loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

1- نیمه شبی در حله (رویای نیمه شب)
نویسندگان: مظفر سالاری، محمد رصافی، ناشر: بوستان کتاب قم، تعداد صفحات: 244
چکیده: نیمه شبی در حله داستانی است با صبغه دینی که با محوریت امام زمان(علیه السلام) نگاشته شده است. خلاصه داستان از این قرار است که پسری سنّی به نام هاشم دل داده دختری شیعه به نام ریحانه می شود که در کودکی با یکدیگر همبازی بوده اند و از قضا ریحانه نیز دل در گرو عشق هاشم دارد. حالا پس از سال ها، در جوانی همدیگر را دیده و در پی فرصتی برای ابراز علاقه و عشق خویش هستند. پس از اتفاقاتی که برای آنها می افتد، بالاخره موفق به خواستگاری و ازدواج با یکدیگر می شوند. این داستان در کنار محور اصلی یعنی عشق هاشم و ریحانه، چند محور دیگر نیز دارد: ماجرای تشرف اسماعیل هرقلی به محضر امام زمان(علیه السلام)، گفتگویی کلامی درباره اعتقاد شیعه به وجود امام زمان(علیه السلام) و پاسخ به چند شبهه در این زمینه، ظلم و ستم حاکمان وقت دنیای اسلام علیه شیعیان و مبارزه و مظلومیت شیعیان در دوران خفقان عباسی و اموی از دیگر مسائل چشمگیری است که در این داستان به آنها پرداخته شده است. از این منظر می توان گفت نیمه شبی در حله یکی از موفق ترین داستان هایی است که « دین » و به طور خاص « تشیع » در متن آن قرار دارد و البته نویسنده به خوبی از عهده طرح مباحث اعتقادی و تاریخی برآمده است.


2- معرفت امام زمان (ع) و تکلیف منتظران
نویسنده: ابراهیم شفیعی سروستانی، ناشر: موعود عصر (عج)، تعداد صفحات: 446
چکیده: کتاب معرفت امام زمان علیه السلام و تکلیف منتظران دو دسته مباحث را مورد توجه قرار داده است:
نخست، مباحث ناظر بر شناخت امام مهدى علیه ‏السلام و ویژگی هاى آن حضرت به عنوان امام زمان و آخرین حجت خدا بر روى زمین.
دوم مباحث ناظر بر شناخت، تکالیف و وظایف منتظران در عصر غیبت، در وجوه فردى و اجتماعى. مهم‏ترین ویژگی هاى این اثر عبارتند از:
1. ارائه مطالب بر اساس سیر و ترتیب منطقى مناسب، به گونه‏ اى که خواننده می تواند گام به گام به نگرشى جامع، عمیق و گسترده در زمینه معارف مهدوى و موضوعات مرتبط با آن دست یابد؛
2. بررسى وجوه مختلف اعتقادى، تاریخى، فرهنگى و اجتماعى باور مهدوى و فرهنگ انتظار به شیوه‏اى متقن و مستدل؛
3. بهره‏ گیرى از منابع اصلى و دست اوّل و دقّت در نقل اقوال و روایات؛
4. پاسخ‏گویى به پرسش ‏ها و ابهام‏ هاى گوناگونى که در حال حاضر در زمینه این باور و فرهنگ وجود دارد؛
5. تلاش در جهت ارائه دیدگاهى متعادل و به دور از افراط و تفریط در زمینه بسیارى از مباحث مهدوى؛
6. بررسى و تبیین بایدها و نبایدهایى که شایسته است در فعالیت‏ هاى پژوهشى، آموزشى، ترویجى و تبلیغى در حوزه مهدویت مورد توجه قرار گیرند؛
7. معرفى منابع مطالعاتى براى تکمیل مباحثى که در کتاب به اجمال به آنها پرداخته شده است. آنچه می توان گفت این است که در تدوین این کتاب، اهداف متعددى مورد توجه قرار گرفته است که مهم‏ترین آنها عبارتند از:
الف) عرضه اثرى جامع در زمینه مهم‏ترین موضوع‏ ها و مسائلى که در حوزه مباحث مهدوى مطرح بوده و در حال حاضر مورد توجه عموم مردم، به ویژه قشر تحصیل‏کرده اعم از طلاب، دانشجویان و دانش ‏پژوهان قرار گرفته است.
ب) تدوین مأخذ و منبعى متقن و قابل اطمینان براى برنامه ‏سازان رسانه ملى.
ج) تبیین مبانى و اصول مورد پذیرش دیدگاه فرهنگی - اجتماعى و ترسیم تصویرى هرچند اجمالى از مهم ‏ترین دغدغه ‏هاى نظریه ‏پردازان این دیدگاه در برخورد با باور مهدوى
و فرهنگ انتظار از یک‏سو و موضوع ‏ها و مسائل مختلف فرهنگى، سیاسى و اقتصادى موجود در جامعه از سوى دیگر.
د) تدوین متنى آموزشى که خواننده را به تدریج و بر اساس سیرى منطقى، با باور مهدوى و فرهنگ انتظار، آشنا و او را براى فعالیت‏ هاى پژوهشى و مطالعاتى عمیق‏ تر و گسترده ‏تر در این زمینه آماده سازد.
ه) آشنا ساختن قشرهاى مختلف مردم با وظایف و تکالیفى که در عصر حاضر در برابرآخرین حجت خدا علیه ‏السلام برعهده دارند.
این کتاب در هفت بخش به شرح زیر سامان یافته است: زندگى و شخصیت امام مهدى (علیه السلام)؛ معرفت امام زمان (علیه السلام)؛ مبانى و کارکردهاى انتظار؛ ظهور و آخرالزمان؛ تعیین وقت براى ظهور؛ جهان پس از ظهور؛ بایسته‏ هاى گسترش فرهنگ مهدوى؛ جلوه ‏هاى انتظار
نکته مهم دیگری که از ویژگی های این اثر به شمار می رود این است که «منشور راهبردى فرهنگ مهدویت» و «موضوع هایى براى پژوهش» به عنوان پیوست آمده است.


3- سودای روی دوست
نویسنده: مرتضی آقاتهرانی، ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 192 صفحه
چکیده: اوراق این کتاب بیانگر راهکارهای عملی جهت دیدار با حضرت ولی عصر علیه السلام است که چهار فصل تدوین شده، فصل اول مقدمات، کلیات است که در این فصل ابتدا پیرامون نام و القاب مبارک امام عصر علیه السلام سخن به میان آمده و سپس به مباحثی چون ارتباط و انتظار و دیدار پرداخته است.
علل و عوامل زمینه ساز برای ایجاد سنخیت باطنی و حقیقی با حضرت در فصل دوم بیان شده و در این فصل عوامل مؤثری که موجب دیدار حضرت صاحب الزمان عجل الله فرجه الشریف می شود ذکر شده است به امید آن که این فصل بتواند راهی مطمئن را فراسوی شیفتگان وصال آن مولای عزیز بگشاید.
فصل سوم موانع دیدار امام زمان علیه السلام است یا به تعبیر دیگر نباید های یک منتظر که نویسنده در آن به موانع دیدار و دوری از ساحت مقدس امام عصر علیه السلام پرداخته، بدین منظور که عزیزان و علاقه مندان آن حضرت را از خطرات و موانع ملاقات آن حضرت بازدارد.
عنوان آخرین فصل سالکان مخلص و عنایات خاص حضرت ولی عصر علیه السلام است که این فصل ابتدا به ولایت عام اهل بیت علیهم السلام، ولایت خاص حضرت بقیة الله علیهم السلام در دوران غیبت و آثار آن پرداخته و سپس تربیت و تزکیه سالک راه توسط حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را به عنوان یکی از آثار مهم و برجسته ولایت آن حضرت مورد توجه قرار داده است.


4- شهاب ثاقب
نویسنده: علیرضا رمضانیان، ناشر: نقش نگین، کهن دژ، 344 صفحه
چکیده: این کتاب یکی از بهترین آثار منتشر شده در عرصه مهدویت است و مهمترین هدف نگارش این اثر آسیب زدایی تحریف مفاهیم و آموزه های مهدویت و بررسی برخی آسیب هایی است که پیش از ظهور و در دوران غیبت رخ می دهد، زیرا آسیب های فرهنگ مهدویت موجب سستی اعتقاد مردم نسبت به اصل وجود امام زمان(عج الله تعالی فرجه) و گاهی سبب گرایش به افراد یا مجموعه های منحرف می شود.
از مهمترین وجوه تمایز و برتری کتاب استناد به یک سری از نابترین روایات در ارائه ی مباحث در هر بخش است.
این کتاب در 18 بخش به محتوای معرفت و شناخت امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف)، مفهوم آسیب شناسی، برداشت های انحرافی از مقوله انتظار فرج، افراط و تفریط در ارایه چهره مهر و قهر امام، طرح مباحث غیرضروری، شتاب زدگی و تعجیل، دور شمردن وقت ظهور، تعیین زمان ظهور، تطبیق علایم ظهور بر مصادیق خاص، افراط و تفریط در تبیین مفهوم غیبت و ضعف شناخت و ایمان به امام غایب می پردازد.
همچنین دیگر بخش های این اثر شامل موضوعات ملاقات گرایی، مدعیان دروغین مهدویت و نیابت، آرزوگرایان بی عمل، متوسلین دنیاخواه، جشن ها و دعاها، عدم پیروی از ولایت فقیه و نواب عام امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) و حب دنیا می شود.
به عنوان نمونه، پرداختن به مباحثی که هیچ ثمره ای ندارد و ما را از مباحث مهم باز می دارد و سبب بستر سازی برای ورود خرافات و سخنان غیر مستند می شود مانند ازدواج حضرت ولی عصر؛ تعداد همسران ایشان؛ تعداد فرزندان و یا اقامتگاه حضرت مهدی و... نویسنده محترم سئوالاتی همچون سئوالات مذکور را غیر ضروری دانسته است. زیرا در این زمینه ها احادیث و روایات اطمینان بخشی در دست نیست. بنابراین یکی از آسیب های مباحث مهدویت طرح مباحث غیر ضروری دانسته می شود. برای مثال در رابطه با ازدواج حضرت مهدی بر حسب قواعد و قوانین عمومی که در آن دو نظریه "خفای شخص" که پیرامون مخفی شدن بدن آن حضرت از دیده ها است، که بنابر این نظریه حضرت تا پایان غیبت نیز ازدواج نخواهند کرد. چرا که حضرت هر چیزی را که با فلسفه و حکمت غیبت منافات داشته باشد نبایستی انجام دهد چون مستلزم آشکار شدن وضعیت امام است. و نظریه دوم بنابر نظریه "خفای عنوان" است بطوریکه آن حضرت شخصیت حقیقی خود را به همسر و فرزندان خود معرفی نکند. این احتمال یک جمع عرفی بین انجام سنت اسلامی ازدواج است و عدم شناسایی مکان و موقعیت حضرت است. و در اخبار و روایات فقراتی بطور مجمل بر داشتن زن و فرزند دلالت دارد، ولیکن معلوم نیست این مطلب برای زمان غیبت است یا بعد از ظهور و نیز معلوم نیست ازدواج با عنوان واقعی آن حضرت صورت گرفته است و یا با شخصیت و عنوان ثانوی و در دسته دوم، روایاتی است که دلالت بر ازدواج آن حضرت و وجود فرزندانی برای ایشان در دوران غیبت کبری می کند. خواننده محترم برای تفحص بیشتر می تواند به فصول این کتاب مراجعه نموده و از مطالب ارزشمند کتاب بهره برداری نماید.
در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «اصل ظهور امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) امری است قطعی و وعده ای است الهی که قطعا و یقینا انجام می پذیرد و هیچ گونه تغییری در آن واقع نخواهد شد. اما وقت این امر مبارک بنابر روایات که از ائمه علیه السلام رسیده است، ممکن است مقدّم یا موخّر گردد، جلو بیفتد یا به تاخیر بیانجامد یعنی وقت قطعی و لایتغیر در آن وجود ندارد.»
و اعمال مردم نیز در تقدم و تأخر آن اثر دارد به ویژه عملکرد شیعیان که نسبت به حضرت حجت وظایفی خاص نیز بر عهده دارند که انجام آنها بر طبق نصوص متقن دینی می تواند در تقدم آن نقش بسیار داشته باشد.
برای تبیین این بحث نویسنده کتاب ابتدا به بیانی بسیار شیوا و با بهره گیری از آیات و روایات معتبر مفهوم بدا و علم پروردگار را که از مهمترین مباحث اعتقادی تشیع است را بیان کرده است که از بهترین مباحث اعتقادی کتاب نیز به شمار می رود.
به عنوان نمونه ای دیگر در مباحثی که در فصل ملاقات گرایی به عنوان یکی از آسیبهای مهدویت مطرح شده است آمده است:
پیامدهای این آسیب:
1- دور ماندن از انجام وظایف اصلی منتظران
2- یأس و ناامیدی در اثر عدم توفیق دیدار
3- بدبینی به امام علیه السلام به علت عدم دیدار
4- سودجویی افراد فرصت طلب و دنیا خواه (شیادان و مدعیان دروغین ملاقات)
در همین بخش کتاب در قسمت راهکارهای گوناگون وصول ملاقات امام زمان علیه السلام آمده است:
امام زمان علیه السلام در یکی از توقیعات شریفشان به جناب شیخ مفید در این باره چنین نگاشته اند:
ما را از ایشان چیزی محبوس نکرده است مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما می رسد و ما آن را ناخوش می داریم و از ایشان نمی پسندیم.
حضرت آیت الله بهجت در بیانی در این خصوص فرمودند:
اگر بفرمائید: چرا به آن حضرت دسترسی نداریم؟
جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نیستید؟ ایشان به همین از ما راضی است... ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.
برخی از مهترین مطالب کتاب عبارتند از:
1: معرفت و شناخت امام زمان؛ مباحث بسیار مهمی را شامل می شود مانند: انکار یکی از امامان انکار همه آنهاست، منظور از معرفت امام عصر چیست؟ عمل بدون معرفت امام بی ثمر است؟ واسطه فیض بودن امام، چهارده معصوم در بالاترین مراتب قرب حق و...
2: مفهوم آسیب شناسی؛ شامل مباحثی چون: مفهوم آسیب شناسی مباحث مهدوی، علل آسیب زا در مهدویت، آسیب شناسی تربیتی مهدویت و ...
3: برداشتهای انحرافی از مقوله انتظار فرج؛ شامل مباحثی چون: فرق علایم ظهور و شرایط ظهور، مفهوم انتظار، عناصر تشکیل دهنده انتظار و...
4: افراط و تفریط در ارائه چهره مهر و قهر؛ شامل مباحثی چون: اندیشه افراطی و تفریطی در کشتار به هنگام ظهور، احتمالات قیام حضرت با شمشیر، مخالفان حضرت مهدی علیه السلام، هدف قیام امام عصر
5: طرح مباحث غیر ضروری؛ شامل مباحثی چون: ازدواج حضرت، جزیره خضراء، مثلث برمودا و...
6: شتاب زدگی و تعجیل؛ شامل مباحثی چون: روایات در عواقب تعجیل، آثار صبر و تسلیم و رضا برای تحقق امر ظهور
7: دور شمردن؛ شامل مباحثی چون: دور شمردن وقت ظهور، یاس از ظهور یک لحظه هم پذیرفته نیست، ظهور اصغر و اکبر
8: توقیت یا تعیین زمان ظهور؛ از مهمترین و بهترین فصول کتاب است که شامل مباحثی چون: راه مقابله با تفکر تعیین زمان ظهور، حکمت معین نبودن وقت ظهور حضرت، علم امام علیه السلام به زمان ظهور، دو نوع علم غیب، انواع علم امام، فرق حقیقی بین علم امام با علم خداوند، مسئله بدا، دشواری های عصر غیبت، برخی موانع برپایی حق در زمان غیبت، وظایف منتظران و...
9: تطبیق علائم ظهور بر مصادیق خاص
10: افراط و تفریط در تبیین مفهوم غیبت
11: ضعف شناخت و ایمان به امام غایب؛ شامل مباحثی چون: فایده امام غایب، اثر وجودی امام علیه السلام، راه های تقویت ارتباط معنوی با امام زمان علیه السلام، راهکارهای گذر و عبور صحیح و سالم از دوران غیبت در کلام اهل بیت علیهم السلام
12: ملاقات گرایی؛ شامل مباحثی چون: پیامدهای این آسیب، فایده نقل و بازگو کردن تشرفات، هدف از ملاقاتها و...
13: متمهدین و مدعیان دروغین مهدویت و نیابت
14: آرزوگرایان بی عمل؛ شامل مباحثی چون: شفاعت از نگاه قرآن کریم و در روایات اسلامی، شفیعان درگاه الهی و...
15: متوسلین دنیا خواه: شامل مباحثی چون: تقسیم بندی افراد نسبت به بحث توسل، اولوالالباب (خردمندان)، دنیاخواهان، خرافه گرایان، وهابیه و...
16: جشن ها و دعاها و..؛ شامل مباحثی چون: معیارهای غم و شادی، شرایط و آداب شادی، پیام و آثار این جشنها و...
17: عدم پیروی از ولایت فقیه و نواب عام امام زمان علیه السلام؛ شامل مباحثی مانند: دلایل نیازمندی جامعه اسلامی به ولایت و حکومت اسلامی، اندیشه جدایی دین از سیاست، نقد نظریه جدایی دین از سیاست و...
18: حب الدنیا؛ شامل مباحثی مانند: آسیب شناسی اهداف امام زمان علیه السلام، شیوه های نو مبارزه با اهداف امام زمان علیه السلام، وجه تسمیه شهاب ثاقب و...


5-
انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه
مولف: علیرضا پناهیان، ناشر: بیان معنوی، تعداد صفحات: 379

چکیده: گرچه کتاب های ارزشمند و فراوانی در باب مهدویت و انتظار نگاشته شده است، اما تجزیه و تحلیل سازنده ترین مفهوم در زمینه مهدویت، که همان انتظار فرج است کمتر مورد گفتگوی عالمانه قرار گرفته است.
نویسنده در این کتاب با توجه توامان به مفهوم انتظار در شبکه ی معارف دینی و مباحث انسان شناسانه، مباحثی استدلالی و کاربردی بر پایه ی معارف اهل بیت (ع) ارائه داده است.در عصری که توجه به مفهوم کلیدی انتظار بیش از هر زمانی فراگیر شده و علاقه مندی قشر دانشجو برای گفتگوی عالمانه از معارف مهدوی مشهود است، کتاب حاضر که بخش مهمی از معارف و مفاهیم عمیق انتظار به زبانی شیوا و در عین تحلیلی بیان کرده است، می تواند به عنوان یک متن درسی برای دانشگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.


6- خورشید مغرب
نویسنده: محمدرضا حکیمی، ناشر: دلیل ما، تعداد صفحات: 160
چکیده: این کتاب مطالبی جامع درباره مباحث مختلف «مهدویت» است که با بیانی علمی، ادبی، ساده و روان طرح شده است. مؤلف در این کتاب کوشیده است تا با استناد به آیات، روایات و منابع تاریخی و تحلیل آنها، سیمایی کلی از حضرت مهدی ارائه دهد.
خورشید مغرب، نخستین بار در 51 صفحه در سال 1349 از سوی انتشارات غدیر در تهران به چاپ ‏رسید. در سال 1360 مباحث و نکات دیگری بر آن افزوده شده و در همان قطع به همّت دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ شد. مؤلف در سال 1362 آن را درقطع وزیری، با 390 صفحه به شکل کنونی درآورد و از آن زمان تاکنون بارها چاپ و منتشر شده است. خورشید مغرب، چهارده فصل (به عدد معصومین(علیهم السلام) ) و یک یادآوری مهم دارد: ....
1. میلاد، 2. شمایل و سیرت، 3. غیبت، 4. در کتاب‏های پشینیان، 5 و 6. در کتاب‏های مسلمین، 7. در «قرآن کریم»، 8. در«سوره قدر»، 9. در علوم عقلی، 10. درعلوم تجربی، 11. در فلسفه تربیتی و سیاسی، 12. عینیت مقاومت نه عینیت تسلیم، 13. انتظار، 14. در طلب خورشید. وی در بخشی از کتاب چنین نوشته است: «یکی از ابعاد عظیم تکلیف حساس و بزرگ، در روزگاران غیبت و انتظار، حفظ دین، نگهبانی مرزهای عقیدتی، و حراست از باروهای باورهای مقدس است. جامعة منتظر، نباید در باره این امر عظیم سستی روا بدارد.
گفتنی است نام کتاب از روایاتی گرفته شده که طلوع خورشید از مغرب را از حوادث مهمّی دانسته است که در آستانه قیامت رخ خواهد داد. شیخ مفید(ره) درباره چگونگی این اتفاق نوشته است: «خورشید هنگام ظهر در آسمان راکد می ‏شود و ساعتی چند تا به هنگام عصر پیدا نباشد؛ آن گاه از مغرب آشکار گردد».
این کتاب علاوه بر نثر زیبا، از استحکام خوبی برخوردار است که می تواند برای عموم علاقه مندان به مباحث مهدویت ـ به ویژه اهل فرهنگ ـ مفید باشد.
از مهمترین بخشهای کتاب بررسی منجی در کتب پیش از اسلام و اسلام است.


7- آماده باش یاران امام زمان (عج)
نویسندگان: حسین گنجی، سید علی تهرانی، ناشر: طوبای محبت، تعداد صفحات: 208
چکیده: این کتاب در حقیقت بررسی وظایف منتظران و ویژگی‎های یاران امام زمان (عج) است. در این پژوهش ضمن بررسی معنای انتظار ویژگی‎های منتظران واقعی ظهور حضرت مهدی و مهر و محبت امام زمان نسبت به منتظران خویش بیان شده و فواید و آثار تقوا در عصر غیبت و راه‎های تهذیب نفس و خودسازی بررسی گردیده است. نگارنده به سقوط ارزش‎های دینی در زمان غیبت اشاره کرده و بایدها و نبایدهای این زمان را بیان کرده است. از دیدگاه وی شخص منتظر در زمان غیبت باید تقوا پیشه کند و با یاد امام زمان زندگی کرده و فرامین خدا و اولیای الهی را اطاعت کرده و ارتباط وحی همیشگی با امام زمان خویش داشته باشد. وی به نهی کردن امامان از تعیین وقت ظهور اشاره کرده و امکان تشرف یافتن به حضور امام عصر را بررسی نموده است. بیان راه‎ها و موانع ارتباط معنوی با امام زمان از مباحث پایانی کتاب است.


8- شش ماه پایانی (تقویم حوادث شش ماهه پیش از ظهور)
نویسندگان: مجتبی الساده، محمود مطهری نیا، ناشر: موعود عصر (عج)، تعداد صفحات: 280
چکیده: کتاب شش ماه پایانی ترجمه کتاب «الفجر المقدس المهدی علیه السلام و ارهاصات الیوم الموعود» است که نویسنده با مطالعه و تحقیق در منابع و تفحص در روایات، موفق به ارائه اثری شده که در آن وقایع و حوادث شش ماه آخرین از سال ظهور امام مهدی علیه السلام را قابل بررسی و مطالعه نموده است.
این کتاب هرگز وقتی برای ظهور امام زمان علیه السلام مشخص نکرده است. اما جمله خوانندگان را متذکر حوادث مهم و جدی آخرین سالی می کند که امید می رود واقعۀ شریف ظهور در آن اتفاق افتد. ان شاءالله.
به گفته نویسنده این کتاب، نیمه دوم سالی را که آخرین سال غیبت است و به ظهور حضرت مهدی علیه السلام ختم می شود، به تصویر کشیده است.
برای استخراج مجموعه این رویدادهای پی در پی، نویسنده به آن دسته از احادیث تمسک جسته که به تاریخ خاصی اعم از روز، ماه یا سال اشاره داشته اند که بحمدالله، همه علایم حتمیه در این محدوده گنجیده اند. البته لازم است بگوییم که بسیاری از علایم ظهور زمان خاصی را مشخص نمی کنند و از همین رو در این مجموعه چندان به آنها پرداخته نشده است.


9- آثار اعتقاد به امام زمان (ع)
نویسنده: هادی قندهاری، ناشر: منیر، تعداد صفحات: 88
چکیده: مولف کتاب برآن است با استناد به روایات، احادیث و آیات قرآنی ارتباط میان ولایت اهل بیت (ع) و اعتقاد به محدودیت را ذیل موضوعات گوناگون تبیین نماید .
پیش از آن که به بحث در اصل مهدویت پرداخته شود، لازم است بدانیم که اصولاً جایگاه این بحث در اعتقادات شیعی کجا است؟
آیا اعتقاد به ظهور حضرت مهدی علیه السلام و آشنایی و معرفت به آن حضرت و انتظار ظهور آن حضرت و توجه و توسل به آن حضرت ضرورت دینی دارد، و یا اینکه مسلمانی بدون آن نیز امکان پذیر است! اگر نه به چه علت؟
اساساً رابطه ی ایمان و ولایت اهل بیت چیست؟
تفاوت اسلام با ایمان در چه چیز است؟
آیا ایمان به ولایت اهل بیت در سایر ادیان نیز مطرح بوده؟
بشارت و هشدار اساسی به محبین اهل بیت چه چیز است
و تکلیف گناهکارانی که محب اهل بیت هستند چه خواهد شد و بسیاری از مبانی اعتقادی دیگر...
اصولا تا انسان به اهمیت چیزی پی نبرد، به آن دل نمی دهد و برای آن همت نمی گمارد و آن طور که شایسته است به آن ارج نمی گذارد. بنابر این در این زمینه در این کتاب بسیار ارزشمند در 14 فصل مهمترین مبانی اعتقادی شیعه در این زمینه در عین اختصار و سادگی و روانی در نهایت اتقان مستدل به دلایل عقلانی و مستند به آیات و روایات تبیین شده است.
فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
1- پایه اصلی دین/ 2- شرط ایمان/ 3- توحید عملی/ 4- بندگی خداوند/ 5- شرط قبول اعمال/ 6- در عوالم و ادیان قبل/ 7- برترین راه تقرب به خداوند/ 8- تنها راه نجات/ 9- شرط لازم برای مغفرت حق/ 10- هدایت الهی/ 11- برترین نعمت خداوند/ 12- در معرفت امام زمان علیه السلام/13- سبب علوّ مقام پیروان/ 14- تذکرات (الف- عمل، لازمه ی ولایت و دوستی اهل بیت علیه السلام/ ب- وعده و وعید خداوند به محبّین/ ج- نهی از غلوّ در شأن اهل بیت علیه السلام/ د- شرط ولایت اهل بیت علیه السلام برائت از دشمنان/ ه- تنها محبّت اهل علیه السالم کافی نیست/ و- اولویت ولایت بر دیگر فرائض/ ز- لزوم تربیت فرزندان بر ولایت آل محمد علیه السلام/ ح- درجات بالاتر ولایت با تقاضای از خدا)


10- آخرالزمان شرایط ظهور باطنی ترین بعد هستی
نویسنده: اصغر طاهرزاده، ناشر: لب المیزان، تعداد صفحات: 80
چکیده: 1- شرایط ظهور حضرت مهدی(عج) به قدری عجیب و عظیم است که اندیشه های زیادی را جهت درک آن شرایط به خود مشغول می کند تا انسان متوجه شود چگونه با ظهور آن حضرت، ابعاد پنهان و باطنی عالم به ظهور می آید و سنگ و درخت با یاران مهدی(عج)سخن می گویند. 2- بیش از آن که تصور شود حضرت مهدی(عج) از عالم غیب به عالم شهود می آید باید به این نکته توجه شود که عالم شهود نیز آنچنان صعود می کند که می تواند ظرف ظهور ابعاد غیبی حضرت مهدیg گردد. 3- رابطه ی بین ظهور پیامبر آخرالزمان(ص) به عنوان حامل آخرین و کامل ترین دین و ظهور آخرین ولی خدا به عنوان حامل آخرین اسرار الهی ما را به این تأمل دعوت می کند که در آخرالزمان باطنی ترین ابعاد هستی ظهور خواهد کرد. 4- وقتی حضرت سجاد در وصف منتظران حضرت مهدی(عج) می فرمایند: «اَلْغیبةُ عِنْدَهُم بِمَنْزِلَةِ الْمُشاهده» غیبت نزد آن ها همانند مشاهده است، می فهمیم زمانه جهت ظهور مهدیg باید آنچنان اوج بگیرد که دیگر عالم ماده حجاب بین انسان ها جهت رؤیت عالم غیب نباشد و این می رساند که ضروری است معارف خاصی به میان آید که بتواند انسان ها را به حضور عالم غیب سیر دهد تا زمینه ی ظهور آن حضرت فراهم گردد. اولین قدم، روی برگرداندن از تمدنی است که تماماً حسّی و حسّی زده است. 5- اعتقاد به توحید و نافذبودن توحید، اقتضا می کند که متوجه باشیم توحید الهی همچنان تاریخ را در می نوردد و جلو می آید و روز به روز بیشتر ظهور می کند تا منجر به توحیدی ترین شرایط و حاکمیت موحد ترین انسان شود و در نتیجه در آخرالزمان انسان ها با تجلی کاملی از توحید الهی روبه رو خواهند شد و این یعنی ظهورِ ابعاد باطنی عالم هستی و پشت کردن به ظلماتی که مانع تجلی چنین توحیدی است. این ها از نکاتی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته و فرهنگ انتظار را معنی کرده است تا معلوم شود باید منتظر چه چیزی بود و چگونه خود را برای چنان شرایطی آماده کرد. به امید آن که قدمی به سوی ظهورِ باطنی ترین بُعد هستی برداشته باشیم.


11- حکمت نامه جوان
نویسندگان: محمد محمدی ری شهری، احمد غلامعلی، ناشر: دارالحدیث، تعداد صفحات: 472
چکیده: بر طبق نظر مولف این کتاب بر این اساس تدوین شده است:
کتاب شناسى جوانان
اهمّیت پژوهش درباره جوانان ، سبب شده است که پژوهشگران در زمینه هاى تعلیم و تربیت، روان شناسى و جامعه شناسى ، صدها مقاله و کتاب درباره ابعاد مختلف مسائل و مشکلات جوانان تهیه کنند و کثرت منابع در این زمینه ، موجب گردیده است که جمعى به کتاب شناسى این گونه آثار ، همّت گمارند.
بهترین کتاب ها براى نسل جوان
نسل جوان در عصر حاضر ، احساسات، خواسته ها، نیازها و مشکلات ویژه اى دارد که نسل هاى گذشته نداشتند . همچنین ، آسیب ها و انحرافات خاصّى جوانان امروزى را تهدید مى کند که در گذشته ، تهدید نمى کرد . از این رو ، به گمان ما ، بهترین کتاب ها براى نسل جوان در عصر کنونى ، کتاب هایى هستند که داراى سه ویژگى باشند:
۱. بر اساس شناخت دقیق استعدادهاى جوانان، تهیه و تنظیم گردند و پاسخگوى احساسات، نیازها، خواست ها و دغدغه هاى آنان در زندگى باشند و از آسیب ها و انحرافاتى که نسل جوان را در عصر حاضر تهدید مى کند ، پیشگیرى نمایند ؛
۲. الگوى عینى براى ارزش هاى اخلاقى ارائه نمایند؛
۳. براى جوانان از جذابیت لازم براى مطالعه، برخوردار باشند.
بهترین جوان شناس ، آفریدگار انسان است. هم اوست که بهتر از هر کس دیگر، استعدادهایى را که به جوانان عنایت کرده ، مى شناسد و نیازهاى آنان را مى داند و از آسیب هایى که سرمایه جوانى را تهدید مى کند ، آگاه است. بنابراین، بهره گیرى از رهنمودهاى قرآن و احادیث اسلامى - که ریشه در وحى الهى دارند - براى تهیه بهترین کتاب هاى مورد نیاز جوانان ، از اهمّیت فوق العاده اى برخوردار است ؛ امّا مسئله اساسى در ارائه رهنمودهاى الهى به نسل جوان ، این است چگونه این رهنمودها ، هماهنگ با زمان و مکان ، در هر دوره اى ، از قرآن و سنّت ، استخراج گردد و افزون بر این ، همراه با ارائه الگوى عینى ، جاذبه کافى براى مطالعه نسل جوان داشته باشد . نگارنده ، در نگارش کتاب کیمیاى محبّت ـ که بخشى از رهنمودهاى اسلامى را ارائه کرد ـ ، ۱ تلاش نمود کتابى با همه این ویژگى ها عرضه کند و خوش بختانه آن کتاب ، سختْ مورد استقبال جوانان قرار گرفت .
حکمت نامه جوان
کتاب حکمت نامه جوان ، تا آن جا که توانسته ، رهنمودهاى قرآن و اهل بیت علیهم السلام را همراه با ارائه الگوهاى عینىِ ارزش هاى دینى و اخلاقى به جوانان ارائه مى نماید . امیدوارم که خداوند منّان ، این مجموعه را از جذّابیت لازم براى مطالعه جوانان عزیز ، برخوردار نماید.
گفتنى است آنچه در این حکمت نامه آمده ، متن مهم ترین رهنمودهاى قرآن و احادیث اسلامى براى جوانان است که شرح آنها ، نیاز به کتاب هاى مستقل در زمینه هاى مختلف مسائل جوانان دارد و از این رو ، امید است که این مجموعه ، نه تنها براى جوانان ، بلکه براى پژوهشگران و مسئولان امور تربیتى ، مفید و کارساز باشد .


12- زن منتظر و منتظرپروری: رسالت های انگیزشی، شناختی و رفتاری زن منتظر
نویسندگان: مریم معین الاسلام، علی غلامی، ناشر: مؤلف، تعداد صفحات: 240
چکیده: دشواری ها و سختی های دوران آخرالزمان و وضعیت اسف بار زن در دوران معاصر و نیز آنچه از وضعیت زنان در آخرالزمان که مورد اشاره ی روایات قرار گرفته است ،بهترین عامل ایجاد انگیزه در زن منتظر برای خیزش و حرکت به سمت شناخت راههای مصون و سالم ماندن از این وضعیت هولناک است.
زن منتظر برای شناخت رسالت های خویش در عرصه ی فردی،می بایست ابتدا با نگاهی از روی تدبر و دقت ،خداشناسی و هستی شناسی را سرلوحه ی کارهای خویش قراردهد.این مرحله گرچه یکی از اقدامات غیرضروری است ولی در واقع ،ریشه ی بسیاری از مشکلات را می بایست در ضعف بینش نسبت به خدا و هستی جستجو کرد.
پس از این اقدام نوبت به شناخت عظمت و جایگاه انسان می رسد.تنها در پرتو شناخت صحیح از انسان و تدبر در تفاوتهائی که خداوند در زن و مرد طرح ریزی کرده است میتوان به کمال شخصیت انسانی زن منتظر امید داشت.
همچنین زن منتظر می بایست بداند که بر شخصیت و رفتار وی ،اصولی حاکم است که می باید در مواردی که امور با هم تعارض می یابند،با اعمال آن اصول ،آنچه که اصل می گوید را در اولویت قرار دهد.
دین شناسی اقدام بعدی زن منتظر است .وی می بایست ضرورت ،جامعیت،ارکان و سیستم حاکم بر دین را به درستی بشناسد تا بتواند جایگاه حضرت مهدی"عج" را در نظام دین درک کند.
وی در گام آخر دشمنان خویش در مسیر حرکت به سمت جامعه ی مهدوی از جمله شیطان ،نفس اماره و جاهلیت مدرن را به صورت جدی درک کرده و برای محفوظ ماندن از گزند آن برنامه ریزی کند.
زن منتظر زمانی میتواند به رسالت خود در تربیت نسل مهدوی و مقدمه سازی ظهور عمل نماید که اصالت خانواده و نقش همسری و مادری را حفظ نموده و نسبت به فراگیری و عمل به ساز و کارها و مهارت های تربیت خانواده ای مهدوی،کوشا باشد.


13- مفرد مذکر غایب
نویسنده: علی موذنی، ناشر: مسجد مقدس جمکران، تعداد صفحات: 144
چکیده: نمایش نامه «مفرد، مذکر، غایب» زندگی ملیکا یا نرگس خاتون مادر گرامی امام عصر(عج) است، این نمایش نامه از آشنایی ایشان با کنیزی عرب که وظیفه تدریس زبان عربی را دارد و واسطه ای برای تعبیر خواب های ملیکا و آشنا کردن هرچه بیشتر او با خاندان اهل بیت(ع) و در نهایت ازدواج با شخص امام حسن عسگری(ع) است.
علی موذنی بسیار خوب دیالوگ ها را با زبانی شیرین و داستانی در ذهن خواننده به تصویر می کشد و به نوعی موشکافانه دغدغه ها و شرایط احساسی افراد نمایش را بررسی می کند.

بخشی از متن نمایش نامه
ملیکا: در فروش من تعجیل نکن
عمرو: مویم سفید می شود و دندان هایم سیاه و تو روی دستم می مانی
ملیکا: آیا نباید آن کس که به تملک او در می آیم به دلم بنشیند؟ (مردی که آن را در نظر داشته، نزدیک می شود.)
عمرو: آمدیم و کسی به دل تو ننشست. تکلیف چیست؟
مرد: سلام بر عمروبن یزید. (عمرو در او دقیق می شود و می شناسد و خوشحال به پا می خیزد)
عمرو: السلام جناب بشربن سلیمان
بشر: از قرار رومی است.
(عمرو پاسخ نمی دهد)
بشر: قیمت اش چند است؟
عمرو: (نا مطمئن) سیصد!
بشر: نام شما چیست خواهرم؟
عمرو: (به شوق آمده) نرجس!
بشر: اگر رومی است چرا نامش نرجس است؟
عمرو: اسم، اسم است دیگر جناب بشر! رومی و زنگی ندارد.
بشر نامه ای را از پر شالش بیرون می آورد.
....
ملیکا: (به عمرو) خوشحال باش که من مالک خویش را یافتم


14- مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم (ع)
نویسنده: سید محمدتقی موسوی اصفهانی، مترجم: سیدمهدی حائری قزوینی، ناشر: مسجد مقدس جمکران، تعداد صفحات: 492
چکیده: یکی از فاخرترین آثار منبع دسته اول در حوزه ی مهدویت است که یکی از مهمترین ملزومات مطالعاتی برای هر منتظر است. این کتاب در دو حوزه ی مباحث ویژه ی شخص حضرت حجت و وظایف منتظران یکی از بهترین منابع است. سوالاتی از قبیل وجه تسمیه کنیه های حضرت به قائم، منتقم، مهدی، منتظر و یا شباهت های ویژه ی حضرت به هر یک از انبیا و ائمه و به ویژه وظایف منتظران اگر نگوییم بهترین و جامع ترین کتاب است بی شک یکی از بهترین ها و کامل ترین هاست.
مکیال المکارم، به معنای «معیار سنجش خوبیها» است و نام کتابی است که به سفارش خود حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) نوشته شده است. در این کتاب به تفصیل راجع به فواید دعا برای فرج سخن گفته شده است.
نویسنده ی این کتاب گرانقدر، «محمد تقی موسوی اصفهانی» ماجرای نوشتن مکیال المکارم را چنین تعریف می کند:
«...تا این که کسی را در خواب دیدم که با قلم و سخن نتوان او را توصیف نمود، یعنی مولا و حبیب دل شکسته ام و امامی که در انتظارش هستیم. او را در خواب دیدم که با بیانی روح انگیز چنین فرمود: «این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام او را بگذار: مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم.» همچون تشنه ای از خواب بیدار و در پی اطاعت امرش شدم...»
او در ادامه تعریف می کند که به دلیل مشکلات زندگی تا مدتی نمی تواند کتاب را بنویسد تا اینکه در سفر حج، مبتلا به وبا می شود و با خدا عهد می بندد که اگر خوب شود، کتاب را به اتمام برساند. پس از اتمام سفر و رهایی از بند بیماری، کتاب مکیال المکارم را نوشت و به قول خودش این کتاب: «همچون بهشتی بالا بلند و عالی مرتبه است و ثمراتش در دسترس و نزدیک به فهم، هیچ سخن بیهوده ای از آن نشنوی، در آن چشمه ها (ی علم و معرفت) جاری است.»
ترجمه ی این کتاب در دوجلد منتشر شده است و تعداد بابهای کتاب مکیال المکارم، هشت باب است که در هر کدام به موضوعی خاص پرداخته شده است: شناختن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)، اثبات امامت ایشان، قسمتی از حقوق آن حضرت نسبت به ما، لزوم دعای ما برای امام، نتایج دعا برای فرج، بهترین اوقات دعا، چگونگی دعا برای فرج و
تکالیف منتظران.
این کتاب از جمله کتب مفید و ضروری برای هر شیعه محسوب می شود و خواندن آن به هر منتظری توصیه ی اکید می شود.


15- امام مهدی (عج) موجود موعود
نویسنده: عبدالله جوادی آملی، ناشر: اسراء، تعداد صفحات: 320
چکیده: این کتاب ارزشمند، یکی از کتابهایی است که مطالعه ی آن برای هر منتظری مفید است.
این کتاب، که مجموعه مباحث گفتاری و نوشتاری استاد علامه جوادی املی درباره حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) است، با مقدمه ای ارزشمند از ایشان به دوستداران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ارائه شده است.
کتاب ذکر شده با یک پیشگفتار و در سه بخش کلی سامان یافته است.
بخش اول کتاب که بهترین و قویترین بخش کتاب هم هست، امام شناسی است که شامل سه فصل می شود، فصل اول امامت عام؛ مهمترین سؤالاتی که در این فصل به آنها پاسخ داده شده
1- چرا مردم نمی توانند خودشان امام خود را برگزینند؟ (شخصِ حضرت مهدی با استدلال عقلی به این سؤال پاسخ گفته اند)
2- ویژگی های زندگی جاهلانه و معیار حیات معقول چیست؟
3-معنای حیات و مرگ در زندگی قرآن چیست؟
4- مراتب و نشانه های حیات عقلی چیست؟
5- مفهوم واقعی معرفت امام چیست؟
6- به چه علت انسان ها نیاز به پیامبر و امام دارند؟
فصل دوم این بخش امامت خاص نام گذاری شده، برخی از مهم ترین عناوینی این فصل:
1- راه معرفت امام عصر و والاترین راه شناخت امام عصر
2- قرآن و عترت یک حقیقت و دو ظهور و جلوه هایی از هماهنگی این دو
3- امام ِمعصوم، پیشوای عقاید و اخلاق واعمال و شاهد بر اعمال
4- مهدی موعود همسفر سالکان و قافله سالار کاروان عشق
5- شباهت امام عصر با حضرت موسی علیه السلام
از عناوین مهم فصل سوم هم عبارتند از:
1-خضوع انسان کامل در برابر اراده الهی
2- امام عصر، حقیقت آب حیات
3- زندگی آسوده ، ثمره اطاعت از انسان کامل
بخش دوم کتاب انتظار نام دارد که از بهترین قسمت های کتاب است که چهار فصل دارد
برخی از مهمترین سؤالاتی که در کل این چهار فصل به آنها پاسخ گفته می شود:
1- آیا غیبت نسبی است یا مطلق
2- اساساً علت غیبت چیست؟ اختیاری است یا اجباری؟
3- آیا در زمان غیبت احکام دین تعطیل می شود؟
6- حقیقت انتظار فرج چیست و شرایط تحقق حقیقت انتظار چیست؟
5- نفاوت دوستداران امام غائب و منتظران امام قائم چیست؟
6- انتظار حقیقی چه آثاری دارد؟
7- مهمترین وظایف منتظران چیست؟
8- چگونه می توان با امام زمان ارتباط داشت؟
9- وظایف منتظران در آیینه ی دعای امام زمان! (این قسمت کتاب فوق العاده هست، امام زمان دعایی دارند که در آن وظایفِ بسیاری از اقشار جامعه و انتظاراتی که از ایشان دارند را بیان کرده اند؛ از قبیل وظایف علما، دانشجویان،کهنسالان، جوانان، زنان، ثروتمندان، ضعفا، حاکمان، نیروهای نظامی، توده مردم و ....)
بخش سوم کتاب از ظهور تا مدینه فاضله مهدی نام دارد
برخی از مهمترین موضوعاتی که در این بخش به آنها اشاره شده به قرار زیر است:
1- آثار و برکات عام ظهور چیست؟
2- سیمای عمومی عصر ظهور چگونه است؟
3- برخی از رخداد های هنگام ظهور؟
4- ویژگی های دوران ظهور و هندسه مدینه مهدوی چیست؟
البته هر کتابی نقاط قوت و ضعفی دارد! بخش امام شناسی این کتاب قوی ترین و بهترین بخش کتاب است و هر منتظر و شیعه ای باید با مطالب آن آشنا شود که این هم به دلیل تبحر بالای حضرت آیت الله جوادی آملی بر مباحث اعتقادی و کلامی است.
بخش انتظار هم قابل قبول است و بعضی از قسمتهایش مطالب بسیار ناب و مفیدی دارد که البته درعین حال دراین موضوع، کتاب های قوی تری هم وجود دارد(مانند کتاب مکیال المکارم یا کتاب وظایف شیعیان در زمان غیبت)
اما بخش پایانی یعنی از ظهور تا مدینه ی فاضله قسمتی است که به عمق و قوت سایر بخش ها نیست.


16- بشارت به منجی موعود: نگرشی تحقیقی درباره ی منجی آخرالزمان
نویسنده: علی سرایی، ناشر: موعود عصر (عج)، تعداد صفحات: 104
چکیده: کتاب "بشارت به منجی موعود" را می توان دایره المعارف خلاصه ای دانست درباره موعود آخر الزمان در ادیان آسمانی. این کتاب که ماحصل تحقیقات و پژوهش های نویسنده است، از چندین فصل تشکیل شده که در هر بخش به موضوعی خاص پیرامون آخرین نجات دهنده تاریخ، پرداخته است.
در اولین فصل کتاب موضوع انتظار به طور کلی و همینطور انتظار در دین مبین اسلام، به طور مختصر توضیح داده شده است. نویسنده در این فصل کوتاه این مدعی را عنوان کرده که این انتظار نه تنها در اسلام، بلکه در تمام اقوام و ادیان جهان، از دیر باز تا هم اکنون، امری قطعی و اجتناب ناپذیر است.
در فصل بعدی کتاب وی با بررسی اعتقادات و افکار ملل جهان مانند مصریان باستان، هندیان، یونانیان و ایرانیان، این مدعای خود را ثابت کرده است. در این مرور کوتاه او حتی نام منجی ای که هرکدام از این اقوام به آمدنش ایمان دارند را نیز آورده است.
وی به این مختصر بسنده نکرده و در فصل بعدی کتاب، لیستی از این نام ها و القاب که در کتب مقدس دنیا امده است را جمع آوری کرده است.
در بخش های بعدی کتاب، هر بخش به یکی از ادیان آسمانی دنیا اختصاص پیدا کرده و بخش هایی از کتب مقدس این ادیان که نوید دهنده آمدن منجی موعود بوده را، عینا نقل قول کرده است. در این سلسله فصول، نه فقط معتقدات قلبی بلکه وجوه عملی این اعتقاد در ادیان زرتشتی، هندو، یهودیت، مسیحیت و اسلام با ذکر نام کتاب و شماره صفحه، بطور دقیق آورده شده است. به عنوان مثال درباره دین زرتشت که دین گذشته مردم ایران زمین بوده است، می خوانیم:
در جنگ قادسیه پس از درگذشت "رستم فرخزاد"، سردار نامی ایران، هنگامی که شکست نیروهای ایرانی حتمی شده و یزدگرد با کسان خود آماده فرار می شد، به هنگان خروج از کاخ پرشکوه خود در مداین، ایوان مجلل خود را مورد خطاب قرار داده و گفت: "هان ای ایوان! درود من بر تو باد، من هم اکنون از تو روی برمی تابم تا آنگاه که با یکی از فرزندان خود که هنوز زمان ظهور آن فرا نرسیده است، به سوی تو برگردم."
سلیمان دیلمی می گوید: هنگامی که به خدمت حضرت امام جعفر صادق (ع) رسیدم، مقصود یزدگرد را از جمله "یکی از فرزندان خود" پرسیدم. حضرت فرمودند: "او مهدی موعود و قائم آل محمد (ص) است که به فرمان خداوند در آخر الزمان ظهور می کند و ششمین فرزند من و فرزند دختری یزدگرد و یزدگرد نیز پدر اوست". علامه محمد باقر مجلسی در بحار الانوار جلد 46 صفحه 12 آورده است: مادر بزرگوار امام سجاد (ع) -حضرت شهربانو- دختر یزدگرد، آخرین پادشاه ساسانیان است.
پس از مرور کتب مقدس ادیان آسمانی، نویسنده به مسئله حکومت آینده ی جهان و دین آینده ی جهان از نگاه آیات مقدس قرآن کریم و احادیث ائمه بزرگوار پرداخته است. وی دلایلی از این منابع آورده است که حکومت آینده جهان، حکومت معنویت، عدالت و آزادی است . دین آینده جهان نیز همان دین مبین اسلام است.
همچنین درباره شادمانی جهانیان در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) و ذکر اوصاف و احوال انصار و یاران حضرت، فهرست وار، مختصری سخن گفته است و ذکری اجمالی و سریع از علایم و نشانه های ظهور وبررسی حوادث 6 ماه پایانی جهان نیز کرده است.
در کل، کتاب بشارت به منجی موعود با نگاهی محققانه و در عین حال خلاصه وار به بحث منجی موعود در ادیان مختلف پرداخته است. این کتاب را می توان محل رجوع مناسبی برای محققین جوان دانست زیرا هم مطالب پایه ای و اساسی که دانستن آن لازمه شروع هر تحقیقی است، در این کتاب گردآمده است و هم زبان کتاب، زبانی سهل و روان است. در ضمن حجم کتاب نیز در حدی نیست که خارج از حوصله مخاطب جوانی باشد که می خواهد اطلاعات اولیه ای را کسب کند. نویسنده مطالب را کاملا دسته بندی کرده و در کنار هم قرار داده است. هم چنین ارائه منابع مفصل تر درباره هر مطلب نیز از ویژگی های مثبت شایان ذکر این کتاب است که نویسنده به آن توجه کرده است تا در صورتی که خواننده بخواهد در مطلبی خاص عمیق تر بشود، او را میان منابع مختلف و متنوع سردرگم نگذاشته باشد.


17- خانواده و تربیت مهدوی
نویسندگان: مرتضی آقاتهرانی، محمدباقر حیدری کاشانی، ناشر: کتاب یوسف، تعداد صفحات:412

کتاب «خانواده و تربیت مهدوی» به معرفی الگویی کامل و کارآمد یعنی امام عصر(عج) به عنوان کامل ترین و تربیت یافته ترین انسان عصر معاصر می پردازد. هدف کتاب «خانواده و تربیت مهدوی»، تبیین راهکارهای عملی برای تربیت نسل منتظر و مهدی یاور می باشد. این کتاب، همان طور که از نامش پیداست، رویکردی عملیاتی و کاربردی به این مسئله دارد و در ضمن مباحث کلیدی و معرفتی، پیشنهادات جزئی بسیاری نیز ارائه می کند.
نویسندگان کتاب، دوران تربیت فرزند را به چهار بخش تقسیم می کنند و با توجه به ویژگی ها و اقتضائات فرزند در این دوران ها، بر اساس آموزه­های دینی و یافته ­های تربیتی، راهکارهای تربیت مهدوی در هر دوره را تشریح می کنند. این دوران های چهارگانه عبارتند از: دوران بسترسازی (پیش از تولد)؛ دوران عشق­آفرینی و تربیت مهدی محب (هفت سال اول)؛ دوران تربیت نوجوان مهدی باور (هفت سال دوم)؛ و دوران تربیت جوان مهدی یاور (هفت سال سوم).
این کتاب از هشت بخش تشکیل شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

elmdoost

کتاب مهربان ترین حاکم نشر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) میباشد

15 خرداد 1394

elmdoost

با سلام
کتاب "مهربان ترین حاکم" تالیف آقای داوود ملاحسنی با موضوع نقد نظریه خشونت در عصر ظهور کتاب بسار مفیدی در زمینه مهدویت به شمار می آید.
لطفا جهت استفاده دیگران به اطلاع عموم برسانید تا ذهنیت اشتباه برخی در مورد قیام حضرت مهدی(عج) اصلاح گردد.ان شاء الله

15 خرداد 1394

سلام. بله حتما

اخبار مرتبط
محصولات مرتبط