کرده است، رابطه ای که هیچ میراث مثبتی برای اقشار متوسط مصری به صورت توسعه و پیشرفت در کیفیت زندگی نداشته است.

فصل ششم و پایانی نیز با اشاره ای کوتاه به اعتراضات سایر کشورهای عربی، به تبیین اعتراضات مصری ها و عکس العمل های حسنی مبارک، ارتش مصر و مقامات آمریکایی اختصاص یافته است. از جمله مسائل بسیار مهمی که در این فصل به آن پرداخته شده مسئله وابستگی سران ارتش مصر به مقامات آمریکایی است. طوری که به اذعان نویسنده کتاب «تعداد دستوراتی که سران ارتش مصر از مقامات آمریکایی دریافت کردند از تعداد فرامین حسنی مبارک بیشتر بوده است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما