loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بسته پیشنهادی مطالعه در ماه مبارک رمضان

انتشارات مرتبط : سروش | سپیده باوران | لب المیزان | معروف | دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) | موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی | بیان معنوی | جواهریان

نویسندگان مرتبط : اصغر طاهرزاده | جواد محدثی | علیرضا پناهیان | محمدرضا مروارید | غلامحسین ابراهیمی دینانی | روح الله قرهی | موسسه ایمان جهادی | سید حسین شیخ الاسلامی تویسرکانی

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، کتاب های زیر برای مطالعه معرفی می گردند. باشد تا با مطالعه و عمل به آن ها، هر چه بیشتر از این ماه سراسر خیر و برکت توشه برگیریم.

دوشنبه 25 خرداد 1394

مولف: سید حسین شیخ الاسلامی تویسرکانی، ناشر: دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، تعداد صفحات: 260
معرفی: این کتاب در زمینه دعای پیامبر اکرم (صلی اله علیه وآله ) در روز های پایانی ماه شعبان و ورود به ماه مبارک رمضان (خطبه شعبانیه) و دستورات ایشان در آغاز ماه مبارک رمضان می باشد. این کتاب جهت استفاده طلاب محترم در زمان تبلیغ این ماه عزیز بسیار نافع است.


2- صفای رمضان؛ با نگاهی بر نهج البلاغه
مولف: غلامحسین ابراهیمی دینانی، ناشر: سروش، تعداد صفحات: 130
معرفی: «اهل خلوت، الفتی با «شب» دارند و اهل عزلت نیز. «عزلت»، به معنی دوری جستن از غوغای خلق و زمانه، همیشه مطلوب نیست بلکه در برهه ای از زمان برای هر سالکی تجربۀ آن لازم است. اما «خلوت»، جدایی گزیدن از خود است، یعنی دوری گزیدن از مشتهیّات، آرزوها، تمنّیّات، و تصوراتی که در ذهن ما بافته می شود، یا شخصیتی که انسان با خیال برای خود ساخته است، و گاه با شخصیت واقعی او بسیار فاصله دارد و در خلوت گزینی این فاصله برداشته می شود. خلوت گزینی نیاز به گوشه ای دور از خلق ندارد؛ می توان در جمع هم به آن دست یافت اگر با خود «صدق» داشته باشیم. روزه یعنی همان خلوت گزیدن با خود. رمضان فرصت خوبی است که این خلوت دست می دهد. این شب های پاک را که شب های نزول حقایق، رحمت، ارواح طیبه، و ملائکه است قدر بدانیم. ...» در این کتاب که دومین جلد از مجموعه برنامۀ تلویزیونی «معرفت» است با دیدگاه های استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی دربارۀ رابطۀ علم و عبادت، رابطه شب قدر با ولایت حضرت امیرالمومنین(ع)، قدرِ «شب» و شبِ قدر و ارتباط آن با روابط اجتماعی و حق الناس، چیستی زمان و مکان، وابستگی و وارستگی و راه رسیدن به معرفت آشنا می شویم.


3- پنج گفتار حضرت آیه الله خامنه ای در باب استغفار و توبه در ماه مبارک رمضان
گردآورنده: موسسه ایمان جهادی، ناشر: موسسه ایمان جهادی، تعداد صفحات: 111
معرفی: این کتاب که حاوی 5 گفتار و سخنرانی کامل رهبر انقلاب در ارتباط با استغفار و توبه است که همه در ماه مبارک رمضان ایراد شده است. این کتاب شرح کامل و جامع سخنرانی های ایشان بوده که به این موضوع پرداخته است.
کتاب «استغفار و توبه» فتح بابی است در کتب صهـبا، برای مباحث اخلاقی معظم له، در اشاره این کتاب آمده است: «مردم ایران با انقلاب اسلامی، به دنبال حکومت الله رفتند، نه به خاطر دنیا و مادیات؛ بلکه به خاطر روحیه حق طلبی و کمال جویی که به نفَس قُدسی حضرت روح الله در آنها زنده شد. آنان در جستجوی کمال و نهایت اعتلای انسانی به حکومت اسلام رسیدند. فلسفه حکومت اسلام، تزکیه و تعلیم انسان ها و تبدیل شدن به انسان کامل است؛ فراهم کردن مقدمات حرکت بلند مدتِ رسیدن به سعادت است. حضرت آیت الله خامنه ای، همچون یک دانشگاه علمی، محتواهایی قوی و موثر تولید می کنند و در اختیار مردم قرار می دهند. محتواهایی که در مباحث گوناگون، نیازهای مختلف مردم را پاسخگوست. امروز هرکس در دانشگاه خامنه ای ثبت نام کند و محصل این دانشگاه شود، خیالش از سردرگمی ها و حیرانی های این دنیا آسوده خواهد شد. شأن هدایت قلوب، توسط ایشان در حال انجام است و درس های مختلف این دانشگاه، هر یک بعدی از ابعاد هدایت انسان را پوشش می دهد. درس ها خیلی متنوع هستند: دروس تاریخی، معارفی، سیاسی، فرهنگی، توحیدی، اجتماعی و اخلاقی. از مهم ترین دروس برای هدایت انسان ها، دروس اخلاقی است. متأسفانه در کتب موجود از بیانات معظم له، کمتر به این موضوع پرداخته شده است. مباحث اخلاقی ایشان، امتیازات منحصربه فردی دارد که دل جویندگان استاد اخلاق را به سوی خود جذب می کند.»


4- اکسیر رمضان: تطهیر روح در قطعه ای از بهشت
سخنران: روح الله قرهی، ناشر: جواهریان، تعداد صفحات: 277
معرفی: موضوع این کتاب، شرح جنبه های مختلف ماه مبارک رمضان توسط آیت الله دکتر «روح الله فرهی» است. سخنرانی های یاد شده در 18 جلسه ایراد گردیده اند و برخی مباحث مورد توجه در آن ها عبارتند از: ماهی پر از برکت؛ باطن تکالیف الهی؛ عجز عقول؛ ماه رفع عطش؛ حقیقت تکالیف؛ چشیدن معرفت؛ راه درک حکمت اعمال؛ خشوع عبد؛ تهجدی بدون درک؛ توفیق گرسنگی؛ صوم و حریت؛ دعای لحظه های ناب؛ صبر در برابر حلال الهی؛ و تسبیح انفاس.


5- رمضان دریچه رؤیت: سیر الی الله در سایه ی جوع، صوم و ماه رمضان
مولف: اصغر طاهرزاده، ناشر: لب المیزان، تعداد صفحات: 296
معرفی: کتاب «رمضان دریچه رؤیت» با رویکرد سیر الی الله در سایه ی جوع، صوم و ماه رمضان، حاصل سلسله ی مباحث استاد طاهرزاده جهت آمادگی روح انسان در راستای اُنس قلب با انوار الهی است. این کتاب در صدد است ما را متذکر راه هایی نماید که می توانیم از حاکمیت نفس امّاره رها شویم.
ابتدا به نحوه ی وجود انسان در عالم می پردازد که آیا انسان در ذات خود چنین استعدادی را دارد که بتواند با حقایق عالَم اَعلا ارتباط پیدا کند، اگر می تواند چگونه باید عمل کند تا آن ارتباط برقرار شود؟ روشن می کند با توجه به جایگاه و وسعت نفس ناطقه ی انسان، انسان موجودی است بالاتر از بدن مادی و مقصد تمام دستورات دین و تکلیف های الهی بر این اساس است که انسان در صحنه ی عمل از خودِ برتر و جنبه ی معنوی و روحانی خود غافل نشود وگرنه قالب زندگی می ماند و قلب آن می رود و بر این مبنا جایگاه «جوع» و «صوم» را مشخص می نماید. هنر این نوشتار آن است که ابتدا بین «جوع» و «صوم» و «ماه رمضان» تفکیک قائل شده تا خواننده بتواند از هرکدام بهره ی لازم را نصیب خود بنماید.
کتاب متذکر این نکته است که حقایق، پدیده های نوری عالم هستند که به جهت نحوه ی وجودیِ برتری که دارند همواره در تجلی اند و لذا اگر انسان بتواند حجاب های بین خود و آن ها را کنار بزند جان او تحت تأثیر تجلیات نور آن حقایق قرار می گیرد و از کمالات مخصوصی که هر حقیقتی با خود دارد بهره مند می شود. سپس به این نکته می پردازد که روزه داری از موضوعاتی است که اگر در زندگی انسان ها جای خود را باز کند موجب می شود تا آنچه عقل فهمید، دل احساس کند.
از جمله نکات مهمی که کتاب با خواننده ی خود در میان می گذارد این نکته است که وقتی در زندگیِ انسان رجوعِ به «جوع» شروع شد و برکات آن معلوم گشت، انسان به دنبال زیباترین و کامل ترین شکلِ جوع خواهد بود و لذا از خود می پرسد مرز جواب به میل هایش کجاست و چگونه باید بر میل ها حاکم شود و در این مسیر متوجه «صوم» می شود که شکل مدیریت شده ی جوع در ذیل شریعت الهی است و وقتی خواست در پرتو صوم به بالاترین منازل معنویت برسد به «ماه رمضان» دل می بندند که حضرت سجادu مشخصه ی آن ماه را داشتن محرّمات فراوان می دانند و می فرمایند: «جَعَل لَهُ مِنَ الْحُرُماتِ الْمَوْفُورَةِ و الْفَضائِلِ الْمَشْهُورَةِ» خداوند برای آن ماه محرّمات فراوان و فضایل مورد توجهی قرار داد و بر این مبنا مشتاقانِ صعود به عالم اعلا احترام خاصی برای ماه رمضان قائل اند.


6- سی ساغر سحری؛ دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان
مولف: محمدرضا مروارید، ناشر: سپیده باوران، تعداد صفحات: 79


7- شهر خدا: رمضان و رازهای روزه داری
مولف: علیرضا پناهیان، ناشر: بیان معنوی، تعداد صفحات: 275
معرفی: فصل اول کتابی که پیش رو داریم به نثر او نوشته شده است؛ فصلی به نام آشنایی با شهر خدا که در واقع توصیف رمضان با زبانی شاعرانه است. این فصل از لحاظ اولین برخورد با نثر پناهیان(برای بیشتر مخاطبان) حایز اهمیت است. قلمی صمیمی که تلاش می کند آموزنده باشد و نوعی لطافت در ارتباط با خدا را به نمایش می گذارد.

مثلا در فقره ای می خوانید: «به هر حال اهالی این شهر از بس قیامت را باور دارند با آنکه کسی آنها را سرپا نگه نداشته است، گویی دائم ایستاده زندگی می کنند، و روز و شب ایام صیام را در قیام به سر می برند. همه خود به حساب خود می رسند...» یا «یکی از مشخصات مناجات هاشان در این شهر این است که هیچ گاه درست نمی فهمی، بالاخره از سر محبت خدا حرف می زنند و گریه می کنند یا از سر خوف و خشیت او است که ناله می کنند. با آنکه از او می ترسند، هیچ گاه از او فرار نمی کنند. و با اینکه همیشه به سمت او می روند و به او هم می رسند، اما این رسیدن هیچ گاه به پایان نمی رسد.»

با اندکی درنگ در این فقرات در می یابیم که آیات و احادیث متفاوت در پشت جمله ها نهفته بی آنکه قول معصوم یا کلام کتاب الله ظاهرا در کار باشد. این شیوه در سراسر فصل وجود دارد و بدان غنای خوبی بخشیده.
کتاب سپس حاصل جمع آوری و تنقیح چند سخنرانی است که در6 فصل سامان یافته و در 300 صفحه گنجانده شده است، فصول عبارتند از: اذن ورود، روش های تربیتی رمضان، زکات روح، گوهر اخلاص، میوه حکمت، وشاید تقوا(که از شیرین ترین فصل های کتاب محسوب می شود).

هر فصل به نوبه خود به بحثهای مرتبط تقسیم می شود که از ابتدای کتاب قدم به قدم مخاطب را با ماه مبارک و رموز آن آشنا می کند. به گونه ای که می توان آن را به نوعی آداب الصیام خواند. چیزی که عملی و البته معرفتی است.هر چند بسیاری از مخاطبان احتمالی کتاب مومنینی هستند که به روزه و شناخت آن اهتمام دارند اما در این اثر نکات تازه ای خواهند یافت که حاصل تحقیقات و مداقات فراوانی است که به زبانی ساده در اختیار قرار گرفته است.

به هر حال پناهیان را به عنوان سخنرانی مسلط می شناسند. با این اثر شاید بتوان گفت او همچنین نویسنده ای چیره دست است. علیرضا پناهیان در سالهای گذشته هرچه بیشتر از یک خطیب محافل دانشجویی به سوی یک تئوریسین فرهنگی حرکت کرده است و مکتوب و منظم شدن ایده های شفاهی او، می تواند به این روند دامن بزند.

فهرست و نمایه آیات و روایات در پایان کتاب و مخصوصا موضوع بحث ها که در حاشیه هر صفحه نشان دهنده موضوعات مورد بحث همان صفحه است از بهترین تمهیداتی شمرده می شود که در این کتاب اندیشیده شده است، زیرا به این ترتیب یافتن یا باز یافتن مطلب مورد نظر آسان شده بهره بردن از کتاب سهولت می یابد. این اثر را موسسه چاپ و نشر فرهنگ گستر به بازار آورده است.

8- سینای نیاز: شرح دعاهای روزانه ماه رمضان
مولف: جواد محدثی، ناشر: معروف، تعداد صفحات: 280
معرفی: در این کتاب، شرح گونه ای بر دعاهای سی روز ماه مبارک رمضان نوشته شده است. سبک قلم ادبی، عرفانی و کمی صمیمی است . برای قشرهای جوان جالب و گیرا است . مقدمه کوتاهی هم درباره نیایش دارد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط