loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بسته پیشنهادی هفته وحدت

به ابتکار امام خمینی (ره)، هر سال در ماه ربیع الاول به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می شود. به اعتقاد اکثریت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و به نظر اکثریت اهل شیعه ۱۷ ربیع الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است. این اختلاف سبب شد تا امام خمینی (ره) با نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد.

پاتوق کتاب فردا در نظر دارد چند اثر با موضوع وحدت اسلامی را برای مطالعه شما همراهان گرامی معرفی کند:

به ابتکار امام خمینی (ره)، هر سال در ماه ربیع الاول به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می شود. به اعتقاد اکثریت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و به نظر اکثریت اهل شیعه ۱۷ ربیع الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است. این اختلاف سبب شد تا امام خمینی (ره) با نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد.

پاتوق کتاب فردا در نظر دارد چند اثر با موضوع وحدت اسلامی را برای مطالعه شما همراهان گرامی معرفی کند:

1- پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت؛ مولف: مهدی مسائلی - ناشر کتاب: سپیده باوران

کتاب«پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» تحقیقی است مختصر با هدف نیل به این رسالت که نشان دهد مسئله وحدت، نه مسئله جهان امروز، بلکه دغدغه پیشوایان شیعه و امامان معصوم و در راس همه آنان امام علی (ع) بوده است.

حجت الاسلام مهدی مسائلی، نویسنده کتاب پس از بیان موجزی از کلیات در باب واژه وحدت و مقصود از آن، به انعکاس جلوه های وحدت در کلام و سیره پیشوایان پرداخته است. و سعی نموده تا حد امکان به سوالات و عکس العمل های شیعیان تندرو در این باب پاسخ گوید. کتاب در بخش های مجزا و با استفاده از روایات معتبر و موثق به بیان مصادیق این وحدت در نمازگزاردن و حج و مراوده و معاشرت با اهل سنت و نیز نهی از لعن و نفرین و تکفیر و مخاصمه پرداخته است. این کتاب توسط انتشارات «سپیده باوران» چاپ شده است.

 

2- شیعه و سنی، غوغای ساختگی ؛ مولف: فتحی شقاقی - مترجم: سید هادی خسروشاهی - ناشر کتاب: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

«شیعه و سنی، غوغای ساختگی» عنوان کتابی است که در سال 1983م توسط مجاهد بزرگ فلسطینی شهید دکتر فتحی شقاقی (بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی) به رشته تحریر درآمده است. این کتاب نشان می دهد که بسیاری از اندیشمندان معاصر اهل سنت نگاه مثبتی نسبت به شیعیان و تقریب مذاهب دارند. شقاقی از عموم اهل سنت بویژه تندروها می خواهد که از شیوه اندیشمندان بزرگ خود مبنی بر تقریب پیروی کنند. این کتاب را استاد سیدهادی خسروشاهی به فارسی ترجمه کرده و انتشارات مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز آن را به چاپ رسانیده است.

 

3- تاملی بر مساله وحدت اسلامی از دیرباز تا دیروز با تکیه بر جنبش اتحاد اسلام ؛ مولف: محمدحسین امیراردوش - ناشر کتاب: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

این کتاب با رویکردی تاریخی به مسئله وحدت اسلامی پرداخته است. دکتر محمدحسین امیراردوش نویسنده کتاب، با بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد امویان، عباسیان و سایر حکومت هایی که بر سرزمین های اسلامی حکمرانی کرده اند و نیز با بررسی رویکرد عامه مردم مذاهب مختلف در طول تاریخ اسلام، به این نتیجه می رسد که تاریخ اسلامی بیش از آن که تاریخ تفرقه باشد، تاریخ وحدت است.

ایشان در این کتاب قطور حتی به نمونه هایی از درگیری های نظامی میان خود مذاهب اهل سنت و حتی همکاری سران مذاهب اسلامی با مغولان برای رویارویی با مذهب دیگر اشاره می کند، اما بر این باور است که این ناهمسازگری ها اولا صرفا در برهه هایی از تاریخ روی داده و نباید آن را به کل تاریخ اسلام تعمیم داد، و ثانیا دلیل این تقابل ها سیاسی و در جهت کسب منافع بوده که صرفا پوششی از مذهب می گرفته است.

در این کتاب همچنین به بررسی طرح های وحدت خواهانه ای که در طول تاریخ اسلام ارائه شده نیز پرداخته می شود. طرح هایی نظیر طرح سیدجمال الدین اسدآبادی، سلطان عبدالحمید عثمانی، شیخ الرئیس قاجار و ... . نمونه هایی از الگوهای موفق همسازگرایی نظیر حکومت عمر بن عبدالعزیز نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

این کتاب که توسط انتشارات مجمع تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده، کتابی تاریخی و بسیار شیرین است که ریز وقایع تاریخی را رویاروی مخاطب قرار می دهد. شاید شیرینی این کتاب به همان دلیلی باشد که نویسنده در مقدمه بدان اشاره کرده است: «دلی» بودن نگارش این کتاب.

 

 

4- اندیشه اصلاح و راهبرد وحدت و همبستگی در جهان اسلام (دوره دو جلدی)؛ مولف: سید احمد موثقی - ناشر کتاب: بوستان کتاب قم

وحدت، در منابع اصیل دینی (کتاب و سنت) و در اندیشه و عمل رهبران دینی و سیاسی جهان اسلام طی قرن‏ها همواره مطرح و دنبال شده است. یکی از این منادیان وحدت در قرن سیزدهم هجری، سید جمال الدین اسدآبادی است که با الهام از اندیشه سیاسی او متفکرانی در بلاد عرب، به ویژه مصر، سوریه، لبنان و عراق و در شبه قاره هند و ایران، از اهل سنت و شیعه، در قالب نهضت های فکری و سیاسی و با ارائه پیشنهادهایی درچارچوب اندیشه‏ های سیاسی و اصلاحی خود به آن پرداختند. مطالعه و بررسی آرای آنان در این کتاب، کمک زیادی به تدبیر امور مسلمانان در دنیای پیچیده کنونی و در روند جهانی شدن، در قالب منطقه‏ گرایی می ‏نماید.

 

5- وحدت و همگرایی از منظر حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مدله ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ مولف: علیرضا برازش - ناشر کتاب: امیرکبیر

«وحدت و همگرایی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» عنوان کتابی است که علیرضا برازش تالیف کرده است، یکی از مزیت های این کتاب دسته بندی کلی و جزئی خوب موضوعات درباره وحدت مسلمانان است و مزیت دیگر حجم کم آن که خواندنش را برای مخاطبان بیشتری ممکن می سازد. یکی از مزیت های این کتاب دسته بندی کلی و جزئی خوب موضوعات است و دیگری حجم کم آن که خواندنش را برای مخاطبان بیشتری ممکن می سازد. کتاب 80 صفحه دارد و بیانات رهبر انقلاب بدون دخل و تصرف و توضیح در کنار هم آورده شده اند.

 

6- برادران قریب: خاطراتی از تعامل شیعیان و اهل تسنن؛ مولف: حامد رضایی - ناشر کتاب: آرما

اینکه چطور می شود انسان هایی در یک کشور یا گاها در یک شهر زندگی کنند ولی در عین نزدیکی بدن ها، تصویری غیر واقعی از یکدیگر داشته باشند خودش مساله ای مهم و در جای خود قابل تامل است اما آنچه توانسته تصویر واقعی تری از هموطنان و همشهریان با یکدیگر ایجاد کند و صمیمت ها و همدلی ها را بیشتر کند، ارتباط بدون پیش فرض و صادقانه بوده است و بس!



کتاب موجود به خوبی این تجربه را می نمایاند. این مجموعه خاطرات، تلاشی برای درج خاطرات روحانیون شیعه فعال در عرصه تبلیغی در مناطق زندگی مشترک شیعه و سنی است که سرتاسر آن را قصه هایی جالب توجه از تغییر نگاه شیعه یا سنی، پس از ارتباط برادرانه و بدون پیش فرض تشکیل می دهد.



برادرانی که گرچه قریب اند و فاصله فیزیکی شان کم است ولی بخاطر دسیسه دشمنان یا جهل جاهلان، از هم غریب افتاده اند و گاهی دل هایشان از یکدیگر دور شده است!

 

7- آیین اعتدال؛ پیامی برای آشتی مذاهب؛ مولف: حیدر حب الله - ناشر کتاب: شهید کاظمی

کتاب «آیین اعتدال؛ پیامی برای آشتی مذاهب» ترجمه ی کتابی است از آقای شیخ حیدر حب الله با نام «رساله سلام مذهبی» که در سال 2015 در بیروت منتشر شد. این کتاب به همت اتحادیه امت واحده با ترجمه ی آقای محمدجواد حسین زاده در بهار سال 96 توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است.

نویسنده به دلیل نگرانی از وضعیت اسفناک جهان اسلام در نتیجه ی اختلاف­ های مذهبی به دنبال ارائه راه حلی برای برون رفت از وضعیت موجود است. راه حلی که با معیار قرار دادن عقلانیت و انصاف ارائه می ­شود و سعی در تعدیل و اصلاح خطاهای همه ی طرف­ های درگیر در این جنگ خانمان سوز و منجلاب فروکاهنده دارد.

 

8- آرمانشهر وحدت؛ مولف: محمدعلی خسروی - ناشر کتاب: موسسه چاپ و نشر عروج

آرمانشهر وحدت شهری است که همه چیز در آن رنگ مهر و صفا به خود می گیرد و نفاق و دورویی در آن راهی ندارد. بنیان های این شهر بر پایه راستی و درستی استوار گردیده است.

این کتاب تصویری از آرمانشهر وحدت را با تکیه بر تجربه های تاریخی و منابع اصیل دینی ترسیم کرده است.

در این اثر برای گسترش و تبیین ابعاد گوناگون وحدت و ترویج بنیان های تاریخی و اعتقادی اتحاد اسلامی از روایات معصومین(ع) و اندیشه های امام خمینی(ره) استفاده شده است.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 11 آذر 1396
  • شناسه
    60104
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط